معاون سازمان جهاد کشاورزی استان:

عمده برنج مورد نیاز خراسان رضوی از سایر استان‌ها تأمین ‌شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: فقط در حد ۲ تا ۳ درصد برنج مورد نیاز خراسان رضوی را می‌توانیم در استان (شهرستان‌های کلات و درگز) تأمین کنیم.

محمد میری دیسفانی در حاشیه سفر به شهرستان کلات در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه کشاورزی تابع دو پارامتر اقلیم و مدیریت است، ادامه داد: سال زراعی گذشته شاهد بهبود نسبی بارندگی‌ها نسبت به سال ما قبل‌ بودیم، به طوری که متوسط بارندگی استان ۱۸۵ میلیمتر بود که نسبت به دوره آماری ۶.۵ درصد منفی بوده است.

وی با اشاره به اینکه افزایش دما در سال زراعی گذشته نسبت به دوره آماری موجب پایداری خشکسالی در ۹۸ درصد پهنه خراسان رضوی شد، اظهار کرد: در حال حاضر مهم‌ترین چالش بخش کشاورزی، تغییر اقلیم و محدودیت و ناپایداری منابع آبی مورد نیاز به‌دلیل خشکسالی‌های چند سال اخیر است.

۸۷ درصد بهره‌برداران کشاورزی در خراسان رضوی خرده‌مالک هستند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی خرده‌مالکی را یکی دیگر از مشکلات بخش کشاورزی خراسان رضوی دانست و بیان کرد: ۸۷ درصد نظام خراسان رضوی در حوزه کشاورزی به‌صورت خرده مالکی مدیریت می‌شود که موجب شده  است به نوعی بهره‌وری را به نسبت، نه‌چندان مطلوب کند.

وی گفت: در سال‌های ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ با توفیقاتی که اتفاق افتاد و مشارکت و همراهی کشاورزان و اعمال شیوه‌های به‌زراعی و به‌نژادی در تولید محصولات، بخصوص گندم، شاهد افزایش تولید ۴۰ درصدی گندم نسبت به سال ماقبل هستیم.

میری دیسفانی با بیان اینکه بالغ‌ بر ۵۲۷ هزار تن گندم مازاد بر نیاز توسط شبکه خرید دولتی از کشاورزان در شهرستان‌های استان خریده شده‌ است، افزود: این توفیق پس از گذشت پنج سال در خراسان رضوی اتفاق افتاده‌ است.

وی اظهار کرد: در کنار محصولات کشاورزی فقط دو شهرستان استان، برنج قابلیت کشت داشته و این محصول در ۳۰ تا ۴۰ سال اخیر وارد سند الگوی کشت کشاورزی استان شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه خراسان رضوی ۲۰۰۰ هکتار سطح زیر کشت برنج دارد که در دو شهرستان درگز و کلات کشت می‌شود، گفت: گرچه حدود ۵۰۰۰ تن برنج در داخل استان تولید می‌شود، اما با توجه به جمعیت استان و حجم بالای سفر زوار و مسافران و ۶.۵ تا ۷ میلیون جمعیت خراسان موجب شده که عمده برنج مورد نیاز خراسان رضوی از سایر استان‌ها تأمین ‌شود.

وی اظهار کرد: تغییرات اقلیمی از جمله کاهش دبی منابع آب و خشکسالی و سایر محدودیت‌های اقلیمی مانند سیل و تگرگ و نظام خرده‌مالکی از جمله محدودیت‌های اصلی در تولید برنج هستند.

پیگیر بیمه و مکانیزاسیون هستیم

میری دیسفانی بیان کرد: در راستای افزایش عملکرد محصول، یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در چند سال اخیر اتفاق افتاده، تنوع ارقام، اجرای شیوه‌های به زراعی، مکانیزاسیون و تغذیه متعادل گیاه و مدیریت آفات بیماری‌ها و علف‌های هرز بود که در راستای افزایش عملکرد و تنوع و پایداری محصول تأثیر بسزایی داشته است.

وی ادامه داد: گرچه در چند سال گذشته، برنج از سند الگوی کشت استان حذف شد، اما با پیگیری‌هایی که به عمل آمد، مجدد وارد الگوی کشت شد، از زمانی که محصولی وارد سند الگوی کشت می‌شود مشمول حمایت‌های دولت نیز قرار می‌گیرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه پیگیر بیمه و مکانیزاسیون هستیم، گفت: امیدواریم بتوانیم با اعمال شیوه‌های به‌زراعی به سبک نوین و توسعه مکانیزاسیون در مزارع برنج در سطح استان و شهرستان‌های کلات و درگز بیشتر شاهد افزایش بهره‌وری و تولید این محصول باشیم.

میری دیسفانی اظهار کرد: در راستای پایداری این محصول در الگوی کشت استان و برندسازی و ارتقای جایگاه و در راستای خدمت به جامعه بزرگ بهره‌برداران بخش کشاورزی استان تلاش می‌شود.

 انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۷ آبان ۱۴۰۳ / ۱۹:۴۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403080705326
  • خبرنگار : 30147