هالووین را کجای دلمون بذاریم؟!

هالووین نمونه‌ای است تا به این فکر کنیم که کودک، نوجوان و جوان امروزی که به لحاظ دسترسی به اطلاعات و داده‌ها همگام با جهان پیش می‌رود، طبیعتا هم خواسته‌هایی مرتبط و متناسب با آنها خواهند داشت. 

به گزارش ایسنا، به نقل از عصر ایران: چند سالی است که بحث مراسم هالووین در ایران هم داغ شده است و جوانان زیادی از یک هفته مانده به شب ۳۱ اکتبر یا همان ۹ آبان ماه، در تدارک خرید وسایل و لباس مربوط به هالوین هستند و در شب مذکور هم با آرایش‌های مختلف هالوینی در مهمانی‌های خصوصی یا حتی برخی مواقع در کافه‌ها و باغ‌هایی که مراسم هالووین دارند، شرکت می‌کنند.

چه بخواهیم و چه نخواهیم این قضیه وجود دارد علی الخصوص در شهرهای بزرگ اما برخی اوقات در شبکه‌های اجتماعی می‌بینیم که افراد مختلف از شهرها و نقاط مختلف با گذاشتن عکسی یا پستی با این اتفاق همراهی کرده‌اند.حتی در سایت‌های مختلف هم تبلیغاتی درباره برگزاری ایونت هالووین در تهران آگهی‌های منشر شده بود. 

فاطمه عسگری‌نیا چهارشنبه 9 آبان گزارشی تحت عنوان «شب وحشت در ایران چه خبر است؟ خرج و برج میلیونی هالووینی‌ها» در همشهری آنلاین منتشر کرده بود و ذکر کرده بود:

«وارد یکی از مراکز خرید در تجریش می شویم خیلی از جوانهایی که پرسان پرسان خود را به این مجموعه رسانده بودند مقصدشان یکی بود. فروشگاه هالوین! جایی که قرار بود خود را برای رفتن به یک مهمانی با تم ترسناک آماده کنند. 

صف طویل و دراز عاشقان هالوین مقابل مغازه ها باعث تعجب بود مشتریانی که به قول خودشان دیر جنبیدند و خرید را به روزهای اخر انداختند و حال مجبورند هم گرانتر بخرند هم برای خرید انتظار در صف های طولانی را به جان بخرند! 

در میان اقلام متنوع ابزار و وسایل هالووین که دورتادور مغازه از در و دیوار ان آویزان بود خنجر عزرائیل و لباس عزرائیل طرفداران زیادی داشت لباسی که قیمتش از حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان شروع می شد و تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان هم افزایش داشت. آنهایی که وسعشان به خرید این لباس ها و سایر وسایل هالوینی نمی رسید حداقل خریدشان به دندان دراکولایی ختم می شد دندانهایی که باید بابتشان ۲۴۵ هزار تومان ناقابل پول پرداخت می کردند.

[...] نسترن بانویی که قرار بود میزان دوستان و اقوام خود در شب هالوین باشد می گوید فقط وسایل تزئینی که برای وحشتناک شدن فضای خانه هزینه کرده ام بیش از ۸ میلیون تومان شده است فقط ۶ میلیون تومان ۲ عروسک زامبی سنسوری خریده ام. بعد با چنان هیجانی از این عروسکهای خون آشام برای سایر مشتریها سخن می گوید که چشمهای همه گردشده بود: «این عروسکها سنسور دار هستند و تا حدود ۷-۸ متری می توانند به صورت سینه خیز حرکت کنند دلم می خواهد چنان وحشتی به جان همه مهمانها بیندازم که این شب را فراموش نکنند.»

در بخش دیگری از گزارش آورده است: «در دنیای مجازی هم بازار خرید و فروش اجناس هالوینی حسابی داغ است و درمیان بازار اجناس نو و دست اول در سایت دست دوم فروشی ها هم این بازار حسابی داغ است و انه اکه یکبار طعم شرکتدر این جشن را چشیده اند حالا لباس و وسایل استفاده شده را برای فروش در این بازار عرضه کرده اند، البته فکر نکنید با قیمت ارزان چرا که فقط قیمت یک دست لباس هالوووین عنکبوتی که در دیوار آگهی شده است حدود ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. 

در کنار این عجایب فروش لنز هالوین هم با قیمت‌های میلیونی قابل توجه است لنزی که وقتی در چشم قرار داده می شود انگار چشم خونریزی کرده است. دست و پاهای بریده هالووینی هم در نوع خود ترسناک و البته گران هستند قیمت این دست و پا ها که قرار است به جای غذا در داخل ظروف درب‌دار غذا برای همانان سرو شود از ۳۵۰ هزار تومان تا ۶۰۰ هزار تومان بسته به نوع سایزشان متفاوت است.»

حال یک دوستی با دیدن این فضای هالووینی می‌گفت: این هالووین رو کجای دلم بذارم؟ 

بهرجهت در جهان امروز واقعا هر اتفاق پرسروصدا در هر جای جهان که برگزار می‌شود به دلیل شبکه‌های اجتماعی در همه جا قابل رصد است و در میان جوانان و نوجوانان بازتاب بسیار زیادی پیدا می‌کند. حال می‌تواند جشن هالووین باشد یا انتشار یک نسخه جدید از یک بازی رایانه‌ای و یا فصل جدید یک سریال و ...

چه خوشمان بیاید و چه خوشمان نیاید نسل زد و بعدتر نسل آلفا بسیاری از حد و مرزهایی که برای نسل‌های قبل از آنها وجود داشته است - حال به هر دلیلی - را اصلا نه تجربه کرده‌اند و نه حتی درک می‌کنند. یک لطیفه‌ای شنیدم که نوه‌ای از مادربزرگش می‌پرسد: مامانی شما که جوون بودین چه موبایلی داشتین؟ مادربزرگ جواب می‌دهد که «عزیزم دوره ما موبایل و اینترنت و اینها نبود» نوه می‌گوید: الان خیلی حال می‌کنی که با ماها داری زندگی می‌کنی و این چیزهام داری، نه؟

یکتا ناصر و دخترش با استایل هالووین

غرض این است که نسل امروز واقعا بسیاری از مفاهیم را نه تنها نزیسته بلکه حتی از آن هم خبر ندارد و اتفاقا والدین هم سعی می‌کنند برعکس زندگی خودشان هر آنچه که خود نداشته‌اند و یا دیر به آن رسیده‌اند را برای فرزندانشان فراهم کنند و اینجاست که بسیاری از اتفاقات و واقعیت‌های زندگی امروز تغییر می‌کند.

بسیاری از این مراسم‌ها و اتفاقات چون وارادتی است و سابقه و پیشینه آن در جامعه وجود ندارد با افراط و تفریط در آن می‌تواند یک تهدید برای خانواده‌ها و جوانان باشد. 

هالووین نمونه‌ای است تا به این فکر کنیم که کودک، نوجوان و جوان امروز که به لحاظ دسترسی به اطلاعات و داده‌ها همگام با جهان امروز پیش می‌رود، طبیعتا هم خواسته‌هایی مرتبط و متناسب با آنها خواهند داشت. 

مسئولان و مدیران بخصوص در بخش فرهنگی باید حتما این مسائل را مد نظر قرار دهند، رد، چشم پوشی و یا کتمان آن می‌تواند آسیب‌های غیر قابل جبرانی را به بار آورد. باید راه حلی متناسب و درست اندیشید.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۳ آبان ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۶
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1403081309173
  • خبرنگار :