به همین دلیل با دبیر این انجمن علمی برتر، در مورد لزوم فعالیت در انجمنهای علمی به گفتوگو پرداختیم.
نیره سادات آیت، دبیر سابق انجمن علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان، ضمن اعلام این خبر به ایسنا گفت: در حوزه رقابتی انجمن برتر، فقط یک انجمن حائز این رتبه میشود و در بین ۵۲ انجمن علمی دانشگاه اصفهان، انجمن علمی علوم قرآن و حدیث، حائز رتبه انجمن برتر شد.
او دوره اخیر انجمن علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان را یکی از پرکارترین دورههای انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه دانست و اظهار کرد: این انجمن بیش از پنجاه فعالیت گسترده در طول یک سال در قالب سمینارها، نشستهای علمی داخلی و بینالمللی، دورهها و کارگاههای آموزشی متعدد، بازدیدهای علمی و... را در کارنامه سالانه خود ثبت کرده است.
او با بیان اینکه این انجمن با نگاهی ویژه به نیازهای دانشجویان در دورههای مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، اقدام به نیاز سنجی از دانشجویان نموده است، افزود: برای رفع این نیازها چند پروژه را برای فعالیتهای خود تعریف کرده بودیم. این پروژهها از سال گذشته آغاز شد و بیش از هفتاد برنامه در دوره قبل و بیش از پنجاه برنامه در دوره اخیر با همکاری مدیر فعال گروه علوم قرآن و حدیث، امیر احمدنژاد و دانشجویان گروه برنامهریزی و اجرا شد.
این دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان، با اشاره به بخشی از فعالیتهای این انجمن، تصریح کرد: پروژههای تقویت زبان عربی، مهارتافزایی دانشجویان جهت ورود به بازار کار، شناسایی و ارتباط با قرآنپژوهان مجامع علمی خارج از ایران جهت همکاریهای پژوهشی برای مقاطع ارشد و دکتری و ترغیب به کتابخوانی از جمله این فعالیتها بود. برگزاری این حجم از برنامه بدون مساعدت و پشتیبانی اساتید و دانشجویان گروه امکان پذیر نبود و به نظرم این همکاری و همگرایی سبب موفقیت این انجمن بوده است.
آیت، در مورد معیارهای ورود به حوزه رقابتی انجمن برتر اظهار کرد: تنوع برنامه در حوزههای آموزشی، گفتگوهای تخصصی، نشستهای علمی، بازدیدهای علمی، مسابقات تولید محتوا، نشریه نوآوری و همکاری با مراکز علمی داخلی و خارجی در اجرای برنامهها یا رویدادهای مرتبط با رشته از جمله این معیارها بود و انجمن علمی علوم قرآن و حدیث در همه این موارد برنامههای هدفمند متعددی را برنامهریزی و اجرا کرده است. این انجمن بیشترین فعالیت ثبت شده در سامانه فرنمای وزرات علوم در بین انجمنهای علمی دانشگاه اصفهان را نیز در کارنامه خود دارد.
او به عنوان یک دانشجوی مقطع دکتری که در انجمن علمی دانشجویی فعالیت داشته، تأکید کرد: یکی از توصیههای من به همه دانشجویان در مقاطع مختلف این است که حضور خود را در دانشگاه، فقط معطوف به کلاس درس نکنند و در کانونها و انجمنهای مختلف دانشگاه به خصوص انجمنهای علمی حضور فعال داشته باشند. حضور دانشجویان در این فعالیتها که با عنوان فوق برنامه شناخته میشوند سبب رشد فردی، ارتقای مهارتهای مرتبط با کار گروهی، مهارت تبدیل ایده به عمل، مهارتهای ارتباطی، مهارت مدیریت و اجرا، مهارت تأمین هزینههای مالی، مهارت هم اندیشی، آزاد اندیشی و تفکر انتقادی میشود و چنین توانمندیها و مهارتهایی است که در کنار تخصص علمی، میتواند زمینهساز حضور مؤثر و موفق دانشجو در جامعه پس از فارغالتحصیلی باشد.
دبیر سابق انجمن علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان با بیان اینکه انجمنهای علمی دانشجویی نقش مهمی در ترویج و گسترش دانش در بین دانشجویان یک رشته دارند، اظهار کرد: این انجمنها بهعنوان محلی برای ارتباط و تبادل اطلاعات بین پژوهشگران دانشجویان و علاقمندان به حوزههای علمی عمل میکنند.
آیت با اشاره به زمینههای نقش آفرینی انجمنهای علمی، تصریح کرد: فراهم کردن فرصتهای شبکهسازی و ارتباط با همکاران و همتایان علمی در دانشگاهها و موسسات پژوهشی، ارائه فرصتهای آموزشی برای دانشافزایی و مهارتهای علمی دانشجویان متناسب با رشته تخصصی، انتشار نتایج تحقیقات و پژوهشهای جدید در قالب کنفرانسها سمینارها و نشریات علمی، ترویج تعامل بین رشتهای و تعامل بین محققان از حوزههای مختلف، حمایت از جوانان و دانشجویان علاقهمند به پژوهش و تحقیقات علمی، ارتقاء استانداردهای اخلاقی و حرفهای در تحقیقات علمی از جمله زمینههای نقشآفرینی انجمنهای علمی هستند.
او ادامه داد: از آنجایی که بسیاری از اساتید و افراد موفق در حوزههای تخصصی، سابقه فعالیت در انجمنهای علمی در دوره دانشجویی خود را دارند، به نظر میرسد که حضور دانشجویان در این حوزهها علاوه بر اینکه منجر به رشد مهارتهای فردی میشود، میتواند زمینه ساز رشد علمی آنها نیز شود.
دبیر سابق انجمن علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان، در مورد جشنواره حرکت تصریح کرد: بخش دانشگاهی جشنواره حرکت، امسال بعد از چند سال وقفه، توسط دانشجویان و با پشتیبانی معاونت فرهنگی دانشگاه اصفهان در سطح خوبی برگزار شد. جشنواره حرکت، موتور محرک انجمنهای علمی است که به نظرم هر ساله علاوه بر مرحله کشوری، باید در سطح دانشگاهی نیز برگزار شود. این بخش میتواند زمینهساز آشنایی انجمنها با فعالیتهای یکدیگر و تعامل و همکاریهای بیشتر شود.
انتهای پیام