معاون اداره‌کل میراث فرهنگی اعلام کرد

عرضه ۲۹۹ رشته از صنایع‌دستی کشور در نمایشگاه‌ملی صنایع‌دستی رفسنجان 

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: در فضای شانزدهمین نمایشگاه سراسری و ملی صنایع دستی در رفسنجان که ۱۴ تا ۱۸ آبان‌ماه برگزار می‌شود، آثار ۲۹۹ رشته صنایع‌دستی در بیش از ۲۰۰ غرفه عرضه خواهد شد.

اعظم علیخانی امروز هفتم آبان‌ماه در نشست خبری در رفسنجان اظهار کرد: ما میزبان ۳۱ استان کشور در شهرستان رفسنجان هستیم و همراهی اداره‌های دولتی و بخش خصوصی این شهرستان با اداره کل میراث فرهنگی جای قدردانی و سپاس دارد.

وی هدف از برگزاری این نمایشگاه در شهرستان رفسنجان را حفظ و میراث‌داری از آنچه که از پیشینیان به ما رسیده دانست و افزود: در صددیم صنایع دستی موجود و هنر دست هنرمندان رفسنجانی برای تثبیت موقعیت و جایگاه این شهرستان به ثبت ملی برسد و رفسنجان به عنوان شهر ملی شناخته شود.

علیخانی با اشاره به اینکه در این نمایشگاه ۱۴ شهر جهانی صنایع دستی از سراسر کشور حضور خواهند داشت، گفت: شهرهای کرمان، قلعه گنج، شهربابک بر اساس قابلیت‌ها شهر ملی شدند و سیرجان جهانشهر گلیم شناخته شده و رفسنجان هم می‌تواند باتوجه به پتانسیل‌های تولید گلیم تاس، قلمزنی و غیره به عنوان شهر ملی یا جهانی شناخته شود.

معاون اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان بیان کرد: در استان کرمان بیش از ۱۰۴ رشته صنایع دستی از جمله پته‌دوزی، گلیم‌بافی، تراش سنگ‌های قیمتی، فیروزه‌کوبی، مشبک، منبت، سوزن‌دوزی، سیس‌بافی، قلم‌زنی روی مس و ... وجود دارد که به دلیل محدودیت فضا آثار شاخص در این نمایشگاه به نمایش در می‌آید تا ضمن معرفی آثار هنرمندان زمینه تجاری‌سازی اثرها هم فراهم شود.

وی تاکید کرد: بیش از ۲۰۰ غرفه شامل رشته‌های شاخص هر استان و تعدادی غرفه از رفسنجان با هدف ایجاد روحیه نشاط، شادابی و تقویت پشتوانه‌های فرهنگی شهروندان، آشنایی مردم با هنرهای سنتی و صنایع دستی اقصی نقاط کشورمان در این‌ نمایشگاه حضور دارند.

وی بیان کرد: نشست‌های تخصصی و رویدادهای آموزشی هنری در این نمایشگاه اجرا می‌شود که هنرمندان می‌توانند از محتواهای آن بهره‌مند شوند. 

علیخانی با بیان این‌که سال گذشته نمایشگاه ملی صنایع دستی در شهر سیرجان برگزار شد، تصریح کرد: از مقامات استانی و کشوری، اساتید و هنرمندان صنایع‌دستی از همه استان‌های کشور دعوت شده تا در این نمایشگاه حضور یابند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۷ آبان ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۸
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 1403080705124
  • خبرنگار : 50188