عضو پارک علم و فناوری لرستان:

آشنایی باغداران با انواع خاک ضروری است

عضو پارک علم و فناوری لرستان گفت: آشنایی باغداران با انواع خاک ضروری است.

علی حسین بیرانوند در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: خاک، یک عامل حیاتی برای رشد گیاه است. خاک‌ها دارای خواص مختلفی هستند که می‌توانند رشد گیاهان شما را تقویت کنند یا بر رشد آن‌ها تأثیر بگذارند.

وی خاطرنشان کرد: خاک اسیدی خاک‌هایی هستند که PH پایین‌تر از ۶ دارند و در ترکیب آن‌ها از کودهای حیوانی و خاک‌برگ ...استفاده شده است.

عضو پارک علم و فناوری لرستان با اشاره به خاک‌برگ، اضافه کرد: بقایای گیاهان که از روی هم انباشتن و تجزیه برگ‌ها در شرایط بخصوص حاصل می‌شود. خاک‌برگ انواع مختلفی دارد که از نظر خواص فیزیکی و شیمیایی باهم اختلاف دارند و بستگی به نوع گیاهی دارد که از برگ آن جهت تهیه خاک‌برگ استفاده می‌شود.

بیرانوند بیان کرد: خاک‌برگ معمولی که از تجزیه برگ‌های مختلف گیاهان حاصل می‌شود و برای این کار در فصل پاییز که برگ درختان می‌ریزد آن‌ها را جمع‌آوری کرده و در گودالی به عمق‌های مختلف ریخته و بعد از مدتی در اثر تخمیر پوسیده شده و به خاک‌برگ تبدیل می‌شوند.

وی ادامه داد: برای اینکه تخمیر سریع‌تر انجام پذیرد روی آن‌ها را با خاک پوشانده و هرچند روز یک‌بار خاک را آبیاری می‌کنند و به هم می‌زنند و بعد از چندین ماه تا یک سال این برگ‌ها پوسیده می‌شود. سپس آن‌ها را سرند کرده و به‌صورت خاک نرم قهوه‌ای در می‌آید و با سایر خاک‌ها مخلوط می‌کنند و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عضو پارک علم و فناوری لرستان تصریح کرد: خاک قلیایی خاکی است که PH آن بالای ۷ است. در بیشتر خاک‌های ایران به دلیل عناصر معدنی و شیمیایی موجود، PH خاک‌ها بالای ۷ هستند.

بیرانوند خاک آهکی به خاک‌هایی گفته می‌شود که دارای آهک (caco۲) و از نظر کلسیم غنی باشد. بیشتر خاک‌های رسی با مقدار آهک بیشتر از ۱۵درصد, خاک‌های آهکی گفته می‌شوند. حضور آهک برای تعدادی از گیاهان لازم و ضروری است. در بعضی موارد خاک‌هایی که کمبود کلسیم دارند را می‌توان با خاک‌های آهکی اصلاح کرد.

وی یادآور شد: خاک باغچه شامل خاک رس و ماسه و کود دامیو ... بوده که برای کشت اکثر گیاهان باغچه‌ای مناسب است. خاک باغچه نیاز دارد که هر ساله با کودهای آلی و شیمیایی تقویت شود.

عضو پارک علم و فناوری لرستان با اشاره به خاک رسی، افزود: این نوع خاک‌ها از نظر کشاورزی مناسب نیستند زیرا به دلیل سنگینی این نوع خاک، گیاهان به‌خوبی نمی‌توانند در این خاک ریشه‌زایی کنند و جهت اصلاح این نوع خاک‌ها از موادی مانند کود دامی، پرلیت یا ماسه، خاک‌برگ، کمپوست و ... استفاده می‌شود.

بیرانوند اظهار کرد: خاک هوموس شبیه به خاک جنگلی است که در اثر تجزیه کامل آثار و بقایای گیاهان مختلف مانده در سطح جنگل یا در زیرخاک تولید می‌شود. این خاک بسیار حائز اهمیت بوده و منبع بسیار غنی بوده که جهت کشت بسیاری از گیاهان مناسب است.

وی خاطرنشان کرد: خاک لوم مخلوطی از خاک رس، خاک ماسه‌ای، خاک‌برگ و مواد آلی است. خاکی که از طغیان آب در کنار رودخانه ها باقی میماند را نیز خاک لوم می‌گویند که از نظر مواد غذایی بسیار غنی بوده و جزو بهترین خاک‌های کشاورزی بشمار می‌رود و جهت کشت اغلب گیاهان بسیار مناسب است.

عضو پارک علم و فناوری لرستان بیان کرد: خاک‌های شنی یا ماسه‌ای خاک‌هایی بوده که از نظر بافت دارای مقدار زیادی شن و ماسه هستند. نفوذپذیری این خاک‌ها زیاد است.

بیرانوند ادامه داد: این نوع خاک از نظر مواد تغذیه‌ای فقیر است و برای اصلاح این نوع خاک‌ها می‌توان از خاک رس، کود آلی و خاک‌برگ استفاده کرد. در طبیعت، در بیشتر بستر گیاهان ماسه وجود دارد و سبب زهکشی و تنفس گیاه در دوران رشد می‌شود.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۷ آبان ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۰
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1403080705017
  • خبرنگار : 50175