دبیر چهلمین جشنوارۀ بین‌المللی موسیقی فجر:

جشنوارۀ موسیقی خلاق با شعار وفاق ملی دولت همسان است

«نخستین جشنواره موسیقی خلاق، آگاهی‌دهی و احیاگری را به همراه دارد و محورهای آن یعنی آموزش، پژوهش، صنعت و آفرینش، موجب وفاق ملی خواهد شد.»

این جملۀ رضا مهدوی، موسیقی‌شناس و موسیقی‌پژوه است که در گفت‌وگو با ایسنا و ضمن تأکید بر اینکه خلاقیت باید در هر موضوعی جایگاه داشته باشد، گفت: انسان‌ها برحسب توانایی وجودی و توانایی اکتسابی خود درطول زمان به خلاقیت دست می‌زنند، اما خلاقیت به این معنی نیست که حتماً باید شگفتی‌سازی رخ دهد و چیز جدیدی به‌وجود آید یا مکاشفه‌ای شود که اصلاً آدمی انتظار آن را ندارد.

دبیر چهلمین جشنوارۀ بین‌المللی موسیقی فجر افزود: خلاقیت به این معناست که با دقت به اطراف خود نگاه کنیم و با تعمق و توجه بیشتری مکاشفه‌گر باشیم، چراکه انسان به معنای حقیقی کلمه نمی‌تواند خالق باشد و خالق اصلی خداوند است و اگر ما به اذن او تلاش کرده و دانش کسب کنیم و استعداد و جوهره نیز داشته باشیم در این‌صورت می‌توانیم کشف کنیم. در مورد این کشف‌ها اصطلاحاً از واژۀ خلاقیت استفاده می‌شود که البته اصطلاح مکاشفه‌گری دراین موارد صحیح‌تر است.

او بیان کرد: در عرصه‌های مختلف موسیقی ازجمله سازسازی، پژوهش، صنعت، تکنولوژی هوش مصنوعی و حوزۀ دیجیتال، همچنین در مجامع دانشگاهی و آموزشگاه‌ها و نیز آموزش و تربیت آموزشگر و مربی، در عرصۀ حنجره و خوانندگی و سایر زمینه‌ها، بسترسازی‌هایی برای توسعۀ کمی و کیفی موسیقی وجود دارد و به خلاقیت و مکاشفه‌گری‌های جدید نیاز است که عموماً به‌صورت انفرادی نیز کمتر رخ می‌دهد.

مهدوی تأکید کرد: باید ضمن اختصاص بودجه‌های پژوهشی در زمینۀ موسیقی، از فکرهای بکر استقبال کرد و علاقه‌مندان باید درکنارهم به‌صورت دانش‌بنیان، عرصه‌های مختلف موسیقی را رصد کنند و دست به ابتکار بزنند. مسلماً براساس داشته‌ها، ریشه‌ها، مبانی، آئین‌ها، گذشته‌ها، سنت‌ها و آنچه برگرفته از تمامیت موسیقی ملی در ایران و در تمامیت ارضی جغرافیا و فلات ایران است امکان بروز هرگونه خلاقیتی وجود دارد.

این استاد دانشگاه یادآوری کرد: آهنگسازان بزرگی در یک‌صد سال گذشته در فرم‌ها، شکل‌ها و قالب‌های موسیقی و همچنین در عرصۀ آموزش و در مباحث مدرسی که اصطلاحاً دانشکده‌ای، هنرستانی یا آموزشگاهی گفته می‌شود دست به خلاقیت زدند و ذوق‌ورزی‌های خود را نهادینه‌سازی و مستند و روش‌مند کردند. در عرصۀ سازسازی نیز به همین صورت بوده و هست و در مجموع، این موضوع در طول تاریخ جاری و ساری بوده است.

او گفت: به نظر من نخستین جشنوارۀ ملی موسیقی خلاق یا مکاشفه‌گری در موسیقی که شاهین‌شهر متولی آن است می‌تواند نقطۀ عطف بسیارمهم و نویدبخش به تمام اهالی فن موسیقی باشد که همچنان بستر برای خلاقیت و مکاشفه‌گریِ شما آماده است و حتی اگر داوران برخی آثار را نپذیرند اما همین که در جشنواره حضور پیدا می‌کنید نشان‌دهندۀ این است که ما پویا هستیم، درون ما تازه است و مغزمان همچنان می‌تواند جوانه بزند که این موضوع نه به سن و سال، بلکه به این بستگی دارد که ما چقدر از اعتماد به نفس و دانش برخورداریم و چقدر محیط پیرامون موسیقی در ایران و جهان را دنبال می‌کنیم.

