معاون علمی رئیس‌جمهور مطرح کرد

انتقاد از وضعیت فعلی بودجه معاونت علمی ریاست‎‌جمهوری/توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی نیازمند سرمایه‌گذاری کافی است

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش ‌بنیان رئیس‌جمهور با نگاهی انتقادی به وضعیت فعلی بودجه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‎‌جمهوری، گفت: در حالی که بودجه این معاونت در دوره دکتر ستاری با دلار هزار تومان دو همت بود، امروز با دلار ۶۶ هزار تومانی به ۱۵ همت رسیده است که نشان می‌دهد نه تنها افزایش نداشته، بلکه کاهش یافته است.

به گزارش ایسنا، در دیدار اعضای مجمع کارآفرینان با معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش ‌بنیان رئیس‌جمهوری، چالش‌ها و فرصت‌های موجود در حوزه فناوری و نوآوری مورد بررسی قرار گرفت.

حسین افشین در این دیدار که روز دوشنبه انجام شد، از ضرورت شفافیت و همکاری میان بخش خصوصی و دولت برای ایجاد یک اکوسیستم کارآفرینی سالم و مؤثر سخن گفت.

وی همچنین با نگاهی انتقادی به وضعیت فعلی بودجه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‎‌جمهوری، بیان کرد: در حالی که بودجه این معاونت در دوره دکتر ستاری با دلار هزار تومان دو همت بود، امروز با دلار ۶۶ هزار تومانی به ۱۵ همت رسیده است که نشان می‌دهد نه تنها افزایش نداشته، بلکه کاهش یافته است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به پتانسیل بالای قانون جهش تولید دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: این قانون می‌تواند یک جهش مثبت در اکوسیستم علم و فناوری کشور ایجاد کند.

وی به طور خاص به ماده ۱۱ این قانون اشاره کرد که با هدف جهت‌دهی حمایت‌های مالیاتی به توسعه نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان تدوین شده است و افزود: این ماده به شرکت‌ها و مؤسسات این امکان را می‌دهد که معادل هزینه‌های انجام شده برای فعالیت‌های تحقیق و توسعه را به عنوان اعتبار مالیاتی دریافت کرده و آن را در سال‌های آینده از مالیات قطعی کسر کنند.

افشین همچنین به تشریح ماده ۱۳ قانون پرداخت و ادامه داد: این ماده با هدف تقویت ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت و توسعه همکاری‌های تحقیق و توسعه وضع شده است. این ماده می‌تواند امکانات جدیدی را در راستای حمایت از پروژه ‌های تحقیق و توسعه مؤثر برای کارآفرینان فراهم کند.

وی در پاسخ به انتقاد یکی از حاضران نسبت به آنچه رویکردهای کند و سختگیرانه این معاونت در دوره گذشته عنوان کرد، گفت: تمامی جزئیات را بررسی کرده ‌ایم و اصلاحاتی نیز تا به امروز انجام داده‌ایم که این اصلاحات ادامه ‌دار خواهد بود. امیدواریم که این روندها به نفع کارآفرینان تغییر کند.

افشین همچنین بر لزوم حمایت از اکوسیستم‌ علم و فناوری تأکید کرد و گفت: این اکوسیستم جوان نیاز به حفظ و حمایت دارد؛ امروز هیچ دستگاه دولتی نمی‌تواند از اکوسیستم فناوری شکایت کند، مگر اینکه معاونت علمی در جریان باشد.

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، وی با اشاره به رتبه دوم ایران در منطقه در حوزه هوش مصنوعی، بر ضرورت سرمایه‌گذاری کافی برای توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی در کشور تاکید کرد.

افشین در پایان ابراز امیدواری کرد دولت با شناسایی افراد توانمند، فرایندهای نوآوری را تسهیل کرده و بخش خصوصی بتواند از این فرصت‌ها بهره ‌مند شوند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۷ آبان ۱۴۰۳ / ۱۶:۰۶
  • دسته‌بندی: دانش‌بنیان‌ها
  • کد خبر: 1403080705184
  • خبرنگار :