تعلیق انتخابات نظام مهندسی، تلاشی برای کاهش اعمال سلیقه در احراز صلاحیت‌ها

انتخابات نظام مهندسی در ایران که قرار بود در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ برگزار شود، با حواشی و اتفاقات قابل توجهی همراه بود. این انتخابات به دلیل اهمیت آن در تعیین ساختار و نظارت بر پروژه‌های ساختمانی، همواره مورد توجه فعالان این حوزه و نهادهای نظارتی بوده است. اما در این دوره، چالش‌های متعددی سبب به تعویق افتادن انتخابات و جنجال‌های گسترده در این حوزه شد.

این اتفاقات بار دیگر بحث استقلال تشکل‌های صنفی و نحوه برگزاری انتخابات در سازمان نظام مهندسی ساختمان را به سطح مناقشات عمومی کشاند و نشان داد که این حوزه همچنان با چالش‌ها و مسائل متعددی دست و پنجه نرم می‌کند.

در همین راستا، ایسنا با یکی از فعالین صنفی حوزه مهندسی ساختمان به گفت‌وگو پرداخت.

مجید فرجامی در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با تعداد شرکت‌کنندگان و افراد احزار صلاحیت‌شده در انتخابات نظام مهندسی خراسان رضوی اظهار کرد: تعداد ۱۲۱ یا ۱۲۴ نفر برای انتخابات نظام مهندسی که در مهرماه بنا به برگزاری آن بود شرکت کردند که از این تعداد، حدود ۸۵ نفر تأیید صلاحیت شده‌اند.

وی در رابطه با قانون انتخابات نظام مهندسی گفت: انتخابات سازمان نظام مهندسی در سراسر کشور توسط وزارتخانه و ادارات کل راه‌وشهرسازی در استان‌ها به صورت مجزا برگزار می‌شود و در هر استان بین ۷ تا ۲۵ نفر، وابسته به جمعیت اعضای استان، عضو هیأت مدیره انتخاب می‌شود. فعلا استان تهران ۲۵ عضو و سایر استان‌ها ۱۵ عضو یا کمتر از آن دارند.

این فعال صنفی ادامه داد: هیأت نظارت در هر استان از برخی اشخاص حقوقی مانند مدیرکل راه‌وشهرسازی استان، فردی از اعضای شورای انتظامی، معاونین مدیرکل، رئیس حراست اداره‌کل راه‌وشهرسازی تشکیل شده است و هیأت اجرایی از مهندسین خوش‌نام و پیشکسوت تشکیل شده که کارهای اجرایی مربوط به انتخابات را انجام می‌دهند. انتخابات برای دومین دوره به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود.

فرجامی در رابطه با دخالت ارگان‌های نظارتی در انتخابات سازمان نظام مهندسی عنوان کرد: در قانون و آیین‌نامه‌ اجرایی ذیل آن، استعلام‌هایی وجود دارد که به مرور سختگیرانه‌تر شده است. استعلام‌های چهارگانه‌ای از نیروی انتظامی، قوه قضائیه، شورای انتظامی و وزارت اطلاعات وجود دارد.

وی با اشاره به تغییرات آیین‌نامه اجرایی سازمان نظام مهندسی در سال ۱۳۹۴، تصریح کرد: تغییراتی که در سال ۱۳۹۴ رخ داد، مجموعا تغییرات مثبتی بود و از نظر من تنها تغییری که کاش انجام نمی‌شد، الزام مهندس پایه یک در هیأت مدیره بود که از نظر بنده تغییر مثبتی محسوب نمی‌شود.

این فعال صنفی حوزه مهندسی ساختمان در رابطه با قانون موجود برای افراد رد صلاحیت‌شده در انتخابات نظام مهندسی بیان کرد: قانون مصوب مجلس داریم [قانون لزوم رسیدگی دقیق به شکایات داوطلبین رد صلاحیت شده در انتخابات مختلف] که طبق آن باید دلیل رد صلاحیت مشخصا اعلام شود که به ماده واحده معروف است. این ماده واحده شامل تمام انتخابات به استثنا انتخابات خبرگان رهبری می‌شود و طبق آن باید دلایل رد صلاحیت به افراد گفته شود. در تبصره این ماده واحده آمده که اگر تشخیص داده شود که اعلام این مسئله به‌صورت کتبی باعث هتک حرمت کاندیدا می‌شود، باید شفاهی به کاندید اعلام و اگر فرد اصرار به دریافت مکتوب داشت، باید مکتوب اعلام شود.