مهدوی با بیان اینکه برگزاری نخستین جشنواره موسیقی خلاق در شاهین‌شهر موجب آگاهی‌دهی و احیاگری خواهد شد، افزود: این جشنواره، جامعه را متوجه می‌کند که ایستا نباشید و در وهله اول خودمان را جدی بگیریم و در وهله دوم به موسیقی بیش از گذشته اعتنا کنیم تا بیش از پیش در ایران و جهان اعتلا پیدا کند و سربلند بمانیم.

این نوازنده و مدرس موسیقی ایرانی با بیان اینکه هر خلاقیتی نمی‌تواند مورد اقبال و پذیرش عمومی قرار بگیرد، تأکید کرد: گاهی یک اثر خلاقانه برای اهل فن و متخصصان و گاهی فقط برای عموم مردم است، اما آن اثری ماندگار می‌شود که بتواند هم نظر جامعۀ متخصصین و هم نظر عموم مردم را تأمین کند. این مسئله مانند تولد هنر می‌مانَد، به‌این‌ترتیب که وقتی آهنگی ساخته شد اول باید نظر استادان فن موسیقا را به خود معطوف کند و مهر تأیید بگیرد و سپس مردم نیز آن را با گوش جان بشنوند و زمزمه‌اش کنند؛ این اثر برای همیشه و همه دوران‌ها و همه دهه‌ها و همه اعصار ماندگار می‌شود، اما گاهی خلاقیت یا مکاشفه‌ای در یک مقطع زمانی جلوه‌گری می‌کند و تاریخ مصرف آن نیز خیلی‌ زود به پایان می‌رسد.

مهدوی که عضو شورای سیاستگزاری نخستین جشنوارۀ موسیقی خلاق شاهین‌شهر است، گفت: برگزاری جشنواره موسیقی خلاق حتی می‌تواند فرامرزی باشد و از سال بعد وسعت پیدا کرده و به‌صورت بین‌المللی برگزار شود.

او که دارای درجه یک هنری در دو گرایش هنرآموزی و نوازندگی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم‌تراز با دکتری است، با اشاره به اینکه برگزاری ارکسترهای فیلاهارمونیک در دنیا ازسوی شهرداری‌ها رقم می‌خورَد، تصریح کرد: برگزاری نخستین جشنوارۀ ملی موسیقی خلاق با شعار دولت چهاردهم یعنی وفاق ملی همسانی پیده کرده است، چراکه آموزش، پژوهش، صنعت و آفرینش، محورهای این جشنواره را تشکیل داده و مجموع آن‌ها از چندجهت موجب وفاق ملی خواهد شد.

مهدوی توضیح داد: ایجاد وفاق ملی بین اقوام موسیقایی ایران، کلام و زبان و لهجۀ هر منطقه از ایران، و همچنین وفاق بین پژوهشگران، صنعتگران و افرادی که در سطوح مختلف به آموزش پرداخته‌اند ازجمله نتایج برگزاری نخستین جشنوارۀ ملی موسیقی خواهد بود.

دبیر چهلمین جشنوارۀ بین‌المللی موسیقی فجر ادامه داد: نخستین جشنوارۀ موسیقی خلاق شاهین‌شهر، خواسته یا ناخواسته با شعار وفاق ملی همراه شده و اگر چنین وفاقی بین همۀ بخش‌های موسیقی در محورهای مختلف این جشنواره اتفاق بیفتد و به معنای حقیقی کلمه به‌منصۀ ظهور برسد ایرانی آباد خواهیم داشت و همگی خواهرانه و بردارانه با نگاه ویژۀ هنری برگرفته از ضمائم و ضرب‌آهنگ‌ها و تمام توانایی‌های فنی و هنری، به یکدیگر پیوند خواهیم خورد تا هیچ‌گاه به غم و اندوه و کاستی‌ها فکر نکنیم‌، بلکه به صلح، صفا، دوستی و نشاط بیندیشیم.

مهدوی تأکید کرد: به نظر من شهرداری شاهین‌شهر به زیبایی چنین موضوعی را نه فقط متصور است، بلکه به اجرا می‌گذارد و می‌تواند برای دیگر شهرداران در شهرها و استان‌های کشور عزیزمان زمینه‌ساز، الگوساز و نمونه‌آفرین باشد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۳ آبان ۱۴۰۳ / ۰۰:۰۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403081309073
  • خبرنگار : 50290