به گزارش ایسنا، شرکت متا(Meta) با توجه به ضربهای که سه سال پیش از ویژگی حریم خصوصی اپل خورد، اکنون به دنبال کاهش وابستگی خود به گوگل و مایکروسافت در حوزه هوش مصنوعی است.
به نقل از انگجت، گزارش شده است که شرکت متا در حال توسعه یک موتور جستجو برای چتبات خود است.
این شرکت همچنین به تازگی با خبرگزاری رویترز همکاری کرد تا به هوش مصنوعی خود در پاسخ به سؤالات مرتبط با اخبار کمک کند.
متا حداقل ۸ ماه است که در حال کار بر روی نمایهسازی وب بوده است. گفته میشود هدف این شرکت ادغام ایندکسها(نمایهها) در هوش مصنوعی متا است و به چتبات خود جایگزینی به جای «گوگل سرچ» و «مایکروسافت بینگ» میدهد.
متا در تابستان امسال فناوری تحت وب خود را به طور علنی فاش کرد و تنها گفت که این فناوری برای «آموزش مدلهای هوش مصنوعی یا بهبود محصولات» است، بدون اینکه صراحتاً اعلام کند که در حال ساخت یک موتور جستجوی پسزمینه است.
گزارش شده است که مدیر ارشد مهندسی متا به نام ژویوآن سو(Xueyuan Su) این پروژه موتور جستجو را رهبری میکند.
گزارشها میگویند که این حرکت ناشی از تمایل متا به کاهش وابستگی به سایر شرکتهای بزرگ فناوری است که در گذشته به متا ضربه زدهاند. به عنوان مثال متا قبلاً گفته بود که ویژگی حفظ حریم خصوصی آیفون که در سال ۲۰۲۱ معرفی شد، بیش از ۱۰ میلیارد دلار درآمد تبلیغاتی را از متا گرفت.
تصور این است که مارک زاکربرگ مدیرعامل متا میخواهد شرکتش تا حد امکان مستقل باشد تا اگر گوگل یا مایکروسافت دسترسی آن را به جستجوهای وب قطع کردند، از تکرار چنین ضربهای جلوگیری کند.
مشخص نیست که متا در حال حاضر به هر یک از شرکتها برای این دسترسی پول پرداخت میکند یا خیر.
متا از ارائه اطلاعات بیشتر در این زمینه خودداری کرده است.
به نظر میرسد سرمایهگذاریهای متا در هوش مصنوعی در حال نتیجه دادن است. زاکربرگ در ماه اوت در شبکه اجتماعی تردز(Threads) نوشت که هوش مصنوعی متا بیش از ۱۸۵ میلیون کاربر فعال هفتگی و بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر ماهانه دارد.
وی نوشت: «به سرعت در حال رشد هستیم، در حالی که ما هنوز خدمات هوش مصنوعی خود را در بریتانیا، برزیل یا اتحادیه اروپا راهاندازی نکردهایم.
گفتنی است که شرکت اوپنایآی(OpenAI) خالق چتجیپیتی(ChatGPT) اوایل ماه حاضر گفت که هوش مصنوعی آن ۲۵۰ میلیون کاربر هفتگی دارد.
انتهای پیام