گلایه‌های دانش‌آموزان ایلامی از حجم کتب درسی، مطالب غیرجذاب درسی و...

دانش‌آموزان ایلامی گلایه‌های خود را در خصوص حجم کتب درسی، مطالب غیرجذاب کتب، سبک‌های قدیمی آموزش و شرط معدل در کنکور سراسری بیان کردند.

در دنیای امروز، جایی که اطلاعات به‌سرعت در حال تغییر و تحول است، نقش کتاب‌های درسی در شکل‌دهی به نسل آینده بسیار مهم است اما آیا محتوای این کتاب‌ها با نیازها و علاقه‌مندی‌های دانش‌آموزان امروزی همخوانی دارد؟

همزمان با روز دانش‌آموز، خبرنگار ایسنا برای یافتن پاسخ این سوال، با تعدادی از دانش‌آموزان در یکی از دبیرستان‌های شهر ایلام گفت‌وگو کرده است.

«امیرعلی عابدی‌پور» دانش‌آموز سال دوم متوسط به خبرنگار ایسنا اظهار کرد: مطالب کتاب‌های درسی قدیمی و از ارتباط با دنیای واقعی دور است و بسیاری از مطالب کتاب‌ها کاربرد عملی چندانی در زندگی روزمره ندارد.

وی با انتقاد از حجم بالای مطالب و سرفصل‌های درسی خاطرنشان کرد: این حجم زیاد باعث می‌شود آن‌ها نتوانند به خوبی مطالب را درک و یاد بگیرند.

این دانش‌آموز افزود: بسیاری از مطالب در کتاب‌های مختلف به صورت تکراری مطرح می‌شود و این امر باعث خستگی و دلزدگی آن‌ها می‌شود.

«امید حاتمی‌نژاد» دانش‌آموز سال اول متوسطه نیز به ایسنا گفت: مطالب کتاب‌های درسی به اندازه کافی جذاب نیست و نمی‌تواند ما را به یادگیری ترغیب کند.

وی به عدم تطابق با سبک یادگیری دانش‌آموزان تشریح کرد: دانش‌آموزان مختلف سبک‌های یادگیری متفاوتی دارند اما بسیاری از کتاب‌های درسی بر یک روش خاص از آموزش تأکید دارند و این امر باعث می‌شود که برخی از دانش‌آموزان نتوانند به خوبی مطالب را یاد بگیرند.

این دانش‌آموز تصریح کرد: کتاب‌های درسی خیلی خشک و بی‌روح هستند، انگار که فقط برای حفظ کردن نوشته شده‌اند.

 /

«اهورا عالمی» دانش‌اموز سال سوم دبیرستان نیز در در خصوص چالش‌های درسی دانش‌آموزان بیان کرد: حجم کتاب‌ها خیلی زیاد است و من نمی‌توانم همه چیز را یاد بگیرم، بعضی از درس‌ها خیلی سخت است و من آن‌ها را دوست ندارم، دوست دارم که مطالب کتاب‌ها به‌صورت جذاب‌تری ارائه شود.

«سیدعلی رحمتی‌زاد» دیگر دانش‌آموز ایلامی به ایسنا گفت: دانش‌آموزان باید در فرآیند طراحی و تولید کتاب‌های درسی مشارکت داده شوند تا بتوان کتاب‌هایی تولید کرد که مورد علاقه و نیاز آن‌ها باشد.

وی همچنین در خصوص نحوه تدریس دبیران اضافه کرد: باید از فناوری‌های آموزشی استفاده شود ولی روش دبیران مثل قبل است و به شیوه قدیمی تدریس می‌کنند.

این دانش‌آموز گفت: با اجرای شرط معدل در کنکور سراسری عملاً امکان استعدادیابی دانش‌آموزان به شعار تبدیل شده و موجی از استرس، دانش‌آموزان را از سال اول تا سال آخر فراگرفته است، نتیجه اجرای چنین تصمیماتی تخریب روحیه و توانایی‌های دانش‌آموزان و به‌صف کردن آن‌ها در یک راه به‌سوی دانشگاه‌هاست، که از آن هم چیزی عاید ما و جامعه نمی شود.

ابوذر بسطامی معاون آموزش متوسط اداره‌کل آموزش و پرورش استان ایلام در خصوص دغدغه‌ها و گلایه‌های دانش‌آموزان به خبرنگار ایسنا اظهار کرد: برخی از این دغدغه‌ها رفع شده‌اند و برخی نیز وجود دارند، تغییرات کتب درسی با شکل تدریجی همواره در حال انجام بوده است.

وی افزود: بسیاری از مباحث مطرح شده از سوی دانش‌آموزان دغدغه‌های همه دانش‌آموزان در سطح ملی است، که مسئولان در وزارت آموزش و پرورش و دیگر نهادهای تصمیم‌گیرنده در تلاش برای رفع آن‌ها هستند.

این مسئول خاطرنشان کرد: استعدادیابی دانش‌آموزان بر اساس تلاش و علائق آن‌ها در دوره متوسطه اول شکل می‌گیرد و تعداد و تنوع رشته‌ها در دبیرستان زیاد است و امکان انتخاب و هدف‌گزاری دانش‌آموزان افزایش پیدا کرده است.

بسطامی اضافه کرد: تا آنجا که توان داشته‌ایم و مقدور بوده از فناوری‌ها و تجهیزات روز در مدارس استفاده کرده‌ایم و باید برای افزایش این تجهیزات در سطح استان تلاش کنیم.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۲ آبان ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۶
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1403081208727
  • خبرنگار : 71299