معاون استاندار اصفهان:

اصفهان نمونه دانشگاهی علمی کاربردی با نظام استاد - شاگردی است

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار اصفهان گفت: اصفهان از دیرباز به‌عنوان دانشگاهی علمی کاربردی با نظام استاد - شاگردی شناخته می‌شد. این نظام سنتی آموزشی، خود مدلی از آموزش مهارتی بوده و کارآموزان در محیط واقعی به یادگیری مشغول می‌شدند.

ایوب درویشی، صبح امروز دوشنبه، چهاردهم آبان در آیین اختتامیه دوازدهمین جشنواره درون دانشگاهی حرکت دانشگاه جامع علمی کاربردی که در اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: اصفهان با تمام شکوه تاریخی و فرهنگی‌اش، همواره میزبان عزیزانی بوده که از نقاط مختلف کشور برای آشنایی با زیبایی‌هایش قدم به این سرزمین گذاشته‌اند. مسئولان شهر نیز با مهمان‌نوازی، بازدیدکنندگان را به مراکز تاریخی، هتل‌های مجلل و نقاط دیدنی اصفهان هدایت می‌کنند و بهترین‌ها را برای آنان به نمایش می‌گذارند. این تجربه‌ای ستودنی است، اما من پیشنهاد می‌کنم که علاوه بر شناخت نقاط درخشان این شهر، در دیدار خود از اصفهان با ابعاد مختلف این استان آشنا شوید و آن را آنگونه که هست بشناسید؛ از شکوه تاریخی گرفته تا مسائل و مشکلات آن. این آشنایی نه برای ایجاد ناامیدی، بلکه برای دستیابی به دیدی عمیق و واقعی نسبت به اصفهان و مسائل پیرامون آن است.

وی افزود: در اصفهان همان‌گونه که از تمدن تاریخی آن لذت می‌برید، مناطق حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیررسمی نیز وجود دارند که پر از مشکلات و چالش‌هایی هستند که نمی‌توان از کنارشان به سادگی گذشت. این مشکلات و آسیب‌ها بر دوش مسئولان است تا راهی برای حل آنها پیدا کنند.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار اصفهان ادامه داد: بخشی از نشست‌ها و گفت‌وگوها باید به این آسیب‌ها و گره‌های اجتماعی اختصاص پیدا کند، همچون مسئله بیکاری که به‌رغم وجود ظرفیت‌های فراوان در زمینه کار و تولید در برخی مناطق، همچنان بر جاست.

درویشی گفت: دانشگاه علمی کاربردی به‌عنوان نهادی که برای تربیت نیروی کار آماده به عرصه جامعه پا نهاده، نقشی کلیدی در رفع این مشکلات دارد. با بیش از ۲۴ واحد علمی کاربردی و جمعیت بالای دانشجویی، انتظار می‌رود که این مراکز در استان اصفهان با هدف رفع معضل بیکاری گام بردارند و بستری برای تربیت نیروهای آماده به کار فراهم آورند.

وی بیان کرد: سوال اینجاست که با وجود این همه مرکز علمی و آموزشی و با تنوع رشته‌ها و آموزش‌های کاربردی، چرا همچنان با بیکاری دست به گریبان هستیم؟ این مسئله از سوی دانشگاه علمی کاربردی و سایر نهادهای آموزشی باید با پاسخ و راه‌حلی روبه‌رو شود.

معاون استاندار اصفهان اضافه کرد: اصفهان از دیرباز به‌عنوان دانشگاهی علمی کاربردی با نظام استاد - شاگردی شناخته می‌شد. این نظام سنتی آموزشی، خود مدلی از آموزش مهارتی بوده و کارآموزان در محیط واقعی به یادگیری مشغول می‌شدند. حال سوال این است که چرا این روش که در گذشته جواب می‌داد، امروز پاسخگو نیست و نتیجه مطلوبی از آن حاصل نمی‌شود؟ این چالش‌ها و سوال‌ها باید پاسخی پیدا کنند و دانشگاه‌های علمی کاربردی با ارزش‌های آموزشی و ارتباط معنادارشان با بخش‌های اجرایی، می‌توانند نقشی مؤثر در این زمینه ایفا کنند.

درویشی ادامه داد: استان اصفهان با جمعیت دانشجویی عظیم و دارا بودن رتبه دوم کشوری از نظر تعداد دانشجویان، می‌تواند نقش بسیار مؤثری در رفع مشکلات اجتماعی و ایجاد اشتغال داشته باشد. این دانشگاه‌ها با هدف ارتباط واقعی و مستقیم با زندگی مردم و رفع نیازهای جامعه تاسیس شده‌اند، اما باید دید چگونه این هدف به تحقق نزدیک‌تر خواهد شد.

وی اذعان کرد: در جلسه‌ای که شب گذشته با مجمع خیران استان اصفهان داشتیم، دریافتم که این استان با بیش از ۸۷۰ خیر بزرگ، کوچک و متوسط در عرصه‌های مختلف فعالیت دارد و هیچ زمینه‌ای نیست که خیران اصفهان در آن ورود نکرده باشند. در این میان، برخی از خیران با دستان خالی و با برپایی کسب و کارهای خانگی، به زنان سرپرست خانوار و نیازمند کمک می‌کنند و برای آنها درآمدزایی فراهم می‌کنند.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار اصفهان گفت: این همدلی و مشارکت اجتماعی نمونه‌ای بی‌نظیر از حمایت مردمی است که نیاز به همراهی دانشگاه‌ها و مراکز علمی دارد. ما باید شبکه‌ای از هم‌افزایی و همکاری میان این خیران، دانشگاه‌ها و دولت ایجاد کنیم تا با تربیت نیروهای مهارتی و ارائه آموزش‌های لازم، توانایی‌های افراد جامعه را در جهت بهبود وضعیت اجتماعی و اقتصادی استان به کار گیریم.

وی ادامه داد: این هم‌افزایی و شبکه‌سازی، می‌تواند با فراهم کردن بستر آموزش مهارت‌آموزی برای قشرهای مختلف، جامعه‌ای پویاتر و هدفمندتر به ارمغان آورد و به تحقق اهداف والای انسانی در سطحی وسیع‌تر کمک کند.

انتهای پیام 

  • دوشنبه/ ۱۴ آبان ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403081410462
  • خبرنگار :