میزگرد آگاهی‌بخشی سرطان /۳

اهداف مهم بنیاد سلامت بانوان، آموزش، پیشگیری و غربالگری است

مدیرعامل بنیاد خیریه سلامت بانوان گفت: این بنیاد مانند تمام خیریه‌های دیگر است که با همت مردم ایجاد شده، با این تفاوت که در این بنیاد خیریه، علم متخصصان، هزینه و به کار گرفته می‌شود و از اهداف بسیار مهم این بنیاد، آموزش، پیشگیری و غربالگری است.

ملک‌تاج یزدان‌پناه در میزگرد آگاهی بخشی سرطان، که در تحریریه ایسنا برگزار شد، اظهار کرد: خیریه‌ها بازوی بسیار بزرگی برای دولت و دانشگاه‌ها هستند؛ دولت و مردم  باید جایگاه این خیریه‌ها را بدانند و قدردان زحمات آنها باشند.

وی با اشاره به کمک‌های خیران خاطرنشان کرد: بیمارستان امید و بیمارستان ناظران به همت انجمن حمایت از بیماران سرطانی در مشهد ساخته  شده است. مرکز انکولوژی رضا و  مشارکت‌های مردمی بیمارستان امید نیز بسیار کمک کننده است، همچنین خیریه‌هایی مثل مکسا، نسترن، سپند و بیمارستان امید در حال  ارائه خدمات به بیماران هستند، بنابراین، باید برروی فرهنگ مردم کار شود که به جای هزینه‌کردن برای مراسم‌ غیرضروری، به کمک بیمارستان‌ها و بیماران ترغیب شوند.

 مدیرعامل این بنیاد  خیریه سلامت بانوان بیان کرد: لازم است آموزش، آگاهی‌دهی و علائم درمورد بیماری‌ها ازجمله سرطان‌ها مانند علائم سرماخوردگی به طور مکرر به مردم آموزش داده شود؛ همانطور که برای سرماخوردگی و ... افراد به مرحله‌ای رسیده‌اند که خود تشخیص می‌دهند دچار سرماخوردگی یا آنفلوانزا شده‌اند، لازم است آگاهی مردم در رابطه با سرطان نیز به این مرحله برسد.

یزدان‌پناه با اشاره به خدمات این بنیاد سلامت بانوان، تصریح کرد: این بنیاد مانند تمام خیریه‌های دیگر است که با همت مردم ایجاد شده،  اما تفاوت اساسی بین آن و سایر خیریه‌ها این است که در سایر خیریه‌ها که البته خدماتشان قابل تقدیر است، جمعی از خیران با پرداخت پول، هزینه دارو و درمان‌ را  تامین می‌کنند اما در این بنیاد سلامت بانوان، علم  هزینه و به کار گرفته می‌شود. اینجا موسسه‌ای با ۴۵ نفر هیئت امنا است که ۳۸ نفر آن کادر پزشکی اعم از رادیوانکولوژیست، جراح، متخصص آزمایشگاه، متخصص رادیولوژی، داروساز،  هماتوانکولوژی و پزشک عمومی هستند.

آموزش یک میلیون و ۶۳۴ نفر از  پزشکان و ماماهای فعال در حاشیه شهر مشهد و استان

وی ادامه داد: از اهداف بسیار مهم بنیاد، آموزش، پیشگیری و غربالگری است. بنیاد با توجه به نوپابودن در این 3 سال رشد و پیشرفت قابل‌توجهی داشته است. این بنیاد برروی بازتوانی روحی و روانی افراد سرطانی کار می‌کند و برنامه‌های آموزشی(تغذیه، روانشناسی) و حمایتی برای آن‌ها نیز برگزار می‌کند. همچنین برگزاری هشت دوره کلاس‌های یوگا نیز اثر بسیار مثبتی بر روحیه بانوان بهبودیافته این بنیاد گذاشته است، علاوه بر اینها برپایی دورهمی‌ها و اردوها  از دیگر اقدامات است  که در آن  افراد با  وضعیت مشابهی که دارند، اطلاعات و تجربیاتشان را با هم به اشتراک می‌گذارند.

مدیرکل این بنیاد اضافه کرد: با توجه به تفاهم‌نامه معاونت بهداشتی، اولین کار در بنیاد ، آموزش یک میلیون و ۶۳۴نفر پزشکان و ماماهایی بود که در حاشیه شهر و مراکز شهر مشهد و استان بیماران را درمان می‌کردند. همچنین با توجه به تفاهم‌نامه با آموزش‌وپرورش در سال ۱۴۰۲ متاسفانه، فقط برگزاری کلاس‌های آموزشی سرطان سینه برای ۱۸۷ دانش‌آموز دختر در مقطع دبیرستان صورت گرفته است.

یزدان‌پناه بیان کرد: تفاهم‌نامه‌ای هم با دانشگاه فنی حرفه‌ای بستیم که در این زمینه بسیار موفق بودیم و  ۶۳۰ نفر از دانشجویان و اساتید  فنی حرفه‌ای آموزش دیده‌اند.

