به گزارش ایسنا، اعتیاد... واژهای که اغلب ما وقتی به آن فکر میکنیم، اولین چیزی که به ذهنمان میآید، شیشه، تریاک و... است اما اعتیاد به دارو، فضای مجازی، بازیهای آنلاین، چسب، روابط جنسی، اینترنت، استفاده بیش از حد کامپیوتر یا تلفن همراه، بازیهای ویدیویی و قمار نیز انواع مختلف اعتیاد است، برخی از مواد مخدر بیشتر از بقیه اعتیادآور هستند و شخص تنها با یک یا دو بار مصرف کنترلش را از دست میدهد که این امر به مرور سبب نابودی جامعه و از بین رفتن نشاط اجتماعی میشود.
هرچه میزان آموزشها و مسئولیتهایی که یک فرد در دوران نوجوانی میپذیرد بیشتر باشد، احتمال یکنواخت شدن زندگی و روی آوردن به مواد مخدر و روانگردان کمتر خواهد بود.
ریختن قبح بسیاری از مسائل با برداشته شدن حریمهای خانوادگی
امید ایمانی در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه امروزه برخی والدین، فرزندان خود را خودشیفته و خدماتبگیر تربیت میکنند، اظهار کرد: روشهای تربیتی امروز منجر به اختلالات رفتاری در آینده میشود.
مدیر مرکز جمعآوری معتادان متجاهر گفت: رشد پرشتاب، تحولات اجتماعی و تأثیرات آن روی خانواده، منجر به از هم گسیختگیهای عاطفی و افزایش تنش فرزندان با پدر و مادر شده و آثار خود را در بروز و ظهور آسیبهای متعدد اجتماعی نشان میدهد.
وی با بیان اینکه امروزه، حجم آسیبهای اجتماعی نسبت به گذشته بیشتر شده است، گفت: اگر در گذشته سه یا چهار مدل ماده مخدر وجود داشت، امروزه بیش از ۲۰ نوع ماده مخدر وجود دارد، لذا تنوع مواد مخدر و روش استفاده برای امور مختلف، موجب میشود افراد، بخصوص جوانان و نوجوانان کنجکاو به سمت امتحان کردن مواد مخدر پیش روند.
ایمانی با بیان اینکه امروزه عرضهکنندگان و ساقیان مواد مخدر و کسانیکه در سیکل اعتیاد فعالیت میکنند، نیازسنجی کرده و برای امور متعدد در قشرهای مختلف با توجه به تقاضا به سمت تولید ماده مخدر خاصی میروند، تصریح کرد: افراد برای درس خواندن، شادی، لذت، شب امتحان، ورزش، دور شدن از غم، عرفان و... از مواد مخدر استفاده میکنند.
بروز بلوغ جنسی قبل از بلوغ عقلی
وی با بیان اینکه اعتیاد به بازیهای آنلاین از جمله جدیدترین اعتیاد نوپدید و نوظهور در نسل امروز است، بیان کرد: امروزه داشتن سواد رسانهای برای والدین بسیار مهم است، توانایی تغییر در خود با توجه به مسائل روز گامهای موثری برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی است.
ایمانی نیاز به آموزش را از ضروریترین نیازهای امروز بشر دانست و گفت: نوجوان کسی است که بیشتر به حرف هم سن و سالانش اهمیت میدهد تا والدین، پدر و مادر موظفند فرزندشان را در انتخاب دوست راهنمایی کنند، با نوجوان مشورت کرده، از او در امور مهم نظرخواهی کرده و مهارتهای زندگی را به او آموزش دهند.
مدیر مرکز جمعآوری و ساماندهی معتادین متجاهر بیان کرد: ریختن قبح بسیاری از مسائل با برداشته شدن حریمهای خانوادگی مانند ماهواره، استفاده بیرویه و افسارگسیخته از فضای مجازی، مصرف مشروب و مواد مخدر و سادهانگاری آن در حضور نوجوان، صحبت در مورد هر مسألهای از جمله مسائل جنسی در جمع خانواده و شفاف نبودن مرز خوب و بد، منجر به آن شده که بلوغ جنسی فرزند قبل از بلوغ عقلی خود را نشان دهد.
