مشاور عالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور:

تهدید امری مقطعی نیست پس پدافند غیرعامل باید دائمی باشد

مشاور عالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: تهدید، امری مقطعی نیست و همواره وجود دارد بنابراین پدافند غیرعامل باید استمرار داشته و دائمی باشد.

علی اکبر شاهوردیان دوشنبه هفتم آبان‌ماه در رزمایش مقابله و کنترل بیماری سل در دامداری که به مناسبت هفته پدافند غیرعامل برگزار شد اظهار کرد: امنیت شبکه غذایی در سازمان پدافند غیرعامل از اهمیت خاصی برخوردار است و در این میان ارائه خدمات دامپزشکی مورد توجه قرار دارد. کارشناسان سازمان پدافند غیرعامل متولی پیگیری امور مربوط به جهاد کشاورزی، تغذیه صحیح مردم، امنیت غذایی و تولیدات کشاورزی هستند.

وی با بیان اینکه در دهه گذشته انتقال بیماری سرعت گرفته و تنوع بیماری ها افزایش پیدا کرده است و با تاکید بر اینکه برای هر بیماری باید تحلیل جامعی ارائه شود، گفت: صنعت کشاورزی بعضا با تهدیدهای جدی گوناگونی مواجه می‌شود که باید بررسی دقیق و کارشناسانه برای مقابله با این تهدیدها انجام داد. به عنوان مثال در سنوات گذشته به دلیل بروز یک بیماری تعدادی زیادی از پرندگان به منظور مقابله با گسترش بیماری، از چرخه خارج و امحا شدند که خسارت مالی زیادی وارد کرد.

شاهوردیان با تاکید بر اینکه نباید پرداختن به پدافند غیرعامل منحصر به یک هفته شود، افزود: با برگزاری رزمایش ها و برنامه های متنوع، ضمن رصد دقیق و پایش مستمر، شرایط باید به گونه ای رقم بخورد که سلامت جامعه را در پی داشته باشد. تهدید، مقطعی نیست و همواره وجود دارد بنابراین پدافند غیرعامل باید استمرار داشته و دائمی باشد.

وی گفت: مسئولین دستگاه‌های اجرایی باید به پدافند غیرعامل آگاه بوده و مجموعه تحت امر خود را آموزش دهند تا با هر تهدیدی که متناسب با شرایط صورت می‌گیرد مقابله کنند. در سال ۱۳۹۸ بزرگترین رزمایش زیستی کشور در دام‌شهر جعفریه با موضوع تب برفکی برگزار شد و مشکلی که وجود داشت این بود که مدیران مربوطه با وجود اطلاع از وجود این بیماری، اقدام پیشگیرانه انجام نداده بودند. هنر مسئولان این است که مشکلات را بررسی و اقدام پیشگیرانه انجام دهند چرا که پیشگیری مقدم بر درمان است و وقتی مشاهده شد که یک دام با بیماری مواجه است باید امحا و از چرخه مصرف خارج شود.

وی با تاکید بر اینکه محوری‌ترین کار در پدافند غیرعامل مقوله پیشگیری است گفت: قبل از شیوع کرونا رزمایش های متعددی برای پیشگیری انجام شد و برخی مبادی شیوع بیماری مسدود شد. اگر پیشگیری به خوبی انجام شود هزینه ها به شدت کاهش خواهد یافت.

شاهوردیان با تاکید بر مقوله آموزش و پیشگیری برای مقابله با بیماری های حوزه دام گفت: در صورتی که پیشگیری نتیجه نداد باید به درمان متوسل شد و تن به خسارات مالی داد. اگر رزمایش به درستی و واقعی انجام شود به راحتی مشکلات و نواقص برطرف خواهد شد.

کریم امیری معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور نیز گفت: در بیماری‌های مشترک همواره بیماری های نوپدید بیشتر جنبه بیوتروریسمی پیدا می کنند و دشمن می‌تواند برای فلج کردن اقتصاد، بهداشت و ناتوان کردن افراد یک کشور از این ابزار استفاده کند.

وی با بیان اینکه پشه آئدس قبلا در کشور وجود داشته است، گفت: ورود پشه های جدیدی به کشور منجر به بروز خطر می‌شود و باید تلاش کرد تا با مقابله و پیشگیری اجازه نداد برای سلامت مردم تهدیدی ایجاد شود.

امیری در خصوص بیماری سل دامی گفت: این بیماری چون مختص حیوان است خیلی مورد اهمیت قرار نمی‌گیرد و بیشتر به بیماری سل انسانی توجه می‌شود در حالیکه در دنیا سل گاوی عامل ۱۰ درصد سل انسانی گزارش شده است. در کشور هند منشاء ۲۵ درصد ابتلا به سل انسانی را سل گاوی تشکیل می‌دهد و این بیماری روز به روز در جهان به ویژه در کشورهای فقیر رواج می‌گیرد.

وی گفت: اگر به بیماری سل گاوی توجه نشود می‌تواند منجر به ریشه کن شدن دامداری ها شود و از لحاظ اقتصادی و امنیت غذایی مشکلات جدی را رقم بزند یا اگر مراقبت های شبکه دامپزشکی وجود نداشته بیماری شاربن می‌تواند طغیان کند و خسارت زیادی وارد کند ولی به این بیماری کمتر توجه می‌شود.

معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور افزود: سازمان دامپزشکی با بیش از  ۸۰۰ بیماری مشترک مواجه است ولی تلاش های صورت گرفته موجب کنترل و ریشه کن شدن بیماری ها می شود و جامعه احساس آرامش می‌کند. در واقع آرامش و امنیت نتیجه تلاش هایی است که دیده نمی‌شود ولی بدنبال آنها جان میلیون ها انسان و حیوان نجات داده می‌شود بدون اینکه از این اقدامات اطلاع پیدا کنند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۷ آبان ۱۴۰۳ / ۱۷:۱۰
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403080705243
  • خبرنگار : 50212