غربالگری ۶۴۰  نفر از زنان کمپ‌ها

 مدیرکل این بنیاد خیریه افزود: این بنیاد توانسته است ۶۴۰ نفر از زنان کمپ‌ها و مکان‌هایی که زنان بد سرپرست و بی سرپرست‌ هستند غربالگری کند؛ در زندان زنان نیز  ۴۲۸ نفر را غربالگری و به آن‌ها آموزش داده شده است. همچنین حدود ۳۷۲۴ نفر در پارک‌ها، ایستگاه‌های مترو و پارک‌های بانوان ملت و ریحانه به صورت چهره به چهره آموزش دیده‌اند. علاوه براین‌ها حدود ۲۰۰۰ بروشور برای اطلاع‌رسانی توزیع شده است.

وی اظهار کرد: آموزش و غربالگری در مناطق کم‌برخوردار درحال اجرا است، غربالگری در دو سطح شامل سطح اول که ماماها انجام داده و بر اساس آن احساس کرده‌اند که توده‌ای وجود دارند ولی مطمئن نیستند، و سطح دوم که معاینه اختصاصی است. 

یزدان پناه توضیح داد: این بنیاد تاکنون ۷۷۴ نفر را برای انجام سونوگرافی و ماموگرافی به مراکز درمانی ارجاع داده است، اما برخی از افراد به دلیل مشکلات مالی قادر به پرداخت هزینه‌های این خدمات نیستند و سازمان در تلاش است با همکاری خیریه‌های محلی، این مشکل را حل کند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر غربالگری، این سازمان اقدامات آموزشی گسترده‌ای را نیز انجام داده است، ۵۱۵ نفر در کارخانه‌ها  آموزش دیده و برای ۳۱۸ نفر پاپ‌اسمیر انجام شده است. همچنین یک سمینار با حضور ۲۰۰ نفر در تربت حیدریه برگزار شد که استقبال بی‌نظیر بود.

یزدان پناه ادامه داد: این بنیاد، تربیت مدرس را راه‌اندازی کرده که  یک دوره ۳ روزه آموزشی برای ۳۵ نفر ماما و پزشک عمومی در مورد بیماری‌های سرطانی بانوان  برگزار شده است. برنامه‌ریزی برای برگزاری دوره‌های آموزشی بیشتر در آبان و تا پایان سال نیز در دست اقدام است.

مدیرعامل بنیاد سلامت بانوان، اظهار کرد: این سازمان همچنین با مرکز بهداشت و دوستداران سلامت تفاهم‌نامه‌ای برای ارائه بسته‌های مکمل و غربالگری و آموزش  برای بانوان منطقه طرق منعقد کرده است، همچنین تلاش برای ورود به مدارس و آموزش دختران دبیرستانی در آن منطقه، در دستور کار این سازمان قرار دارد.

وی افزود: تاکنون حدود ۲۰۰ نفر را  ارجاع دادند که نیاز به غربالگری سطح دو دارند که با جلسات هفته‌ای، تا عیدنوروز این ۲۰۰ نفر غربالگری خواهند شد. 

ضرورت هدایت فعالیت‌های خیرین به سمت پیشگیری از سرطان

 معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی در ادامه میزگرد آگاهی بخشی سرطان، عنوان کرد: به جای کمک‌های احساسی و بدون برنامه، باید فعالیت‌های خیرین را به سمت اقداماتی هدایت کنیم که بیشترین تاثیر را در جامعه دارند. آگاهی‌بخشی، آموزش و فرهنگ‌سازی در حوزه سرطان، به مراتب تاثیرگذارتر از صرف هزینه در حوزه درمان است.

سعید خدیوی خاطرنشان کرد:  این موسسه سلامت بانوان با تمرکز بر پیشگیری، آموزش و فرهنگ‌سازی در حوزه سرطان، نقش موثری در ارتقای سلامت جامعه ایفا می‌کند.

 خدیوی ادامه داد: جهاد دانشگاهی نیز با برگزاری همایش‌ها و فعالیت‌های دانشجویی، در تلاش است تا فرهنگ خیر موثر را در جامعه نهادینه کند و با گسترش ادبیات این حوزه، نقش کلیدی را در هدایت کمک‌های خیریه به سمت فعالیت‌های پیشگیرانه و آموزشی در سرطان ایفا کند. همچنین جهاد دانشگاهی احتمالاً اسفند سال جاری مجددا یک همایش بزرگ را در موضوع خیر موثر با کمک دانشجویان برگزار خواهد کرد.

وی ادامه داد: مجموعه‌های خیریه‌ مانند این بنیاد، تمرکزشان برروی آن بخش‌هایی است که تاثیر گذاری بیشتری در حوزه سلامت به خصوص حوزه درمان دارد و کمک‌هایی به بخش پزشکی و به بخش‌هایی که تأثیرگذاری بیشتری بر موضوعات آموزشی، فرهنگی و غربالگری‌ها دارد، لحاظ می‌کند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۷ آبان ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403080705004
  • خبرنگار : 50990