ایمانی با بیان اینکه حس کنجکاوی و لذتجویی یکی از صفات انسانی است که از همان روزهای نخست زندگی در انسان بروز میکند، توضیح داد: اگر فرض را بر این بگذاریم که شروع اعتیاد در سنین پایین، با موادی مانند گل باشد، این میتواند آغاز یک پایان تلخ باشد، چراکه پایین آمدن سن اعتیاد یعنی داشتن نوجوانی که دچار توهم و هذیان شده و این فرد عملا دیگر نه نیروی کار است، نه فعال سیاسی و اقتصادی و نه میتواند خانواده تشکیل بدهد.
وی با بیان اینکه لازم است نیازهای نوجوانان براساس غرایض و سن آنها رفع شود تا نیاز به مواد مخدر نوپدید و نوظهور پیدا نکنند، گفت: باید تبعات اعتیاد را هزاران بار برای نوجوانان گفت و نشان داد و فراموش نکرد که پیشگیری مهمتر از درمان است.
فرد قبل از این که به دنبال مواد مخدر برود، حال بدی را تجربه کرده است
ایمانی معتقد است باید زندگی متعادل و رضایتمندانهای برای فرزندان ایجاد کرد تا آنها در مسیر درست حرکت کنند، چراکه فرد قبل از این که به دنبال مواد برود، حال بدی را تجربه کرده و گاهی برای تسکین درد و غم و تنهایی سراغ مواد مخدر میرود که این مسأله به ناکارآمدی تربیت خانواده، مدرسه، محله و اجتماع برمیگردد.
وی با بیان اینکه لازم است جامعه و والدین، حال خوب، شادی، توانایی دلبستگی و تعلق خاطر را در نوجوان به وجود آوردند، بیان کرد: استفاده از سرچدرمانی یا آموزشهای اشتباه مجازی با این حجم از اطلاعات، برای تربیت فرزند اشتباه است.
مدیر مرکز جمعآوری معتادان متجاهر با بیان اینکه حرف مشترک نوجوانان این است که اصولا هیچ کس حرفشان را نمیفهمد، گفت: تقویت زیرساختهای جسمی، مهارت خوب گوش دادن، آموزش مهارتهای زندگی و تفکر خلاق، آموزش نه گفتن و قدرت رفتار جراتمندانه باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه اعتیاد به گوشی همراه، بازی آنلاین، شبکه ماهوارهای، سریالها و سایتهای قمار، خونبازی از جمله جدیدترین اعتیاد نسل جدید است، اضافه کرد: استفاده زیاد از آدامسهای خوشبو، لاک ناخن، بنزین، گاز، چسب مایع نیز سبب گرایش فرد به مواد مخدر میشود.
ایمانی علائم اعتیاد در نوجوان را عدم تمرکز، پرخاشگری، قرمزی چشم، زیاد حرف زدن، اشتهای بیش از اندازه، بی موقع بیرون رفتن،استفاده بیش از حد از سرویس بهداشتی و حمام طولانی مدت و ... دانست و افزود: عدم وجود آرامش در زندگی در ابتدا موجب اعتیاد به فضای مجازی و سپس اعتیاد به مواد مخدر میشود.
به گفته وی، نوجوان انتظار لبخند و نگاه محبتآمیز از پدر و مادر دارد و گاهی همین نیاز کوچک او رفع نمیشود پس ناچاراً به سمت موادی میرود که در او خوشیهای لحظهای ایجاد میکند، در صورتیکه اگر والدین تلاش کنند، فرزند از بودن با آنها لذت ببرد، حتی با وجود در دسترس بودن انواع مواد مخدر، هرگز سراغ آنها نمیرود.
اگر میخواهیم سن اعتیاد کاهش پیدا نکند باید روی پیشگیری کار کنیم
ایمانی با بیان اینکه امروزه بیشترین مصرف ماده مخدر در بین نوجوانان« گل » است، گفت: باور غلط و تفکر اشتباه میان نوجوانان که «گل آسیب نمیزند چون گیاهی است و اگر اعتیادآور بوده چرا در کشورهای دیگر آزاد است»، باید تغییر کند.
وی یادآور شد: صمیمیت والدین و ادعای دوستی با فرزند و اجازه دادن مصرف مشروب و سیگار در محیط خانه و به اصطلاح آزادی بی قید و شرط برای اثبات دوستی و رفاقت با فرزند، بزرگترین اشتباه امروز پدر و مادرهاست در حالیکه خارج از مرزها قدم برداشتن، آسیب بیشتری به نوجوان وارد میکند و این نوع صمیمیت اشتباه محض است.
