رویای دانش‌آموز نایسری با بی‌احتیاطی راننده رنگ باخت

همین چند روز پیش بود که خبر فوت دانش‌آموز کلاس اول نایسری بر اثر حادثه تصادف سرویس مدرسه، موجب ناراحتی مردم شد که به دنبال آن شورای شهر سنندج نیز به این موضوع ورود کرد و درصدد حل مسائل و مشکلاتی در این خصوص برآمد تا از تکرار دوباره اینگونه حوادث جلوگیری شود.

«مهنا مرادی» امسال وارد هفتمین سال زندگی خود شده بود و با یک عالمه آرزوهای رنگارنگ به عنوان دانش‌آموز کلاس اولی در مدرسه «برادران احمدی» واقع در ناحیه منفصل شهری نایسر سنندج ثبت نام کرده بود تا باسواد شود و ادامه تحصیل دهد.

او تا همین چند روز پیش مثل همه دانش‌آموزان دیگر به مدرسه می‌رفت و تازه یک ماه از آغاز تحصیلش را سپری کرده بود تا اینکه حادثه ناگوار برخورد سرویس مدرسه با وی، جان او را گرفت.

این حادثه هنگام ظهر که مدرسه تعطیل شده و والدین و سرویس مدارس برای بازگرداندن دانش‌آموزان به خانه در مقابل مدرسه بودند، رخ داده است که یک راننده خانم سواری پراید که سرویس مدرسه هم بوده، هنگامی که مهنا از خیابان به طرف دیگر عبور می‌کرده با او برخورد کرده است.

ادامه این ماجرا را از زبان مادر باران، مادر یکی دیگر از دانش‌آموزان این مدرسه می‌شنویم که در هنگام حادثه و به عنوان شاهد عینی حضور داشته است، که این گونه شرح می‌دهد: روبروی مدرسه ایستاده بودیم که یک سواری پراید با سرعت بالا به مهنا که داشت از خیابان عبور می‌کرد، برخورد کرد و او روی زمین افتاد.

وی ادامه می‌دهد: زمانی که سرو صدا بلند شد، راننده توقف کرد و هول هولکی از ماشین خارج شد که متأسفانه یادش رفته بود ترمز دستی را بکشد و دوباره خودرو شروع به حرکت کرد و برای بار دوم مهنا را زیر گرفت.‌

مادر باران می‌گوید: در نهایت خودرو پراید پس از چندین متر حرکت کردن بدون راننده در سرازیری این خیابان، با یک خودرو دیگر برخورد کرد و متوقف شد، اما متأسفانه در این حادثه ناگوار مهنای هفت ساله جان خود را از دست داد.

نداشتن گواهینامه، یکی از نکاتی بوده که در خصوص این راننده در اذهان عمومی مطرح شده است، اما سرهنگ همتی‌زاده، رئیس پلیس راهور استان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد که این راننده دارای گواهینامه و مدارک لازم بوده و علت اصلی تصادف بی‌احتیاطی و عدم توجه او به جلو بوده است.

جلسه این هفته کمیسیون عمران و خدمات شهری شورای شهر سنندج نیز به این حادثه ناگوار اختصاص یافته و از ادارات و نهادهای مرتبط در آن دعوت به عمل آمده بود تا در این خصوص چاره اندیشی و از تکرار چنین حوادثی جلوگیری شود.

لزوم ایمن‌سازی محل مدارس و مساجد در سنندج

سالار علی‌ویسی، رئیس کمیسیون عمران و خدمات شهری شورای شهر سنندج در این جلسه اظهار کرد: چند روز پیش یک حادثه تصادف مقابل مدرسه برادران احمدی در ناحیه نایسر روی داده که منجر به فوت یک دانش‌آموز شده است که این حادثه تلخ را به خانواده آن مرحوم تسلیت عرض می‌کنیم.

وی افزود: هرچند مشکلاتی قطعاً وجود دارد اما شهرداری سنندج در حد وسع و توان خود نسبت به ایمن‌سازی معابر منتهی به مدارس و شاداب‌سازی آن‌ها اقدام کرده است و یکی از نقاطی که بیشترین آسفالت را اجرا کرده، ناحیه نایسر بوده است.

رئیس کمیسیون عمران و خدمات شهری شورای شهر سنندج با بیان اینکه ما نیازمند سرعت‌گیرهای بیشتری هستیم، ادامه داد: سنندج به شهر مسجد و مناره در کشور شناخته می‌شود که نیاز هست ایمن‌سازی لازم در مقابل درب مدارس و مساجد با توجه به اینکه بیشترین محل رجوع مردم و کودکان هستند، انجام شود.

