معاون دادگستری سمنان تاکید کرد

برخورد با املاکی‌های متخلف/جلوی مداخلات بی‌ضابطه سودجویان ملک گرفته می‌شود

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان سمنان از برخورد قانونی با مشاوران املاکی که مفاد قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول را رعایت نکنند، خبر داد.

زین‌العابدین حسام امروز (۷ آبان) در بازدید از برخی مشاوران املاک در شهر سمنان که در معیت مدیران و مسئولان سازمان‌های ثبت اسناد و املاک، تعزیرات حکومتی، صنعت، معدن و تجارت و پلیس اماکن استان سمنان انجام شد، اظهار کرد: این بازدید میدانی به منظور بررسی میزان اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول در سمنان انجام شد.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان سمنان گفت: تصویب «قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول» یکی از مهم‌ترین تحولات حقوقی در کشور است و از الزامات اساسی برای اعتبار و امنیت در معاملات املاک به‌شمار می‌رود.

حسام تصریح کرد: براساس این قانون باید تمام قراردادهای راجع به انتقال اموال غیرمنقول در دفاتر اسناد رسمی ثبت شده و در غیر این صورت چنین قراردادهایی در هیچ یک از ادارات دولتی و مراجع قضایی قابل پذیرش نیست.

وی ادامه داد: در ماده ۳ این قانون که مشاورین املاک و بنگاه های معاملات ملکی مخاطب قرار گرفته اند تصریح شده است که اقداماتی از قبیل انجام مذاکرات مقدماتی، درج پیش نویس قرارداد در سامانه ثبت الکترونیک اسناد، ارجاع پیش نویس به دفاتر اسناد رسمی جهت تنظیم سند رسمی و همچنین تعیین تعرفه مشاوران املاک ساختارمند شده است.

حسام تاکید کرد: همه این اقدامات علاوه بر اینکه به نفع شهروندان است مانع مراجعه مستقیم مردم به دفاتر اسناد رسمی نیست بلکه عامل مفید و ارزشمندی برای برقراری ارتباط بین مشاوران املاک و دفاتر اسنادرسمی تلقی می‌شود.

وی اظهار کرد: از آنجایی که مفاد این قانون به مشاوران املاک ابلاغ و آموزش داده شده است. امروز نیز بازدید میدانی به عمل آمد تا میزان اجرای «قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول و آئین نامه های مربوطه» در بنگاه های معاملات ملکی بررسی و چناچه تخلفی صورت گرفته باشد، ابتدا با اصلاح روش، به متخلفین تذکر داده و چنانچه این تذکر در مهلت مقرری کار ساز نبود، برخورد قانونی از طریق مراجع صالح صورت گیرد.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان سمنان در خاتمه عنوان کرد: در این بازدید از برخی بنگاه‌های ملکی به لحاظ رعایت مفاد قانون مذکور قدردانی شد و بعضی مشاوران املاک که دارای مجوز قانونی نبوده و یا برخی از مفاد قانون مذکور را رعایت نمی‌کردند اقدامات لازم صورت پذیرفت.

وی افزود: این اطمینان خاطر به مردم داده می‌شود که این قبیل بازدیدهای میدانی در سطح استان ادامه خواهد داشت تا طبق قانون، جلوی مداخلات بی‌ضابطه سودجویان ملک گرفته شود.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۷ آبان ۱۴۰۳ / ۱۵:۱۶
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1403080705137
  • خبرنگار :