نوجوانی، دورانی گذار با احساسات و نیازهای مختلف

نوجوانی دوره سنی خاص و حساسی در زندگی است. انسان در این دوره با عبور از کودکی و ورود به اولین دوره از بزرگسالی احساسات و هیجانات و نیازهای جسمی و روحی و روانی مختلفی را تجربه می‌کند و همزمان در حال تکمیل فرآیند کسب مهارت‌های زندگی است.

در این دوره حساس، نیازها و خواسته‌های نوجوانان باید از سوی خانواده، اجتماع و نهادهای اجرایی امور نوجوانان جدی گرفته شود و هرکدام از متولیان این امر مهم با ارائه طرح‌های متنوع و جذاب در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی ورزشی و... با تاکید بر آموزشی بودن طرح‌ها با هدف ارتقای مهارت‌ها، القای حس ارزشمند بودن برای جامعه، تقویت اعتماد به نفس، فرهنگ سازی، نهادینه کردن فرهنگ و آداب و رسوم ملی و دینی و... به این گروه سنی در جامعه توجه ویژه داشته باشند.

یک مشاور تحصیلی مقطع متوسطه با تاکید بر حساسیت‌های ویژه این گروه سنی، به ایسنا گفت: نوجوانان این دوره با دوره‌های پیش از خود بسیار متفاوت هستند که دلیل آن دسترسی گسترده به اطلاعات است که از طریق فضای مجازی، اینترنت، تلویزیون و ماهواره به دست می‌آورند.

وی با اشاره به اینکه دسترسی گسترده به اطلاعات دارای معایب و مزایا است، ادامه داد: با توجه به پیشرفت در حوزه اطلاع‌رسانی و تنوع در سرویس‌های انتقال دهنده اطلاعات، باید به نوجوانان چگونگی دستیابی به اطلاعات و استفاده از آن را آموزش دهیم تا به شیوه درست از آن بهره ببرند.

یک دبیر بازنشسته‌ نیز با اشاره به رواج بیش از اندازه استفاده از قلیان و سیگار در بین نسل نوجوان، به ایسنا گفت: دوران نوجوانی دوران هیجانات و احساسات است و بچه‌ها در این سن برای کسب تجربه و یا برطرف کردن نیازهای خود به دنبال چیزهای تازه و گاهی خطرناک می‌روند که یکی از آنها استعمال سیگار و قلیان است.

وی با بیان اینکه باید با نوجوانان درست و صحیح برخورد شود، افزود: این نسل که به نسل z هم شناخته شده‌اند، بسیار فهمیده، باهوش و آموزش‌پذیر هستند و باید با دلیل و منطق علمی و درست با آنان صحبت کرد.

یک جامعه شناس نیز با بیان اینکه نوجوانی دوران‌گذار است، گفت: نوجوانی در تمامی جوامع با درد همراه است، به‌طوری‌که نوجوانان برخلاف آنچه در ظاهر هستند دردمندتر از بقیه بوده و از لحاظ روحی، جسمی و مشکلات دیگری که بعضا حاصل فرهنگ و تمدن و تغییرات بیولوژیکی است دچار درد هستند.

حمید خاورزمینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه اساسا دوران انتقال از کودکی به بزرگسالی با دردهای جسمی و روحی همراه است، تصریح کرد: امروز با نوجوانانی مواجه هستیم که با پدیده اینترنت روبرو هستند و اینترنت جزء بدیهیات زندگی آنهاست.

وی با تأکید براینکه نوجوانان امروزی وقتی چشم باز کردند اینترنت وجود داشت، بیان کرد: اینترنت جزو مولفه‌های اصلی زندگی آنهاست بنابراین فهم آنها از جهان با فهم ما از جهان فرق دارد.

خاورزمینی خاطرنشان کرد: یکی از تفاوت‌های نوجوانان جامعه امروز با نسل‌های قبل این است که نوجوانان بعد از تولد اینترنت متولد شدند و جهان بدون اینترنت را نمی‌توانند تصور کنند.

وی با بیان اینکه تفاوت نوجوانان نسل حاضر بسیار بیشتر از چیزی است که والدین و مدیران تصور می‌کنند، تأکید کرد: اولین راهکار حل مشکلات نواجوانی این است که باید نسل جدید فهمیده شوند که متأسفانه تخصص، ذهنیت و خلاقیتی در این حوزه وجود ندارد.

این جامعه شناس با اشاره به اینکه مدیریت فرهنگی و سرمایه‌گذاری‌ها و رویکردها سنخیتی با نسل جدید ندارد، یادآور شد: باید با نوجوانان گفت‌وگو کنیم و انتقادهایی که برما می‌کنند را بپذیریم .

خاورزمینی خاطرنشان کرد: البته هرآنچه این نسل می‌خواهد الزاما نیاز واقعی آنها نیست و باید نیازهای واقعی و غیرواقعی و نوع نگاه آنها به زندگی تفکیک شود.

وی با تأکید براینکه نسل امروز متولدین دنیای پست‌‍مدرن هستند، بیان کرد: چه بخواهیم چه نخواهیم باید قبول کنیم که نسل امروز نوجوان ما متولدین دنیای پُست‌مدرن هستند و باید نگاه اساسی در مدیران و برنامه‌ریزان فرهنگی وجود داشته باشد.

وی افزود: مدیران و برنامه‌ریزان فرهنگی درک درستی از فضای نوجوانی ندارند درحالیکه در زمینه فرهنگی نباید نگاه مهندسی باشد بلکه باید نگاه ارگانیکی به این معقوله داشت.

به گزارش ایسنا، با درک صحیح از نسل z می‌توان آنان را با فرهنگ و هویت ایرانی و اسلامی بیشتر آشنا کرد.

گزارش از: خبرنگار ایسنا، قدسیه عظیمی

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۵ آبان ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۶
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403081511294
  • خبرنگار :