به گزارش ایسنا، آموزش عالی نقشی مهم در تربیت نیروی انسانی متخصص و تولید دانش دارد. دانشگاهها با هدف ارتقای دانش و مهارتهای جوانان، به توسعه اقتصادی کشورها کمک میکنند. با این حال، در سالهای اخیر چالشهای زیادی در بازار کار فارغالتحصیلان، بهویژه زنان، به وجود آمده است. بر اساس شواهد، نیروی انسانی آموزشدیده تأثیر بسزایی در رشد اقتصادی دارد، اما نبود هماهنگی میان ظرفیتهای آموزشی و فرصتهای شغلی، بسیاری از فارغالتحصیلان را با مشکل بیکاری مواجه کرده است.
فارغالتحصیلان دانشگاهی در بسیاری از کشورها یکی از مهمترین نیروهای توسعه پایدار هستند، اما افزایش ظرفیتهای آموزشی در ایران بدون توجه به نیازهای بازار کار، مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. یکی از این مشکلات بیکاری بالای زنان دانشآموخته در استانهای مختلف است. این وضعیت نیازمند توجه ویژه و ارائه راهحلهای عملی است تا فرصتهای شغلی مناسب برای این گروه از جوانان فراهم شود.
در این راستا، رضا موحدی، استاد دانشگاه بوعلی سینا همدان، پژوهشی را برای شناسایی راهکارهای اشتغال زنان فارغالتحصیل انجام دادهاند. این تحقیق بهویژه به بررسی سه بخش صنعت، خدمات و کشاورزی پرداخته است و به دنبال آن بوده تا مهارتهای مورد نیاز زنان برای اشتغال در این بخشها را شناسایی کند.
در این پژوهش از روش تحقیق کیفی استفاده شده است. محقق با استفاده از مصاحبههای عمیق و کدگذاری دادهها، اطلاعاتی از چهار گروه مختلف شامل فارغالتحصیلان، کارفرمایان، کارشناسان و استادان دانشگاه جمعآوری نموده و آن ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.
نتایج این تحقیق نشان دادند که زنان دانشآموخته برای موفقیت در بازار کار نیازمند مهارتهای بیشتری هستند. این مهارتها شامل مهارتهای اجتماعی، فردی و تخصصی است.
همچنین، دانشگاهها باید برنامههای آموزشی خود را به سمت مهارتآموزی تغییر دهند تا دانشجویان آمادگی لازم برای ورود به بازار کار را پیدا کنند. از دیگر نتایج این پژوهش، لزوم اصلاح فرهنگ جامعه نسبت به اشتغال زنان و همچنین حمایتهای قانونی و تسهیلاتی برای بانوان است.
در بخش دیگری از این پژوهش، مشاغل مناسب برای زنان تحصیلکرده شناسایی شدند. این مشاغل شامل خدمات آموزشی و تحقیقاتی، مشاغل الکترونیکی و کامپیوتری، صنایعدستی، صنایع بستهبندی و کشت گیاهان دارویی هستند. همچنین، تاسیس گلخانه و فعالیتهای مرتبط با فرآوری محصولات کشاورزی و دامی نیز از دیگر مشاغلی است که برای زنان تحصیلکرده پیشنهاد شده است.
علاوه بر این، پژوهشگران تأکید کردهاند که تقویت مهارتهای مدیریتی و شناخت بازار کار از اهمیت ویژهای برای زنان جویای کار برخوردار است. نتایج تحقیق نشان داد که زنان برای ورود به بازار کار نه تنها به مهارتهای تخصصی، بلکه به مهارتهای عمومی و ارتباطی نیز نیاز دارند. این مهارتها به آنها کمک میکند تا در محیطهای شغلی بهتر عمل کنند و به عنوان نیروی کار فعال و کارآمد شناخته شوند.
پژوهش فوق با ارائه راهکارهای عملی و ملموس میتواند به بهبود وضعیت اشتغال زنان کمک کند. اهمیت این تحقیق به دلیل پیشنهادات آن در زمینه هماهنگی بیشتر بین دانشگاهها و بازار کار است. از جمله این پیشنهادات، ایجاد مراکز مشاوره شغلی در دانشگاهها و ارائه آموزشهای کاربردی و مهارتی است که میتواند فرصتهای بیشتری برای زنان تحصیلکرده فراهم کند.
به علاوه نتایج این تحقیق نه تنها برای زنان جویای کار، بلکه برای سیاستگذاران و برنامهریزان حوزه اشتغال نیز بسیار حائز اهمیت هستند.
قابل ذکر است نتایج این پژوهش در مجله «نامۀ آموزش عالی» منتشر شده اند. این مجله زیر نظر مؤسسۀ پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی و سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور فعالیت میکند و به انتشار مقالات مرتبط با آموزش عالی و توسعه علمی کشور میپردازد.
انتهای پیام