علی‌ویسی با تاکید بر اینکه چهارراه حاجی فیضه نایسر حتماً باید ساماندهی شود، اضافه کرد: ایجاد پارکینگ در داخل شهر سنندج و نوسازی و بازسازی خط کشی معابر نیز از دیگر موارد ضروری است که باید صورت بگیرد.

خیابان مدرسه برادران احمدی هیچ‌گونه پیاده‌راهی ندارد

سمیه بلمانه، مدیر مدرسه دخترانه برادران احمدی نایسر نیز با شرح روز حادثه و ابراز تأسف از اتفاق فوت دانش‌آموز این مدرسه، گفت: خیابانی که مدرسه برادران احمدی در آن واقع شده هیچ‌گونه پیاده‌راهی برای عبور دانش‌آموزان ندارد و لازم است که این خیابان عریض شود.

وی همچنین از وضعیت سرعت‌گیرهای این منطقه نیز انتقاد کرد و افزود: لازم است که در مقابل مدرسه سرعت‌گیر ایجاد شده و معابر برای عبور دانش‌آموزان استانداردسازی شود.

بلمانه به فضای ترس و نگرانی که بعد از این حادثه شکل گرفته است، اشاره کرد و گفت: اولیای دانش‌آموزان دیگر هم بعد از این حادثه نگران جان فرزندان خود هستند که امیدواریم با اتخاذ تدابیر لازم از تکرار این‌گونه حوادث جلوگیری شود.

در ادامە خضری رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری سنندج تصریح کرد: در مجموع ۲ هزار و ۲۰٥ نفر در سامانه سپند در شهر سنندج ثبت نام کرده بودند که در قالب ۹ شرکت ساماندهی شدند.

وی اضافه کرد: راننده خانمی که باعث این اتفاق ناگوار شده  در این سامانه ثبت نام نکرده و دارای مجوز لازم نبوده است.

رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری سنندج تاکید کرد: ناحیه نایسر مشکلات زیرساختی عدیده‌ای دارد که حل همه آن از عهده شهرداری و شورای شهر خارج است و باید اعتبارات ویژه‌ای برای آن از سوی استانداری کردستان لحاظ شود که در قانون بودجه نیز برای سکونتگاه‌های غیررسمی اعتبارات لازم در نظر گرفته است و باید آن را جذب کنند.

جمعیت ناحیه نایسر که ابتدا روستا بوده و از سال ۱۳۸۹ برای نخستین بار در آن شهرداری تأسیس شده، طی این سال‌ها رشد فزاینده‌ای داشته است، به گونه‌ای که بیش از ۹۰ هزار نفر تخمین زده شده می‌شود که از لحاظ امکانات زیرساختی، آموزشی، درمانی و رفاهی دارای مشکلات و کمبودهای بسیاری است و باید از سوی مسئولان به صورت ویژه مورد رسیدگی قرار گیرد.

مدارس نایسر با چه مشکلاتی روبرو هستند؟

خبات احمدی، از فعالان اجتماعی ناحیه نایسر نیز در این جلسه اظهار کرد: شاید برای مدارسی که در گذشته ساخته شده‌اند نتوان کار زیادی انجام داد اما درخواست داریم برای مدرسه‌هایی که جدیداً ساخته می‌شوند موضوع استانداردسازی مورد توجه قرار گیرد تا دیگر شاهد تکرار چنین حوادث ناگواری نباشیم.

وی به ضرورت آشکارسازی مدارس و نصب تابلوهای راهنمایی و رانندگی در این خصوص تاکید کرد و گفت: خیابان مدرسه عریض نیست و امکان پارک کردن خودروهای دیگر را ندارد که این مورد را اولیای دانش‌آموزان باید موردنظر قرار دهند.

این فعال اجتماعی ادامه داد: تعداد مدارس نایسر کم است و هر مدرسه حجم بالایی دانش‌آموز را در کلاس‌های خود جای داده که بیش از گنجایش آن است.

احمدی اضافه کرد: جاده تمامی مدارس نایسر خاکی است و گرد و خاک، دانش‌آموزان را بسیار اذیت می‌کند و موقع بارندگی هم گِل و لای موجب مشکلات دیگر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: طی چند سال اخیر ناحیه نایسر همیشه از اول مهر تا یک ماه بعد از شروع کلاس‌ها کمبود معلم داشته که این مسئله هم یکی دیگر از مشکلات مدارس این ناحیه است.