ایمانی در خصوص تبدیل نقش پدر و مادر به دوست، تاکید کرد: باور اشتباه به جمله اگر با نوجوان دوست باشی و بخاطر این دوستی و صمیمیت به او آزادی مطلق بدهی، نتیجهاش این میشود که فرزند بیشتر آسیب میبیند، گرچه امروزه در جامعه نقش پدر و مادر گم شده، باید هر چه زودتر فکری به حال خانوادهها و سیستم آموزشی کشور در سطح کلان کرد تا آگاهی در این زمینه بالا برود.
اگر سن اعتیاد پایین بیاید، تاثیرات جسمانی و روانی آن بیشتر و امکان درمان اعتیاد و ترک آن کمتر میشود
احمد طاهریفرد، رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری در گفتوگو با ایسنا در خصوص علل گرایش دانشآموزان به اعتیاد، اظهار کرد: ضعف مهارتهای زندگی، اختلالات روانی، تاثیرپذیری از دوستان ناباب، میل به تغییر حال و هوای نامناسب خود، عدم احساس تعلق به خانواده و اجتماع و میل به تجربههای جدید از مهمترین دلایل گرایش نوجوان به سمت انواع اعتیاد است.
به گفته وی، چنانچه همه ساله سن اعتیاد پایین بیاید، تاثیرات جسمانی و روانی آن بیشتر و امکان درمان اعتیاد و ترک آن کمتر میشود.
طاهریفرد در خصوص دسترسی آسان به مواد مخدر، گفت: سود زیاد فروش مواد مخدر و استفاده از روشهای خلاقانه توزیعکنندگان دسترسی به مواد در کشور ما را آسان ساخته است.
وی ادامه داد: هرگونه سهلانگاری مسئولین مرتبط با مواد مخدر، خانوادهها و مدارس امکان درگیر شدن دانشآموزان با مصرف مواد مخدر را زیاد کرده و فرد، خانواده و جامعه را تحت تاثیر قرار میدهد.
نقش آموزش و پرورش در پیشگیری از اعتیاد در دانشآموزان
رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری در خصوص نقش آموزش وپرورش در پیشگیری از اعتیاد، گفت: آموزش آشنایی دانشآموزان، والدین و معلمان با نشانههای اعتیاد و رفتارهای پرخطر، آموزش مهارتهای خود مراقبتی به دانشآموزان، آموزش نحوه فرزندپروری به والدین ضرورت دارد.
وی با اشاره به تاثیر فشارهای روانی و تحصیلی بر اعتیاد دانشآموزان، افزود: فشارهای روانی ناشی از اختلالات روانی و تعارضات خانوادگی و فشار گروه همسال بیشترین تاثیر را بر اعتیاد در نوجوان دارند.
طاهریفرد در خصوص نقش پررنگ خانواده نیز توضیح داد: خانواده از طریق الگوی رفتاری عاری از اعتیاد والدین، مدیریت تعارضات خانوادگی، درمان نوجوان دارای اختلالات روانی، نظارت بر ارتباطات و دوستیابی فرزندان، ایجاد رابطه مطلوب با فرزند و ایجاد زمینه برای پیشرفت تحصیلی و دنبال کردن علایق و استعدادها میتواند از اعتیاد نوجوان پیشگیری کند.
وی با بیان اینکه نقش مدرسه در پیشگیری از گرایش نوجوانان به مواد مخدر حائز اهمیت است، اضافه کرد: ایجاد رابطه مناسب کارکنان مدرسه با دانشآموزان، ایجاد فضایی برای مشارکت آنها در برنامههای مدرسه، ایجاد نشاط اجتماعی، اجرای طرحهای پیشگیرانه مانند توانمندسازی دانشآموزان و یاریگران زندگی، آموزش والدین و معلمان، شناسایی دانشآموزان دارای مشکلات رفتاری و روانی و مداخله مناسب و ارجاع به موقع به مراکز مشاوره و مراکز درمانی امکان پیشگیری از اعتیاد را فراهم میکند.
به گفته طاهریفرد، مهارتهای زندگی مانند نه گفتن، جرأت ورزی، مدیریت استرس، ارتباط موثر، حل مسئله کمک شایانی به پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر میکند.
رفتار با نوجوانی که دچار اعتیاد شده است
وی تاکید کرد: لازم است والدین اطلاعات کافی درباره اعتیاد و تاثیرات آن دریافت کنند، درک اینکه اعتیاد موضوعی مزمن است و نوجوان به راحتی نمیتواند آن را کنار بگذارد.
