رسول چگینی، پژوهشگر بنیاد بین المللی امامت قم در گفتوگو با ایسنا، در خصوص نقش استکبار ستیزی در مهندسی انتظار و سبک زندگی منتظرانه که زمینه ساز ظهور حضرت مهدی(عج) و درک دولت کریمه میشود، عنوان کرد: پیامبر اکرم(ص) در سالهایی که به دنبال ساخت جامعه توحیدی در مدینه بودند، از همان زمان نوید برپایی حکومت عدل الهی در آخر الزمان را به مسلمانان داده بودند. روایات متعددی که بر قطعی بودن ظهور یکی از فرزندان پیامبر(ص) در زمانی که ظلم و ستم در همه عالم فراگیر شده، قلب همه مسلمانان را مالامال از انتظار برای سربرآوردن آن ذخیره الهی کرده است.
وی ادامه داد: البته انتظار ظهور امام زمان(عج)، تنها یک حالت درونی و شوق باطنی نیست، بلکه چشمه جوشانی است که انسان را به تکاپو برای فراهم ساختن مقدمات این ظهور وا میدارد. وظایف زیادی بر دوش عاشقان مهدی موعود(عج) است که در دو حوزه فردی و اجتماعی قابل بررسی است. اموری از قبیل معرفت امام، محبت به امام، اطاعت، تاسی به صفات امام مانند؛ تقوا، عبادت، سختکوشی، زهد، عدالت، سخاوت، صبر و بردباری را میتوان به عنوان وظایف فردی نام برد.
چگینی تصریح کرد: در وظایف اجتماعی میتوان به دفاع و حمایت از حرکتهایی که در جهت اهداف حضرت باشد اشاره کرد؛ بر این اساس، هر حرکت و اقدامی که در راستای اهداف عدالت گستر امام زمان(عج) باشد، باید مورد حمایت و هدایت منتظران ظهور بقیه الله(عج) قرار گیرد. بی تردید در این راه، مقابله با اندیشههایی که مانع شکوفا شدن این نهضت احیاگری هستند، در سرلوحه فعالیتهای مهدوی قرار میگیرد.
وی اضافه کرد: مستکبران عالم که جزء با ظلم و ستم قادر به حکومت بر ملتها نیستند، از اصلی ترین موانع فراهم شدن ظهور امام زمان(عج) هستند؛ زیرا آنان میدانند که با گسترانیده شدن عدالت، جایی برای حکمرانی ظالمانه آنان باقی نخواهد ماند و ملتهای جهان اجازه استعمار و چپاول سرمایههای مادی و معنوی آنان را نخواهند داد. بر این اساس، مبارزه با استکبار، گام مثبتی در فراهم شدن زمینه ظهور امام زمان (عج) است.
این استاد حوزه در پاسخ به این سوال که چطور از مسیر استکبارستیزی به شاهراه انتظار زمینه ساز ظهور متصل خواهیم شد، گفت: قرآن مجید، مستکبران عالم را با واژه طاغوت معرفی کرده است. در منظر قرآن، طاغوت به معنای طغیانگر و متجاوز از حدود، بهخصوص حدود دینی و اخلاقی بیان شده است. در قرآن، پیروی از طاغوت در مقابلِ عبادت و پیروی از خداست و حتی کفر ورزیدن به آن مقدّم بر ایمان به خداست و دعوت به خداپرستی با دعوت به اجتناب از طاغوت همراه بوده است. در قرآن کریم، طاغوتپرستان بدتر از فاسقان اهل کتاب، و حتی بدترین و گمراهترین انسانها و ملعون و مغضوب خداوند، معرفی شدهاند و رزمندگان در راه خدا در مقابل جنگکنندگان در راه طاغوت قرار گرفتهاند.
وی با اشاره به اینکه در منطق دینی، حکومت و سلطنت از آنِ خداوند بوده و از میان انواع نظامهای سیاسی موجود در جهان، تنها حکومت خدا بر مردم پذیرفته است، افزود: این نوع از حکومت، در رهبری پیامبران، امامان یا جانشینان بر حق ایشان متجلی میگردد؛ بنابراین، در کنار اهداف علمی و تربیتی وجود پیامبران، باید به اهداف سیاسی آن نیز اشاره کرد. قرآن کریم نه تنها سیاست را جدای از دین نمیداند؛ بلکه پیامبران را موظف به دخالت در امور سیاسی، تشکیل حکومت و رهبری همه جانبه بندگان میکند. این امر به این جهت است که اجرای بسیاری از احکام اجتماعی و قضایی اسلام، تنها در پرتو در اختیار داشتن قدرت سیاسی برای رهبران دینی امکانپذیر است. از این رو، همه پیامبران به مبارزه با طاغوت عصر خود پرداخته و گاه در این راه به شهادت رسیدهاند.