فرجامی با گلایه از عدم اجرای این قانون خاطرنشان کرد: این قانون عمدتا با اعمال سلیقه در حراست‌ها و ادارات کل راه‌وشهرسازی عمل می‌شود و اعضای هیأت نظارت و اجرایی معمولا سعی دارند با افرادی که ذیل حراست هستند وارد هیچ‌گونه تدقیق قوانین نشوند و هر چه حراست می‌گوید، همان شود.

وی با اشاره به رد صلاحیت شدن خود در دوره گذشته انتخابات نظام مهندسی بیان کرد: در دوره گذشته هیچ دلیلی مبنی‌بر رد صلاحیت شدن بنده اعلام نکردند و این دوره هم مانند دوره قبل عمل کردند. در انتخابات سال ۱۴۰۰ بنده کاندیدای شورای شهر مشهد شدم که پس از رد صلاحیت و پیگیری، با دریافت دلیل مکتوب پی بردم که این دلیل اشتباه است و پس از پیگیری تأیید صلاحیت شدم. بنده برای انتخاباتی که جایگاهی مهم‌تر و تعداد رأی بیشتری داشت تایید صلاحیت شدم و در سال ۱۴۰۰ و دو ماه پس از آن انتخابات من رد صلاحیت شده و هیچ دلیلی به بنده ارائه نکردند.

این فعال صنفی با گلایه از اعمال سلیقه در احراز صلاحیت‌ها، در رابطه با تعلیق انتخابات نظام مهندسی گفت: دلیل اصلی تعلیق انتخابات توسط وزارتخانه، کم کردن اعمال سلایق در استان‌های مختلف است که از نظر بنده تصمیم درستی بود. در یکی از استان‌ها برای انتخابات هیأت مدیره برای یک رشته، هیچ کاندیدایی تأیید صلاحیت نشد و در استان خراسان رضوی در یک رشته، تنها یک کاندیدا داشتیم که در هر صورت رأی می‌آورد. این امر به کاهش مشارکت، دور شدن مهندسان از انتخابات و تضعیف جامعه مهندسی منجر می‌شود. وقتی در رشته‌ای هیچ کاندیدایی تأیید صلاحیت نشود، از رشته‌ای دیگر باید فردی بیاید و نماینده مهندسین آن رشته در هیات مدیره شود.

فرجامی تصریح کرد: ۹۶ نماینده مجلس برای تأخیر انتخابات که در اختیار وزیر بوده، نامه‌نگاری‌های زیادی انجام دادند تا انتخابات را به شرایط قبلی برگردانند و کاندیدای خود را به مسند نشانند. سازمان نظام مهندسی بزرگ‌ترین سازمان غیردولتی در کشور است که ۶۰۰ هزار نفر عضو دارد و این اعضا حداقل مهندس هستند. خیلی افراد چشم دارند که به ریاست و هیأت رئیسه این سازمان برسند و دخالت‌های انجام شده نمایندگان در همین راستا است.

وی بیان کرد: تقاضای بنده این است که دخالت نهادهای غیر از سازمان نظام مهندسی کم شود، منظور از عدم دخالت، عدم اجرای قوانین نیست اما متاسفانه دخالت در حد اعمال سلیقه در حال انجام است و امیدوارم جلوی این روند گرفته شود.

متاسفانه علی‌رغم پیگیری‌های ایسنا جهت گفت‌وگو با مدیرکل راه‌وشهرسازی خراسان رضوی به عنوان مسئول مربوطه در این حوزه و عضو هیئت نظارت انتخابات نظام مهندسی، از طرف ایشان و روابط عمومی این اداره‌کل پاسخی دریافت نکردیم.

در نهایت، با توجه به اهمیت نظام مهندسی در توسعه زیرساخت‌ها و پروژه‌های عمرانی کشور، انتظار می‌رود که مسئولان ذی‌ربط به نقدها و پیشنهادات مطرح شده توجه کنند و اقداماتی برای بهبود فرآیند انتخابات و افزایش شفافیت انجام دهند. این امر می‌تواند به تقویت اعتماد عمومی به نظام مهندسی و بهبود کیفیت خدمات مهندسی در کشور کمک کند.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱۰ آبان ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403081007415
  • خبرنگار : 50663