طاهریفرد در خصوص رفتار با نوجوانی که دچار اعتیاد شده است، گفت: در ابتدا مشورت با روانپزشک و مراکز ترک اعتیاد صورت گیرد، تغذیه مناسب داشته باشد تا قدرت جسمانی برای مقابله با اعتیاد بیشتر شود.
وی ادامه داد: باید به نوجوان تفهیم شود که اعتیاد مورد قبول نیست و باید برای ترک آن راهی پیدا کرد، اگر نوجوان پس از ترک اعتیاد دوباره مواد مخدر مصرف کرد ایجاد زمینه برای ترک مجدد فراهم شود.
رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: برای ایجاد انگیزه جهت ترک اعتیاد باید دید فرد در کدام یک از مراحل است و وضعیتی که نوجوان در آن قرار دارد را به او بازخورد داد و ترغیب کرد که وارد مرحله بعد شود.
وی بیان کرد: والدین بایستی در دنیای امروزی بیشتر با نوجوان خود وقت بگذرانند، فرزندانشان را بیشتر از قبل درک کرده و رابطه خوبی با آنها برقرار کنند، در این صورت نوجوانان کمتر به انحرافات کشیده میشوند.
نفوذ اجتماعی و نبود فعالیتهای تفریحی برای جوانان از عوامل گرایش به مواد مخدر است
سمیه بخشی در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه مؤسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر، اعتیاد را به عنوان یک اختلال مزمن و عود کننده توصیف میکند، اظهار کرد: مسئول ایجاد و حفظ انواع اعتیاد، عوامل بیولوژیکی، روانشناسی، اجتماعی و محیطی است.
مشاور مرکز کودکان کار در پاسخ به این سوال که چه کسانی بیشتر در معرض خطر اعتیاد هستند، گفت: هر کسی ممکن است به اعتیاد مبتلا شود، اما برخی عوامل خطر ابتلا را افزایش میدهند، ژنتیک یک پیشبینیکننده قوی است که نشان میدهد شما نسبت به اعتیاد آسیبپذیرتر باشید یا خیر، همچنین، افرادی که سایر تشخیصهای سلامت روانی را دارند نیز ممکن است نسبت به اعتیاد آسیبپذیرتر باشند.
وی ادامه داد: اختلالات اضطرابی، اختلال نقص توجه و بیش فعالی درمان نشده در دوران کودکی(ADHD)، افسردگی، اختلال دوقطبی، اختلالات شخصیتی، روانگسیختگی و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) نمونههایی از شرایط سلامت روانی هستند که ممکن است با مصرف مواد رخ دهند.
بخشی با بیان اینکه محیط اطراف یک فرد میتواند بر اعتیاد او تأثیر بگذارد، افزود: نفوذ اجتماعی و نبود فعالیتهای تفریحی در دسترس برای جوانان دو نمونه از عوامل گرایش به هرگونه مواد مخدر است.
به گفته وی تجربیات دوران کودکی بسیار مهم است،برای مثال، کودکانی که رفتار پرخاشگرانه دارند، با افزایش سن، شانس بیشتری برای ابتلا به اعتیاد یا SUD دارند.
این مشاور کودکان کار، عدم نظارت والدین، فقر جامعه، وجود مواد مخدر در مدرسه، توانایی پایین در نه گفتن به همسالان، عملکرد تحصیلی ضعیف را از دیگر عوامل گرایش به مواد مخدر دانست و تصریح کرد: در سنی که فرد برای اولین بار از مواد مخدر یا الکل استفاده میکند یک پیشبینیکننده مهم است، سال های نوجوانی پنجره مهمی برای رشد مغز است، از جمله رشد در قشر جلوی مغز، که تصمیمگیری را تنظیم کرده و رقم خوردنِ مصرف مواد در این دوره رشد، شانس اعتیاد یا SUD را افزایش می دهد.
وی در خصوص اینکه افراد چگونه مواد مخدر را امتحان میکنند،تصریح کرد: کسانی که سیگار میکشند، احتمال بیشتری وجود دارد که این تجربه را تکرار کنند چراکه این روشها پاسخ سریعی را ایجاد میکند و به سرعت محو میشود و افراد را برای استفاده دوباره ترغیب میکند.
