گزارش نیویورک‌تایمز از بازی روانی ایران علیه اسرائیل با یک نقاشی دیواری!

نشریه نیویورک تایمز در گزارشی به دیوارنگاره‌ای در میدان فلسطین پرداخته که با توجه به شرایط منطقه، پیام‌های مختلفی را برای سران رژیم صهیونیستی ارسال می‌کند.

به گزارش ایسنا، نیویورک تایمز در مطلبی که یکشنبه ۶ آبان‌ماه منتشر کرده، آورده است:

«با افزایش تنش‌ها بین اسرائیل و ایران در ماه‌های اخیر، دیواری در مرکز تهران به یک تابلوی بزرگ پیام برای ارسال تهدیدات به اسرائیل تبدیل شده است. این پیام‌ها بر روی نقاشی‌های دیواری بزرگی در کنار یک ساختمان اداری در میدان فلسطین که متعلق به یکی از نهادهای دولتی است، نقش می‌بندند و اغلب تغییر می‌کنند. این نوشتارها به زبان‌های عبری و فارسی نوشته شده‌اند تا اطمینان حاصل شود که هیچ چیزی در ترجمه از دست نرود و با عمیق‌تر شدن بحران بین ایران و اسرائیل، لحن پیام‌ها هم تندتر شده است.

در ژانویه، پیام به اسرائیل این بود: «تابوت‌هایتان را آماده کنید»، با پس‌زمینه‌ای از موشک‌هایی که شلیک می‌شوند. در آوریل، متنی بر روی ستاره داوود نوشته شده بود: «از این ترس بمیر» و هفته گذشته، یک کولاژ عکس از گروگان‌ها که هنوز در اختیار حماس منتشر شد که این پیام را منتقل می‌کرد: «هیچ‌ اسیری آزاد نمی‌شود.»

پس از اینکه اسرائیل در روز شنبه یک موج تلافی‌جویانه از حملات را علیه برخی اهداف در ایران اجرا کرد، نقاشی دیواری دوباره تغییر یافت. اکنون در آن به زبان عبری نوشته شده: «طوفان دیگری در راه است.»

مرکز تبلیغات اسلامی بر این نقاشی‌ها نظارت می‌کند که بر روی یک ساختمان اداری متعلق به این مرکز قرار دارد. حامیان دولت ایران اغلب برای اعتراضات در میدان فلسطین جمع می‌شوند و چفیه به گردن می‌اندازند و پرچم‌های فلسطین و حزب‌الله را تکان می‌دهند. چادری برای جمع‌آوری کمک‌های مالی برای فلسطینی‌ها و لبنانی‌ها برپا شده است.

در سال ۲۰۲۱، مدت‌ها قبل از حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر و جنگی که در غزه دنبال شد، ایران یک ساعت دیجیتال در میدان نصب کرد که تعداد روزها را تا نابودی رژیم اسرائیل شمارش می‌کند. در اینجا مجموعه‌ای از برخی از نقاشی‌های دیواری است که در ماه‌های اخیر ظاهر شده‌اند، آمده است:

۳ آوریل
گاهی اوقات نقاشی دیواری به یاد یکی از فرماندهان ارشد نظامی ایران یا رهبر یکی از محورهای مقاومت اختصاص می‌یابد. این گروه‌ها شامل حزب‌الله در لبنان و حماس در غزه هستند. این نقاشی دیواری تصویر ژنرال محمدرضا زاهدی، یک کهنه‌سرباز از نیروی قدس، شاخه خارجی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که مسئول عملیات در لبنان و سوریه است را نمایش می‌دهد. وی در نتیجه یک حمله هوایی اسرائیل به محوطه سفارت ایران در دمشق در آوریل به شهادت رسید. روی این دیوانگاره نوشته بود: «مجازات خواهید شد»

ایران به تلافی حمله اسرائیل به محوطه سفارتش در دمشق قول انتقام داده بود. جمعیتی از حامیان دولت در میدان فلسطین جمع شدند و شعار “انتقام” سر دادند. در حالی که اسرائیل منتظر حمله‌ای از سوی ایران بود، نقاشی دیواری ستاره داوود و موشک‌هایی که به سمت پایین می‌باریدند را به نمایش گذاشت. پیامی به زبان عبری نوشته شده بود: «از این ترس بمیرید.»

۱۵ آوریل
ایران در تاریخ ۱۴ آوریل حداقل ۳۰۰ پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک کرد تا به حمله دمشق پاسخ دهد. حامیان (ایران) با آتش‌بازی و تکان دادن پرچم‌های بزرگ ایران و فلسطین این حمله را جشن گرفتند. نقاشی دیواری به سرعت به‌روزرسانی شد و تصویرِ پرچمِ سوزان اسرائیل را با کلمات: «سیلی بعدی محکم‌تر است» نشان داد.

۳۱ جولای
در ماه ژوئیه و در آستانه مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید ایران، اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در تهران ترور شد. آقای هنیه در یک محوطه مهمان‌خانه به شدت محافظت‌شده که تحت کنترل نیروی قدس است، به شهادت رسید. ترور بی‌شرمانه اسرائیل، موجب شد یک نقاشی دیواری با تصویر آقای هنیه آماده شود با عنوان: «در انتظار مجازات سخت باشید»

۲۳ اکتبر
زمانی که حماس یحیی سنوار، یک رهبر نظامی قدیمی حماس را به عنوان مقام عالی خود به جای آقای هنیه در ماه اوت معرفی کرد، ایران با تصویری بزرگ، انتصاب سنوار را جشن گرفت.

۱۹ اکتبر
در میانه‌ی اکتبر، سربازان رژیم اسرائیل، یحیی سنوار را در میدان نبرد در غزه به شهادت رساندند که اتفاقی بسیار مهم پس از شهادت حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، در بیروت چند هفته قبل آن بود. بلافاصله نقاشی دیواری که آقای سنوار را به تصویر می‌کشد، روی دیوار میدان فلسطین نقش بست که روی آن حک شده بود: “طوفان سنوار ادامه خواهد داشت.” این عنوان اشاره به «طوفان الاقصی» دارد؛ اصطلاح عربی که حماس برای حملات ۷ اکتبر خود به اسرائیل به کار می‌برد.

۲۳ اکتبر
ایران در ماه اکتبر حدود ۱۸۰ موشک بالستیک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک کرد. در حالی که منتظر تلافی‌جویی اسرائیل در اوایل این ماه بود، مقامات ایرانی اعلام کردند که برای جنگ با اسرائیل آماده‌اند و پاسخ کشور به میزان و شدت حملات اسرائیل بستگی دارد. هفته گذشته، نقاشی دیواری به لحن تیره‌تری گرایش پیدا کرد. این نقاشی کولاژی از عکس‌های گروگان‌هایی که توسط حماس در غزه نگهداری می‌شوند را به نمایش گذاشت و نوشت: «هیچ اسیری آزاد نمی‌شود.»

۲۷ اکتبر
حمله‌ی تلافی‌جویانه‌ی رژیم اسرائیل به ایران در اوایل روز شنبه، نشانه‌ای از تشدید جدیدی بود، هرچند به نظر می‌رسید که این اقدام برای جلوگیری از جنگ تمام‌عیار که منطقه از آن می‌ترسد، طراحی شده است. رهبران ایران روز یکشنبه بر حق خود برای پاسخ به حمله اسرائیل تأکید کردند. با این حال، نقاشی دیواری در طول آخر هفته تغییر کرد و اکنون روی آن حک شده: «طوفان دیگری در راه است.»

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۷ آبان ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۳
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1403080705075
  • خبرنگار : 71454