به گزارش ایسنا، محمدصادق باطنی، مدیر شبکه امید علاوه بر تبیین سیاستهای این شبکه در روز نوجوان در پاسخ به اینکه سهم این برنامه در انتخاب رشته دانشگاهی چقدر بوده است؟ گفت: ما با همکاری وزارت آموزشوپرورش، برنامههای مشاورهای بسیار خوب و تاثیرگذاری را تولید و پخش میکنیم که توانسته فضای بسیار خوبی را در بین قشر جوان دانشآموز که برای نشستن پشت صندلی دانشگاهها لحظهشماری میکنند، به وجود بیاورد. در این دو سال اخیر هم بهخاطر دو نوبتهشدن کنکور و هم بهخاطر افزایش تأثیر سوابق تحصیلی و هم اینکه خود نوجوانها در جاهایی سردرگم و هم نگراناند، توانستیم به یک طراحی جامع برسیم. «برو پی کارت» یک برنامه ترکیبی مبتنیبر سند تحول با محوریت عدالتگستری است. این مجله ترکیبی گفتوگومحور بخشهای متنوعی دارد؛ از معرفی رشته دانشگاهی تا کمک به چیدن رشته تا آخرین اخبار سازمان سنجش، اعلام نتایج نهایی کنکور با نوجوانانیم. هدف ما عدالت آموزشی و ایجاد فضای برابر است تا نوجوانها بهجای مراجعه به مؤسسات برای انتخاب رشته، اطلاعات لازم را از ما بگیرند. امسال مشاور هوش مصنوعی ما ۳۰ هزار پرسش را پاسخ و ۳۰ هزار انتخاب رشته را ثبت کرد.
او در پاسخ به سوالی درباره تولید و پخش برنامه در فضای سرگرمسازی این آنتن هم اظهار کرد: برنامه «بازی ویزیون» را برای این طراحی کردیم که برای یافتن مصرف فرهنگی، به نوجوان ما کمک کند نیاز فرهنگی خودش را بسازد. بازیهای رایانهای از ابزاری بهنام سرگرمیبرای انتقال پیام بهره میگیرند؛ اما محتوای بازیها حکایت از آن دارد که قابلیت ارائه انواع پیامهای سیاسی اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و تجاری را دارند. بسته شبکه بازی یک بسته نو است که در تعامل با بنیاد ملی بازیهای رایانهای هستیم و براساس سامانه ردهبندی سنی «اسرا» که زیرمجموعه بنیاد ملی بازیهای رایانهای است، بازیها را معرفی میکنیم. شعار ما در برنامه «بازی ویزیون» این است که «بچهها بازی خوب انتخاب کنید و خوب بازی کنید». ما بهجای اینکه از بازی کردن نوجوانان بترسیم، خودمان وارد این بازی شدیم و اکنون برنامه «بازی ویزیون» ۱۰۰ هزار هوادار فعال دارد و وقتی اعلام لیگ میکند، مخصوصاً لیگ فیفای پدرو پسری، تقریباً ۱۵۰۰ پیامک در هر لیگ دریافت میکند.
باطنی درباره باشگاه امید هم گفت: «باشگاه امید» برنامهای پیشران و تعاملی میان مخاطبان نوجوان و شبکه امید است که در این برنامه تولیدات نوجوانان توانمند و هنرمند درزمینه رسانه در قالبها و موضوعات مختلف روی آنتن میرود که قرار است در هشت آبان سال۱۴۰۳ تجربهای جدید به نام «تشکل باشگاه امید» راهاندازی شود. این برنامه در وجه تعاملی در کمربندی پخش شبکه امید قرار دارد، ولی از بابت میزان تعامل و بازخورد گرفتن، پیشانی شبکه است. یعنی هر نوع تغییر، تحول و نقاطی که شبکه هدف قرار میدهد تا برای نوجوان برنامهسازی کند ازطریق باشگاه امید اتفاق میافتد. ما میگوییم اگر شبکه برای نوجوان است، پس خود نوجوان باید بگوید من چه شکلی باشم، کمک کند و در ساخت شبکه کنار ما باشد. اصلیترین شعار برنامه این است که با هم بسازیم. به همین منظور نوجوانان ازطریق سامانه باشگاه امید همه حوزههای هنری را میتوانند ارائه دهند و با تولید محتوا و نشر آن امتیاز بگیرند. ما در لایه عمومی ۴۰ هزار عضو داریم؛ اما در هسته مرکزی ۱۴۰ هزار عضو وجود دارد.
این مدیر تلویزیون درباره اینکه در بحث استعدادیابی چه گامهایی برداشتید؟ یادآور شد: یکی از ظرفیتهای ما برای شناخت بچههای نخبه، المپیاد سواد رسانهای است که امسال هشتمین دورهاش برگزار شد و ما نیز بهواسطه باشگاه امید حضور فعالی در آن داشتیم. همچنین حامی جشنواره فیلم دانش آموزی هستیم که امسال دهمین دورهاش برگزار شد، اما در یک گام مهم با برنامه «مجرینو» وارد حوزه استعدادیابی شدیم. تاکنون هشت قسمت از این برنامه روی آنتن رفته که بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این برنامه استعدادیابی مخصوص علاقهمندان اجرای تلویزیونی و تولید محتواست؛ کاملاً با شاخص بومی و فرهنگی کشورمان و نیاز سازمان صداوسیما طراحی شده و هدفش پرورش مجری برای صداوسیماست. داوران «مجرینو» عبدالرضا امیراحمدی و گیتی خامنه با یک تجربه بالای ۴۰ ساله، فعالیت در رسانه و امیرحسین خرمشاهی با سالها تجربه تهیهکنندگی و برنامهسازی هستند.
«درباره دختران نوجوان چه برنامههایی دارید؟»؛ باطنی پاسخ داد: اتفاق بسیار مهمیکه هنوز در شبکه امید رخ نداده و مدتهاست که روی آن متمرکز شدیم، موضوع دختران نوجوان است. سه برنامه دخترانه را طراحی کردهایم. «مجله دختران»، «روشنگرانه» و یک رئالیتیشوی دخترانه برنامههایی هستند که امیدوارم وقتی روی آنتن میروند، مخاطب خود را پیدا کنند.
مدیر شبکه امید درباره برنامههای در دست تولید که بهزودی روی آنتن میروند؟ اعلام کرد: «یکی از نگاههای ما به نوجوان وجه کنشگری اوست. به همین دلیل مسابقهای نوجوانمحور با نام «پیشران» طراحی کردیم که بین گروههای جهادی سراسر کشور برگزار میشود و هدفش سوق دادن نوجوان بهسمت کنشگری و حل مسائل اطرافش در محله، مدرسه و... است. نوجوان پر از ایده و انرژی است و اگر در معرض مطالبه و کنشگری قرار بگیرد حتماً تأثیراتی را در محیط زندگی و جامعه خودش میگذارد. ما این نگاه را در این مسابقه دنبال میکنیم و مطمئنیم که فضای رقابتی جذابی را میشود در این حرکت جهادی مشاهده کرد.»
انتهای پیام