بخشی گفت: اعتیاد نوعی ضعف نیست. بلکه یک بیماری روانی ناشی از عوامل ژنتیکی و محیطی است، افراد اغلب به دلیل موقعیتهای دوران کودکی که کنترلی بر آنها نداشتند دچار اعتیاد یا SUD میشوند.
وی در خصوص عوامل خطر در جامعه که موجب افزایش آمار اعتیاد در جوانان و نوجوانان میشود،توضیح داد: دسترسی آسان به مواد و الکل، پذیرش مصرف مواد به عنوان یک هنجار اجتماعی، کمبود فعالیتهای جایگزین (فرهنگی، ورزشی و تفریحی)، قوانین و آییننامههای ضعیف در حوزه مواد مخدر، ناهماهنگیها و نابسامانیهای جامعه، کمبود امکانات حمایتی، مشاورهای و درمانی، کاهش سطح رفاه اجتماعی، توسعه صنعتی نامتوازن، محرومیت اقتصادی و فقر، زندگی در مکانهای آلوده از جمله عوامل مهم برای گرایش افراد جامعه به مواد مخدر است.
بخشی ادامه داد: کاهش ارزشهای مذهبی و اخلاقی، بالا رفتن سطح خشونت و رفتارهای مجرمانه در جامعه،بیکاری و وفور مشاغل کاذب، آشفتگی و ضعف همبستگی بین افراد محله، حاشیه نشینی، ضعف تشکلهای مردمی و رسانه عوامل خطر در جامعه است.
عوامل خطر در مدرسه کدام است؟
وی در خصوص عوامل مهم خطر در مدرسه گفت: عدم مدیریت رفتارهای ضد اجتماعی اولیه و زودرس، سوء مدیریت افت تحصیلی یا مردود شدن، عدم حس تعلق و تعهد به مدرسه، استرسهای شدید تحصیلی و محیطی، فقدان حمایت معلمان و مسئولان مدرسه از نیازهای عاطفی و روانی جوانان به خصوص به هنگام بروز مشکلات و فقدان آموزشهای مهارتی و توانمندسازی در جوانان از عوامل مهم درون مدارس برای گرایش یا عدم گرایش به مواد مخدر است.
بخشی عوامل خطر در خانواده را نیز والدین معتاد، عدم آگاهی والدین از خطرات مواد و نگرش مثبت به آن و آسانگیری والدین جهت سوء مصرف مواد دانست و بیان کرد: نداشتن مهارت فرزند پروری در بین والدین، فقدان عشق و محبت، استرس و کژکاری،طرد فرزند، فقدان قانون و آداب در خانواده، نظارت ضعیف والدین، مدیریت و ارتباطات ضعیف والدین، تعارض خانوادگی،مرگ، طلاق و حبس پدر یا مادر و بد رفتاری جسمانی یا جنسی با فرزندان از جمله عوامل خطرساز در خانواده است.
نشانههای مستقیم سر و کار داشتن با مواد مخدر، تقریبا" هرگز بخشی از نشانههای رشد سالم و عادی نوجوان به شمار نمیآیند.
وی در خصوص عوامل خطر فردی گفت: استعداد ژنتیکی در ژن دوپامین، عدم آگاهی از خطرات و عوارض مواد، نگرش مثبت به مواد، شخصیت خجالتی، تحریک پذیر و پرخاشگر در سنین نوجوانی، اختلالات روان درمان نشده( افسردگی، اضطراب، بیش فعالی)، شخصیتهای هیجانی، خطر پذیر و احساسی، اعتماد به نفس پایین، گرایش به رفتارهای ضد اجتماعی، مصرف زود هنگام الکل و سیگار، کم شمردن خطرات مصرف مواد و داشتن دوستان مصرف کننده است.
این روانشناس و مشاور مرکز کودکان کار با بیان اینکه تجربه نشان داده بیهویتی نسل جوان جامعه و نداشتن لذتهای سالم در زندگی از عوامل مهم گرایش افراد جامعه به مواد مخدر است، اضافه کرد: موقعیتهای مخاطرهآمیز مانند در معرض خشونت قرار گرفتن، سوگ، ترک تحصیل، بیسرپرستی یا بیخانمانی، فرار از خانه، معلولیت جسمی و ابتلا به بیماریها یا دردهای مزمن نشانههای مهمی هستند که لازم است مورد توجه قرار گیرند.