پژوهشگر بنیاد بین المللی امامت قم، تصریح کرد: بر اساس تعالیم اسلام هر مسلمانی موظف به پیروی از پیامبر اکرم (ص) است و باید ایشان را اسوه و الگوی خود قرار دهد، بر ما نیز لازم است که به مبارزه با طاغوت زمان و مستکبران عالم بپردازیم که مقوله استکبار ستیزی با چنین عقبه فکری، دارای مبانی مستحکم دینی میشود. بی شک، منتظران امام زمان(عج)، در گام نخست باید رهنمودهای قرآن و اهل بیت(ع) را در پیش چشم خود قرار دهند. در تعالیم وحیانی اسلام، طاغوت ستیزی از مهمترین اقدامات برای گسترانیدن جامعه توحیدی است و بر این اساس، مبارزه با طاغوت و استکبار ستیزی، راهی برای اتصال به شاهراه انتظار خواهد بود.
چگینی در پاسخ به این سوال که آیا منتظران میتوانند به بهانه آمدن حضرت مهدی(عج) و مبارزه ایشان با استکبار دست از استکبارستیزی بردارند، گفت: این یکی از بهانه هایی است که در طول تاریخ افرادی که ترس و واهمه از انجام اصلاحات اجتماعی داشتهاند، همواره مطرح میکردند. نباید فراموش کنیم که طبق آیه قرآن، اگر خداوند میخواست همه را مؤمن و متدین میگرداند: «وَ لَوْ شَاءَ رَبُّکَ لَآمَنَ مَنْ فِی الْأَرْضِ کُلُّهُمْ جَمِیعاً»؛ اما سنت خداوند بر این امر استوار نگشته و همه انسانها را با اراده و اختیار خود مورد ارزیابی قرار میدهد. استکبار ستیزی نیز از جمله این موارد است و نمیتوان با این بهانه که امام زمان (عج) به مبارزه با استکبار میپردازند، وظیفه خود در طاغوت ستیزی را نادیده گرفت.
وی تاکید کرد: برخی نیز این اعتقاد خود را مستند به برخی روایات میکنند که به نظر میرسد برداشت آنان از روایات کامل نیست؛ زیرا استکبار ستیزی که منتظران ظهور انجام میدهند، مقدمهای برای ظهور حضرت است و هیچ ادعایی برای تشکیل حکومت مستقل و در عرض حکومت امام زمان(عج) وجود ندارد. همانگونه که بیان شد، استکبار ستیزی برگرفته از منطق قرآن است و این دستور قرآنی هیچ استثنای ندارد و همواره باید آن را در مراحل زندگی عملیاتی کرد.
این کارشناس دینی تصریح کرد: بدون تردید یکی از اصلی ترین مبارزاتی که امام زمان(عج) پس از ظهور انجام خواهند داد، مبارزه با استکبار و طواغیت زمانه است. چرا که آنچه از روایات به دست میآید، این است که بسیاری از مردم با شنیدن ندای ظهور امام زمان (عج) مشتاقانه به ایشان ایمان میآورند و خود را در رکاب حضرت قرار میدهند؛ اما برخی ظالمان و مستکبران که با عنوان سفیانی و دجال از آنها یاد شده است، وقتی قیام حضرت بقیة الله (عج) را در تضاد با اقدامات ظالمانه خود میبینند، به مبارزه با حضرت بر میخیزند.
چگینی بیان کرد: در این هنگام، حضرت نیز برای عملی کردن وعده خداوند متعال مبنی بر گسترانیده شده عدل و داد در سراسر گیتی، استکبارستیزی را با مبارزه با جریانات سفیانی و دجال آغاز می کنند. این مبارزهای است که بسیاری از مردم که از ظلم و بیداد زمانه به تنگ آمدهاند، در لشکر امام زمان(عج) حضور پیدا میکنند و استکبارستیزی را در کنار امام زمان(عج) تجربه میکنند. بنابراین، بسیار خوب است که ما امروز بتوانیم تمرین استکبارستیزی داشته باشیم تا در زمان ظهور امام زمان (عج)، بتوانیم خود را در زمره سپاهیان مهدی موعود(عج) قرار دهیم.
انتهای پیام