سعدالله نصیریقیداری در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اهمیت توجه به علوم پایه و تاثیر آن در توسعه هر کشور، اظهار کرد: علوم پایه در توسعه علم در جهان نقش مهمی دارد و تاکیدات زیادی در این رابطه شده است و مقام معظم رهبری نیز بارها به این موضوع تاکید داشتهاند.
وی با تاکید بر اینکه صرفا نامگذاری یک روز بریا علوم پایه کافی نیست و باید اقداماتی جدی در این حوزه انجام شود، تصریح کرد: با توجه به اهمیت موضوع در جلسه پژوهشگاه دانشگاه بنیادی به مناسبت نامگذاری یک روز بهعنوان روز علوم پایه تاکید شد دانشگاههای مختلف روز علوم پایه را جدی بگیرند.
سرپرست دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان به روند انجام شده برای تعیین روز علوم پایه در کشور اشاره کرد و افزود: تلاشهای زیادی در راستای اقناع مسئولان امر برای این نامگذاری انجام شد و کتاب مفصلی در رابطه با تلاشهای انجام شده در سال جهانی علوم پایه تدوین و منتشر شد.
نصیریقیداری انتخاب یک روز در کشور به نام علوم پایه علیرغم مخالفتها برای تعیین روز مناسب برای آن را حائز اهمیت دانست و افزود: جلسات مختلفی برای نهایی شدن این امر برگزار شد و در جلسه معاونت پژوهش و تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت در مورد علوم پایه و در اصلاح و بروزرسانی نقشه جامع علمی کشورهم تاکید شد تا نهادهای مرتبط روز علوم پایه را جدی گرفته و تاثیر خود را در این رابطه بگذارند.
وی با اشاره به اینکه با تصویب سال جهانی علوم پایه مواردی آماده شد و در اختیار دولت قرار گرفت، بیان کرد: پس از آماده شدن برنامه هفتم هیچ کدام از آن موارد در برنامه هفتم لحاظ نشده بود که یکی از این موارد سند علوم پایه کشور است. برای ثبت رسمی روز علوم پایه در تقویم باید تلاشها و پیگیریهایی صورت گیرد که این اتفاق به طرق مختلف صورت میگیرد و در این راستا جامعه باید حساس به این حوزهها شوند؛ چرا که تا مردم از این حوزههای علمی و دانشی حمایت نکنند، دولت هم به آن توجه نخواهد کرد.
سرپرست دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان در ادامه از وجود میز تخصصی ارتقا و تحول علوم پایه که در ستاد علوم و فناوری شورای انقلاب فرهنگی خبر داد و گفت: دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه برنامههایی برای روز علوم پایه در شهریور سال آینده اجرا خواهد کرد و مصوبه هیات رئیسه در این مورد به تایید رسیده است. در همین رابطه کمیتههای علمی و اجرایی تشکیل شدهاند تا در سال بعد شاهد برپایی نشست تخصصی در حوزه علوم پایه باشیم.
نصیریقیداری با بیان اینکه برنامه به صورت ملی آغاز شده و پس از کسب تجربه مورد نیاز به صورت منطقهای و سپس بینالمللی اجرایی خواهد شد، گفت: در صورت برگزاری موفق این برنامه چه بسا بتوانیم در سطح منطقه افرادی را به این نشستها دعوت کنیم چرا که اهمیت کار بالا بوده و همه باید بدانند این است که علوم پایه صرفا شامل ۶ رشته فیزیک، شیمی، زیست، زمینشناسی، ریاضی و علوم کامپیوتر نیست.
وی در بخش دیگری با اشاره به اینکه در فضای جدید، دانشگاههای نسل سه و چهار بحث تجاریسازی علوم و ارزشافزوده ایجاد شده است، افزود: از بعد اقتصادی و کارآفرینی این مباحث مطرح میشود اما نباید این موارد باعث شود که حوزه نظری علوم پایه مورد غفلت قرار گیرد؛ چرا که اثرگذاری علوم پایه در بسیاری از موارد در بلندمدت خود را نشان میدهد که نمونه بارز آن مکانیک کوانتوم است.
سرپرست دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان ادامه داد: در سال ۱۹۴۰ کسی از یافتههای مکانیککوانتومی در صنعت و بازار استفاده نمیکرد اما نباید صرفا به این حوزه دانشی به دید تبدیل ایده به تجارت نگاه کرد بلکه گسترش مرزهای دانشگاه یکی از ویژگیهای مهم علوم پایه هست.
نصیریقیداری ابراز کرد: علوم پایه علاوه بر اینکه میتواند کاربردی باشد و ایدهها را در یک قدمی تجاریسازی پیش ببرد، همچنان میتواند در توسعه مرزهای دانش تلاش کند و چه بسا ایدهای که امروز در مرزهای دانش تولید میشود چند سالی طول بکشد تا در تجاریسازی و صنعت به کار برده شود.
وی عنوان کرد: با توجه به اهمیت این موضوع در نشستی که راجع به اصلاح نقشه جامع علمی کشور بود این نکته مورد تاکید قرار گرفت که حدود ۲۵ درصد باید در برنامه و بودجه به توسعه علوم پایه در مرزهای دانش اختصاص پیدا کند چرا که این علوم به عنوان موتور محرکه توسعه صنعتی در آینده بهشمار میآید.
وی با اشاره به اینکه اگر تولید علوم پایه متوقف شود روند توسعه صنایع در جایی متوقف خواهد شد، بیان کرد: لازمه مستمر بودن و بقای توسعه کاربردی این است که در تولید علم و توسعه مرزهای دانش تلاش کنیم و توسعه مرزهای دانش وظیفه دولت و مجلس است؛ چون دولت است که آینده را میبیند و باید برای این بخش از علوم پایه سرمایهگذاری کند.
سرپرست دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان به بورسیه شدن رتبههای برتر کنکور که رشتههای علوم پایه را انتخاب کنند اشاره کرد و گفت: والدین فرزندانشان را تشویق به رشته پزشکی نکنند مگر جامعه به مهندس و علوم کاربردی نیاز ندارد. آیا در آینده ساختمانها و سازههای اجرایی، مهندس توانمند نیاز ندارد.
انتهای پیام