معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خبرداد؛

رشد ۳۱۴ درصدی فعالیت‌ پژوهش‌سراها در قم

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان قم گفت: در پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی حدود ۱۸۶ درصد در تعداد نفرات و تقریباً ۱۶۹ درصد تعداد تیم‌ها برای مسابقات کشوری رشد داشتیم؛ همچنین تعداد برگزیدگان ما به طرز قابل توجهی افزایش یافته و در کل، پژوهش‌سراهای ما در کشور ۳۱۴ درصد رشد کاری داشته‌اند.

مسعود فلسفی نژاد معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان قم در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در استان قم، ۵ پژوهش‌سرا داریم؛ به این معنا که هر ناحیه یک پژوهش‌سرا دارد و علاوه بر آن، پژوهش‌سرای علوم و فنون به عنوان پژوهش‌سرای مرکزی ما فعال است.

وی با بیان اینکه این پژوهش‌سراها عملاً نقش مکملی در مباحث علمی برای دانش‌آموزان ایفا می‌کنند، تصریح کرد: اساس کار پژوهش‌سراها، بر ۱۲ محور قرار دارد که به صورت قطب‌بندی شده‌اند، زیرا این محورها مهم و گسترده هستند؛ لذا این محورها را قطب‌بندی کرده و به هر پژوهش‌سرا چند قطب اختصاص داده‌ایم و دانش‌آموزان را به صورت تخصصی آموزش می‌دهیم.

فلسفی نژاد با اشاره به اینکه غافل شدن از مسئله پژوهش در حال حاضر توجیهی ندارد، عنوان کرد: با توجه به علوم روز، ما ۱۲ محور شامل سلول‌های بنیادی، رباتیک و هوش مصنوعی، کدنویسی پایتون، ادبیات علوم انسانی، گیاهان دارویی، زیست فناوری، نجوم، انرژی‌های نوین، علوم و فنون هسته‌ای، فناوری نانو، آزمایش‌های علوم تجربی، فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته را در پژوهش‌سراهایمان داریم.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان قم ادامه داد: استان قم ۲۷ پله نسبت به سال گذشته رشد کرده و از رتبه ۳۱ به رتبه ۵ کشور رسیده است، در حال حاضر چهار استان داریم که از استان ما قوی‌تر هستند و برنامه داریم امسال این استان‌ها را نیز پشت سر بگذاریم.

وی اعلام کرد: امسال اعلام کردیم که هر دانش‌آموزی که در مقاطع متوسطه اول و ابتدایی در مسابقات پژوهش‌سراها موفق باشد و رتبه بگیرد، می‌تواند بدون آزمون در مدارس خاصی که آزمون آن‌ها در اختیار استان است، مانند ماندگار و فرهنگ، ثبت‌نام کند.

فلسفی نژاد با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر محور پژوهش، افزود: ما نیز نگاه‌مان را به این محور متمرکز کردیم و بیشترین جامعه هدف ما دانش‌آموزان ابتدایی و متوسطه اول هستند.

وی با اشاره به اهمیت آموزش چگونگی انجام پژوهش به دانش آموزان تصریح کرد: دانش‌آموزانی که یاد می‌گیرند چگونه پژوهش کنند، عملاً افرادی هستند که در دانشگاه نیز موفق خواهند بود و کار پژوهش را به خوبی می‌شناسند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان قم، اضافه کرد: امسال تولید موضوع برای پژوهش را یکی از محورهای اصلی پژوهش‌سراها قرار دادیم؛ این اقدام به دلیل ضعف موجود در تولید موضوعات پژوهشی انجام شد.

فلسفی نژاد با اشاره به تهیه یک بانک اطلاعاتی از طریق رصد آزمایشگاه‌های مدارس، بیان کرد: این بانک اطلاعاتی با هدف شناسایی کمبودهای وسایل مورد نیاز مدارس ابتدایی و متوسطه بر اساس محتوای دروس تهیه و در اختیار اداره کل نوسازی قرار گرفت.

وی عنوان کرد: تهیه تجهیزات آزمایشگاهی را بر اساس اعتبارات اولویت‌بندی کردیم؛ تقریباً ۴۲ میلیارد ریال از سال گذشته تاکنون برای تهیه تجهیزات آزمایشگاهی هزینه شده که در مهرماه بین مدارس استان تقسیم‌بندی شد و ۸ میلیارد ریال نیز برای به‌روزرسانی پژوهش‌سراهایمان هزینه شده است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان قم در پایان اظهار کرد: با هماهنگی اداره کل نوسازی سعی داریم بر بازدیدهای میدانی با هدف شناسایی اولویت‌های خرید تجهیزات تمرکز کنیم، زیرا در نظر داریم که این امکانات را به حد عالی برسانیم.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۲ آبان ۱۴۰۳ / ۰۸:۵۶
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403081208215
  • خبرنگار : 50989