والدین کدام نشانهها را جدی بگیرند؟
بخشی با بیان اینکه والدین باید نشانههای خاصی به ویژه اگر تعدادی از آنها به طور همزمان در فرزند نوجوان دیده شود را جدی بگیرند، گفت: مفقود شدن پول یااشیاء باارزشی که قابل فروش باشد، پیدا شدن وسایل مصرف مواد مخدر در وسایل شخصی او از جمله مواردی است که باید توسط پدر و مادر جدی گرفته شوند.
وی ناپدید شدن یا کاهش قرصهای اعصاب یا داروهای آرامبخش از خانه، افزایش یا کاهش قابل ملاحظه در عادات خوابیدن و غذا خوردن، یا بینظمی خواب مثل بیخوابی شبانه و خوابیدن طولانی در طی روز و چرت روزانه را زنگ خطر دانست.
بخشی با اشاره به اینکه این تغییرات و ویژگیها میتواند ضرورت دخالت و سوال کردن از فرزند نوجوان را پیشروی والدین مطرح کند، بیان کرد: دوستان جدید، اغلب مسنتر هستند و همیشه دور از محیط خانه به ملاقات هم میروند و در خانه معرفی نمیشوند.
این روانشناس و مشاور مرکز کودکان کار گفت: زیرپا گذاشتن مکرر مقررات خانه مثل ساعت معمول رفت و آمد و دیر به خانه آمدنهای مکرر همراه با بدقولی و تماسهای تلفنی مشکوک به ویژه در شب به طوریکه وقتی والدین پاسخ میدهند، کسی جواب نمیدهد و یا اسم خود را نمیگوید، مهم است.
وی ادامه داد: گاهی به نظر میرسد که نوجوان مکرراً" درباره حوادث کم اهمیت و جزئی دروغ میگوید و پس از افشای دروغ، با اصرار میخواهد ثابت کند که دروغ نگفته است، همچنین افت مداوم در فعالیتهای مدرسه، دیر رسیدن به کلاس، غیبت از مدرسه، انجام ندادن تکالیف، کامل نکردن کارهای کلاسی و درگیری با مسئولین مدرسه و مشکلات و تغییرات روحی مانند افسردگی، اضطراب هشدارهای مهمی را نشان میدهند.
بخشی بیان کرد: داشتن مقدار زیادی پول بی آنکه توضیحی برای آن داشته باشد یا برعکس نیاز زیاد و مکرر به پول، بوی دود و الکل از بدن و لباس نیز از جمله علائم مهم هستند.
علائم جسمانی اعتیاد در نوجوان کدام است؟
وی در خصوص علائم جسمانی مصرف مواد مخدر در نوجوانان گفت: تعریق زیاد، کاهش وزن، خارش بدن، قرمزی چشمها، خستگی مداوم، مشکل تعادل، بیان جملات غیرواضح، ظاهر خسته و کوفته، آب ریزش بیدلیل، زخمهای بیدلیل، جای تزریق در نقاط مختلف بدن و دردهای عضلانی و استخوانی و مصرف زیاد عطر و ادکلن و اسپری عواملی هستند که نشان میدهد فرد درگیر اعتیاد شده است.
وقتی متوجه مصرف مواد در فرزندمان میشویم، چگونه رفتار کنیم؟
بخشی علائمی مانند بیخوابی، بیقراری، تحریکپذیری، دوریگزینی و مختل شدن عادات و عملکردهای روزانه، میتواند نشاندهنده درگیری فرزند با مواد مخدر باشد، اضافه کرد: آنچه در چنین موقعیتی کارساز نیست، تجسس در اتاق او، نصیحت، تحقیر، و شماتت است.
وی در خصوص بررخورد و رفتار کارساز، بیان کرد: نشان دادن اتحادمان با او، میلمان به کمک، و این باور که همچنان دوستش داریم, با این اقدامات میتوان او را به سمت درمان و کار گروهی برای پیشگیری یا نجات از اعتیاد سوق داد.
نتیجه میگیریم اعتیاد به انواع مواد مخدر در نوجوانان مسئلهای بسیار جدی است که باید مورد توجه واقع شود، در بسیاری از موارد، نوجوان مواد مخدر را امتحان می کند، اما هنوز به آن اعتیاد ندارد، این مسئله لزوم هوشیاری والدین را نشان میدهد، چراکه مغز نوجوانان هنوز در حال رشد است و اعتیاد نوجوان به مواد مخدر دردناک بوده و مانند زخم عمیقی هر جامعهای را به سمت نابودی خواهد کشاند.
انتهای پیام