نظارت بیشتری بر رانندگان سرویس مدارس صورت گیرد

مظفر حیدریان، معاون برنامه‌ریزی آموزش و پرورش ناحیه ۱ سنندج هم در این جلسه اظهار کرد: مدرسه برادران احمدی به صورت دو شیفته فعالیت می‌کند که هر شیفت حدود ۵۵۰ دانش‌آموز را دارد که همین مسئله باعث ازدحام جمعیت و حجم بالایی ترافیک می‌شود.

وی با بیان اینکه این اتفاق زنگ هشداری برای همه ما بود، افزود: از عملکرد پلیس راهور گلایه داریم چون نظارت لازم را بر رانندگان ندارد و فقط در هسته مرکزی شهر مشغول به فعالیت هستند و نواحی حاشیه نادیده گرفته می‌شوند.

معاون برنامه‌ریزی آموزش و پرورش ناحیه ۱ سنندج ادامه داد: باید با کار کارشناسی، سرعتکاه و نصب علائم ترافیکی در جوار مدارس انجام شود که تا ۴۸ ساعت آینده اسامی تمامی مدارس ناحیه ۱ و ۲ سنندج را که نیاز به علائم ایمن سازی دارند، به شهرداری اعلام می‌کنیم.

حیدریان گفت: مدرسه مهر ماندگار نایسر در اول آذرماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد که ۳۰۰ دانش‌آموز در آن مشغول به تحصیل خواهند شد.

بی‌احتیاطی راننده علت اصلی حادثه فوت دانش‌آموز بوده است

طالب فیضی، دبیر شورای ترافیک استان کردستان نیز در این جلسه اظهار کرد: علت اصلی این تصادف بی‌احتیاطی راننده بوده و عوامل دیگر در این امر دخیل نبوده است.

وی افزود: با توجه به اقدامات ترافیکی که در شهر سنندج صورت گرفته، آمار تصادف و حوادث ما در معابر کاهشی بوده و معابر از حالت حادثه‌خیز درآمده است.

دبیر شورای ترافیک استان کردستان اضافه کرد: کارگروهی متشکل از دستگاه‌های مختلف شکل گرفته و به صورت مرتب از مدارس بازدید می‌شود.

وجود ۱۸۰ هزار خودرو در شهر سنندج

امیر جمشیدنژاد، رئیس سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل شهرداری سنندج نیز در این جلسه گفت: پلیس راهور در طول یک سال گذشته اقدامات خوبی را انجام داده است اما گستردگی کار و تعداد کم نیرو، باعث شده که هنوز مشکلاتی وجود داشته باشد.

وی افزود: ۱۸۰ هزار خودرو در شهر سنندج وجود دارد و برای پلیس این امکان وجود ندارد که گواهینامه همه افراد را چک بکند.

رئیس سازمان حمل و نقل شهرداری سنندج ادامه داد: خود خانواده‌ها باید حساسیت لازم را داشته و صلاحیت فرد راننده سرویس را بررسی کنند.

جمشیدنژاد اضافه کرد: فصل عمرانی محدود است و خط‌کشی‌هایی که در سطح معابر شهر صورت می‌گیرد، نیاز به بازسازی دارد.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه که گذاشتن سرعت‌گیر شاید دارای نکات مثبتی باشد اما خود مردم هم معترض این سرعت‌گیرها هستند.

اندر مصائب یک دستورالعمل غیرکارشناسی!

حمید خضری، رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری سنندج نیز در این جلسه گفت: سال گذشته دستورالعملی ابلاغ شد که به دنبال آن مدیران مدارس از چرخه تصمیم‌گیری در مورد سرویس مدارس حذف شدند و این کار به خود خانواده‌ها و شهرداری‌ها واگذار شد، در حالی که مدیران، اشرافیت و نظارت بهتری در این خصوص داشتند.

وی ادامه داد: این طرح امسال در سنندج اجرایی شد که به این منظور سامانه سپند طراحی شده بود تا رانندگان در این سامانه ثبت نام کنند.

رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری سنندج با بیان اینکه این دستورالعمل غیرکارشناسی بوده است، افزود: ظاهراً این قانون با بخشنامه‌ای که در پانزدهم مهر امسال از سوی رئیس دفتر رئیس جمهور ابلاغ شد؛ لغو شده است، اما زمانی که اعلام شد بسیار دیر شده بود و سرویس مدارس تعیین شده بودند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۸ آبان ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۲
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1403080805825
  • خبرنگار :