یک گرافیست:

تصویرگران ایرانی؛ رقبای جدی برای تصویرگران خارجی در طراحی کتاب کودک هستند

یک گرافیست گفت: در حال حاضر گرافیست‌های ایرانی بسیار قوی شدند و این موضوع را می‌توان از استقبال کودکان نسبت به طراحی‌های گرافیست‌های ایرانی دید که بسیار علاقه‌مند شدند و طراحی‌های ایرانی را می‌پسندند.

مریم قصابیان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت تصویرگری کتاب‌های کودک، اظهار کرد: با توجه به اینکه مربی نقاشی کودک بودم از نزدیک با خصوصیات و ذهنیت کودکان آشنا شده بودم که نسبت به تصاویر و کتاب داستان‌ها علاقه نشان می‌دهند و جذب آن‌ها می‌شوند. این امر باعث شد تا من به سمت تصویرگری کتاب کودک سوق پیدا کنم و سبک نقاشی کودکان را در اولین تصویرگری خود نیز به کار گرفتم.

وی اضافه کرد: یکی از کودکان هنرجو، موهای قرمزی داشت که اصلا علاقه‌ای به آن‌ها و حتی رنگ قرمز نداشت. من تصمیم گرفتم که به همراه او نقاشی بکشم و سعی کردم دیدگاه او را نسبت به موها و رنگ قرمز تغییر دهم که خوشبختانه توانستم علاقه و اشتیاق را به او برگردانم و این امر باعث شد تا به سمت تصویرسازی بروم و با این ایده تصویرگری خود را بر روی کتاب‌های کودک نیز آغاز کنم.

این گرافیست افزود: کودکان علاقه زیادی به تصاویر کتاب‌ها دارند و با اشتیاق به آن‌ها نگاه می‌کنند و سپس داستان را می‌خوانند. اما کتاب‌هایی که تصویر ندارد، با حالتی ناامیدانه به کتاب می‌نگرند و این امر نشان می‌دهد که تصاویر کتاب‌های کودک تا چه اندازه می‌تواند تاثیرگذار باشد.

وی تصریح کرد: بسیاری از کودکان تک بعدی هستند و دوست دارند که تصاویر ساده‌ و به نوعی سفیدخوانی را مشاهده کنند. سفیدخوانی به معنای وجود سطوح سفید علاوه بر حاشیه‌ها و رعایت آن در صفحه‌آرایی کتاب کودک بسیار ضروری است و از این‌رو نباید صفحات از تصویر و نوشته کاملا پُر شود و سفیدی نداشته باشد.

قصابیان ادامه داد: اما تقسیم این سفیدی‌ها در صفحات، باید با رعایت ضوابط و مبانی بصری صورت گیرد و به سهولت خواندن و درک مفهوم نیز کمک کند. بنابراین سفیدخوانی تصاویر در بحث کودک بسیار اهمیت دارد و کودکان با دیدن تصاویر مطالب را درک می‌کنند و با همزاد پنداری به دنیای قصه‌ها می‌روند.

وی عنوان کرد: نوجوانان برخلاف کودکان تمایل دارند که تصاویر شلوغ باشد و از میان آن تصاویر مواردی را کنکاش کنند، زیرا ذهن آن‌ها آشفته است و به این دلیل تمایل دارند تصاویر شلوغ باشد. در حال حاضر تصویرسازهای خوش سلیقه‌ای وجود دارند که متناسب با نیاز کودکان تصویرسازی‌هایی را انجام می‌دهند و در این زمینه بسیار خوب عمل کردند. امروزه دنیای کودکان مملو از رنگ‌ها است و طراحی‌ها باید هر سال به‌روز شوند تا نیاز مخاطبان نیز برآورده شود.

این گرافیست در خصوص ارزیابی خود از تصویرسازی کتاب کودک، خاطرنشان کرد: ما در حوزه تصویرسازی کتاب کودک بسیار پیشرفت کرده‌ایم و تصویرسازان بسیار حرفه‌ای وارد این رشته شدند که بیشتر آن‌ها جوان هستند و در این حوزه بسیار علاقه‌مند و با انگیزه برای کودکان فعالیت می‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آیا کودکان بیشتر به کتاب‌هایی با طراحی خارجی روی می‌آورند یا ایرانی، بیان کرد: در چند سال گذشته تمایل و اشتیاق کودکان به سمت طراحی‌های خارجی بود، زیرا آن‌ها در این خصوص بسیار حرفه‌ای عمل می‌کردند و طراحی‌های بسیار ساده و با علاقه‌ کودکان انجام می‌دادند.

قصابیان ادامه داد: اما اکنون گرافیست‌های ایرانی بسیار قوی شدند و این موضوع را می‌توان از استقبال کودکان نسبت به طراحی‌های گرافیست‌های ایرانی دید که بسیار علاقه‌مند شدند و طراحی‌های ایرانی را می‌پسندند. در حال حاضر طراحی‌هایی که انجام می‌شود متناسب با فرهنگ ایرانی است و کودکان ما با این فرهنگ آشنا هستند و این امر می‌تواند در اشتیاق و استقبال آن‌ها نیز موثر باشد.

وی اظهار کرد: تصاویر شاهنامه فردوسی در گذشته بسیار سخت طراحی می‌شد و به نوعی برای سن کودکان مناسب نبود اما اکنون تصویرگران حرفه‌ای وارد این حوزه شدند و با طراحی‌های کودکانه آن اشتیاق را به کودکان برگرداندند. هویت هر کشور و طراحی آن‌ها بر روی کتاب‌های کودکان می‌تواند در شناخت کودکان بسیار موثر باشد. بنابراین تنها هنرمندان هر کشور می‌توانند هویت و فرهنگ منطقه خود را به تصویر بکشند و هیچ هنرمندی به جز ایرانی‌ها نمی‌توانند هویت کشور خود را به تصویر بکشند.

این گرافیست در خصوص جایگاه خراسان رضوی در زمینه تصویرسازی کتاب‌های کودک، عنوان کرد: در گذشته موضوع سانسور طراحی‌ها و برخی ممیزی‌ها در خراسان رضوی باعث شده بود که گرافیست‌ها نسبت به این فعالیت هنری دلسرد شوند، چراکه ذهن کودک به دنبال بسیاری از مواردی که بزرگان درگیر آن‌ها هستند، نیست و به همین دلیل نیاز به چنین سانسورها و ممیزی‌هایی نیست که برخی افراد برای طراحی گرافیست‌ها در نظر می‌گیرند، اما در حال حاضر نسبت به ۵ سال گذشته شرایط بسیار بهتر شده و کمتر شاهد چنین مواردی هستیم.

قصابیان اضافه کرد: مورد دیگری که بسیار اهمیت دارد این است که مسئولان مربوطه استان در زمان مسابقات، فراخوان‌ها و موارد دیگر به هنرمندان خود بها می‌دهند و تا زمانی که آن‌ها هستند از دیگر هنرمندان شهرستانی و یا استان‌های دیگر کمک نمی‌گیرند و این موضوع بسیار اهمیت دارد و منجر به اشتیاق و انگیزه هنرمندان خراسانی نیز شده است.

انتهای پیام  

  • دوشنبه/ ۷ آبان ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403080705013
  • خبرنگار : 50081