میتوان گفت گرهگشایی از مشکلات کشور در همه بخشها در دستان افرادی است که این نهاد تربیت میکند لذا هرگونه کمکاری و نداشتن برنامه، سیاستهای کلان و عدم اجتماعی بار آوردن دانشآموزان توسط آموزش و پرورش به ضرر کشور تمام خواهد شد.
با توجه به اینکه دنیا در حال پیشرفت است و منابع آموزشی هر روز در حال توسعه هستند نیاز است آموزش و پرورش کشور نیز همگام با فناوریهای جدید حرکت کند چرا که جاماندن از این مسیر ضربه و خسارتهای زیادی را به کشور وارد خواهد کرد.
از طرفی معلمان نیز باید با مهارتهای ارتباطی جدید با دانشآموزان آشنا شوند و به دغدغه و نیازهای آنها با علت پاسخ دهند و دانشآموزان را به سمت تحقیق و کاوش سوق دهند.
نوید بابازاده، معلم پایه سوم ابتدایی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا افزود: در حال حاضر و باتوجه به مقتضیات سنی دانشآموزان ابتدایی میتوان گفت، نیازها و خواستههای دانشآموزان معمولاً شامل مواردی مانند حمایت عاطفی، فضای یادگیری مثبت، دسترسی به منابع آموزشی مناسب و فرصتهای اجتماعی است.
وی ادامه داد: همچنین، بسیاری از دانشآموزان به دنبال راههایی برای ابراز خلاقیت و علاقههای شخصی خود هستند.
بابازاده با اشاره به اینکه آموزش و پرورش در ایجاد فضایی که دانشآموز در آن محیط احساس امنیت و راحتی کند و آزادانه بتواند علایق و خواستههای خود را مطرح کند نقش بسزایی دارد، تصریح کرد: علاوه بر این آموزش و پرورش میتواند با ایجاد برنامههای حمایتی، مشاوره و فراهم کردن منابع آموزشی مناسب به حل مشکلات دانشآموزان کمک کند.
این معلم کلاس سوم ابتدایی اظهار کرد: آموزش و پرورش میتواند با برگزاری کلاس و دورههایی شامل مهارتهای ارتباطی، مدیریت کلاس و روشهای نوین تدریس به معلمان در جهت برخورد مناسب با نیازها و خواستههای دانشآموزان کمک کند.
بابازاده با اشاره به اینکه علوم جدید و به ویژه هوش مصنوعی میتوانند در محیط مدرسه به عنوان ابزارهایی برای یادگیری و تدریس استفاده شوند، یادآورشد: این تکنولوژیها میتوانند به شخصیسازی یادگیری و ارائه محتوای آموزشی متناسب با نیازهای هر دانشآموز کمک کنند، اما باید توجه داشت که استفاده از آنها باید به گونهای باشد که تعامل انسانی و ارتباطات اجتماعی را تقویت کند.
زهرا جوادی، معلم پایه دوم ابتدایی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا در خصوص نیازها و خواستههای دانش آموزان افزود: حمایت عاطفی و اجتماعی، آموزش متناسب با علایق، آموزش مهارت زندگی و فناوری و منابع آموزشی از جمله حوزه ها یی هستند که دانش آموزان نسل فعلی در آنها با چالش هایی مواجه هستند.
وی تصریحکرد: دانشآموزان نیاز به فضایی دارند که در آن احساس امنیت و پذیرش کنند همچنین بسیاری از دانشآموزان خواهان یادگیری موضوعاتی هستند که به علایق شخصیشان نزدیک بوده و به منابع آموزشی مدرن و فناوری جهت یادگیری بهتر دسترسی داشته باشند.
جوادی یادآورشد: توسعه برنامههای آموزشی متنوع از جمله ارائه برنامههای آموزشی که به نیازهای مختلف دانشآموزان پاسخ دهد، آموزش معلمان و ایجاد فضاهای حمایتی که به دانشآموزان کمک کند تا احساس راحتی و امنیت کنند از جمله راههایی است که آموزش وپرورش میتواند در جهت حل نیازهای دانش آموزان بکار گیرد.
وی ادامه داد: همچنین آموزش مهارتهای ارتباطی به معلمان برای برقراری ارتباط با دانش آموزان، برگزاری کارگاههای روانشناسی آموزشی با هدف کمک به معلمان برای درک بهتر نیازهای عاطفی و اجتماعی دانشآموزان و آموزش تکنولوژی آموزشی برای آشنایی معلمان با ابزارهای جدید آموزشی و نحوه استفاده از آنها از جمله اقداماتی است که آموزش و پرورش می تواند از این طریق به معلمان در جهت حل مشکلات و مدیریت کلاس و دانش آموزان کمک کند.
جوادی با اشاره به اینکه علوم جدید، به ویژه هوش مصنوعی، باید در محیط مدرسه به طور متعادل و با احتیاط استفاده شود، یادآورشد: استفاده از این فناوریها باید با هدف ارتقاء کیفیت آموزش و یادگیری باشد و در عین حال توجه به ابعاد انسانی و اجتماعی آن نیز مد نظر قرارگیرد.
الناز محمودی، معلم پایه دوم متوسطه در گفت وگو با خبرنگار ایسنا افزود: هر دانشآموز دارای نیازهای خاص خود و متفاوت از دانشآموز دیگر است همچنین تک تک دانشآموزان ویژگی شخصیتی متفاوتی از جمله باهوش، فراموشکار، خندان، بداخلاق، مشتاق، بی تفاوت، متفکر هستند که به صورت روزانه وارد کلاس میشوند و باید در محیط خانه و مدرسه به آنها پاسخ داده شود.
وی ادامه داد: رسالت اصلی آموزش و پرورش توان بخشیدن به فرد فرد دانش آموزان و معلمان در جهت رشد کامل استعدادها و شناخت توانمندیهای خلاق آنها است که این امر هم با ایجاد فضای مناسب و در اختیار قرار دادن تکنولوژی به روز برای معلمان و دانش آموزان اتفاق میافتد.
محمودی اظهارکرد: استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی نقاط قوت و ضعف هر دانشآموز و ارائه محتوای آموزشی متناسب در کلاس درس ،تسهیل در یادگیری و کمک به فرایند یاددهی یک امر مهم است.
به گزارش ایسنا، دانشآموزان امروز، مدیر، مسئول، معلم و منابع انسانی و نیروی کار آینده کشور هستند، نیاز است آموزش و پرورش ضمن توجه به خواسته و نیازهای آنها و حل کردن این نیازها، با استفاده از هوش مصنوعی و فناوریهای جدید، شوق درس خواندن را درآنها را بالا ببرد و به آنها در انجام فعالیتهای اجتماعی کمک کرد تا نسل حاضر از نظر علمی و معنوی ارتقا یابد.
انتهای پیام