افتتاح «پتروشیمی سنقر» به امسال نمی‌رسد

پتروشیمی سنقر به عنوان پنجمین پتروشیمی استان کرمانشاه خرداد سال ۱۳۹۸ کلنگ‌زنی و همان زمان مقرر شد ظرف ۱۲ تا ۱۴ ماه به بهره‌برداری برسد، اما با گذشت حدود پنج سال هنوز افتتاح نشده است.

به گزارش ایسنا، ۹ خرداد سال ۱۳۹۸ بود که با حضور معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و جمعی از مسئولان استان کرمانشاه، پتروشیمی سنقر در زمینی به وسعت پنج هکتار کلنگ‌زنی شد. پروژه‌ای که سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیون یورویی برای آن در نظر گرفته شده و قرار بود توسط هلدینگ خیلج فارس اجرا شود.

همان زمان اعلام شد که این پروژه ظرف ۱۲ تا ۱۴ ماه بعد از آغاز طرح به بهره‌برداری خواهد رسید و این امیدواری را ایجاد کرد که پنجمین پتروشیمی کرمانشاه در آینده‌ای نه چندان دور راه‌اندازی شود. 

قول پیش راه‌اندازی در بهمن ۱۴۰۲

بعد از اینکه چند سالی خبری از وضعیت این پروژه نبود، تیرماه سال گذشته مدیرعامل وقت این پروژه در بازدید خبرنگاران از پتروشیمی سنقر ابراز امیدواری کرد این پروژه در بهمن ماه سال ۱۴۰۲ وارد مرحله پیش‌ راه‌اندازی شود.

حسین کهتری در حاشیه بازدید خبرنگاران از سایت پتروشیمی سنقر، با بیان اینکه روند اجرای این طرح از تیر ۱۴۰۰ استارت خورد، افزود: خوشبختانه این پروژه پیشرفت مناسبی خصوصا طی ماه‌های اخیر داشته و اکنون ۴۴.۱۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی محصول تولیدی این طرح را سالانه حدود ۲۲ هزار و ۶۰۰ تن «متیل‌آمین» اعلام کرد که یک محصول استراتژیک بوده و افزود: سه گرید متیل آمین شامل دی، مونو و تری متیل آمین در این واحد تولید می‌شود.

مدیرعامل صنایع شیمیایی نگین سنقر اظهار کرد: برای توسعه این طرح و ایجاد طرح‌های پایین دستی در همین منطقه نیز برنامه وجود دارد و می‌توان هشت تا ۹ مورد از مشتقات دیگر متیل آمین را نیز تولید کرد.

کهتری سرمایه‌گذاری این طرح را نیز بالغ بر ۴۵ تا ۵۵ میلیون دلار برآورد کرد که هزار میلیارد تومان آن ریالی و مابقی ارزی است.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی راه‌اندازی این پروژه محرومیت‌زدایی از منطقه سنقروکلیایی است، تاکید کرد: پتروشیمی سنقر برای ۱۵۰ نفر اشتغالزایی دارد و با اجرای طرح‌های توسعه‌ای این تعداد بیشتر خواهد شد.

وعده دوم، افتتاح در نیمه اول ۱۴۰۳

آبان ماه ۱۴۰۲ هم صولت مرتضوی وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بازدیدی از پتروشیمی سنقر داشت و در جمع خبرنگاران از این پروژه به عنوان یک طرح مهم یاد کرد و با اشاره به پیشرفت نزدیک به ۵۰ درصدی آن گفت: بهره‌برداری از این طرح تحولی در صنایع پتروشیمی کشور ایجاد کرده و کاهش وابستگی به واردات و همچنین کاهش ارزبری را به همراه دارد.

مرتضوی از آمادگی وزارت کار برای حمایت از این پتروشیمی و طرح‌های توسعه‌ای آن خبر داد و عنوان کرد: تاپیکو به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های وزارت کار در این زمینه پای کار است.

در جریان همین بازدید مدیرعامل جدید این پتروشیمی زمان افتتاح فاز اول آن را به نیمه اول سال ۱۴۰۳ موکول کرد.

یوسف شریفی از پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی این پتروشیمی یاد کرد و گفت: با بهره‌برداری از این طرح برای ۱۶۰ تا ۲۰۰ نفر اشتغالزایی خواهد شد.

وی ادامه داد: اگرچه پیش از این اعلام شده بود این طرح تا پایان سال جاری‌ پیش راه‌اندازی شود، اما بخشی از پروژه وابستگی‌های خارجی دارد که روند کار را به تاخیر می‌اندازد.

مدیرعامل صنایع شیمیایی نگین سنقر ابرازامیدواری کرد با پیگیری‌های انجام شده، این پروژه نیمه اول سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وی مهمترین نکته درباره پتروشیمی سنقر را صنایع پایین دستی آن دانست که هشت صنعت پایین دستی تعریف و مطالعات اولیه آن انجام شده است.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری این هشت طرح حدود ۲۲۵ میلیون یورو بوده که رقم قابل توجهی است، اظهار کرد: طبق توافقات اولیه قرار است این سرمایه‌گذاری توسط هلدینگ خلیج فارس( با سهم ۶۰ درصد) و تاپیکو از زیرمجموعه‌های وزارت کار ( با سهم ۴۰ درصد) انجام شود.

افتتاح پتروشیمی سنقر، شاید سال آینده

اما اکنون با پشت سر گذاشتن نیمه اول سال ۱۴۰۳، باز هم خبری از افتتاح پتروشیمی سنقر نیست و به گفته نماینده سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی افتتاح فاز اول این پروژه احتمالا در سال آینده خواهد بود و به امسال نمی‌رسد.

حجت الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به آخرین وضعیت پتروشیمی سنقر، گفت: مشکل فعلی این پروژه پیمانکار آن است که گفته می‌شود توان کافی برای اجرای پروژه را ندارد و از همین رو باید خلع ید شود. در این صورت با خلع ید پیمانکار باید دوباره اجرای این پروژه به مناقصه برود و سپس کار از سر گرفته شود.

وی دلیل اصلی تاخیر در اجرای پروژه را همین عدم توانایی پیمانکار و اختلاف آن با کارفرما اعلام کرد و یادآور شد: مشکلاتی نیز در زمینه تامین مالی پروژه وجود داشت که قرار است با واگذاری بخشی از سهام این پتروشیمی این مشکلات نیز رفع شود.

نماینده سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد با حل این مشکلات، فاز اول  پتروشیمی سنقر سال آینده راه‌اندازی شود.

حسینی‌کیا از نقش مهم این پتروشیمی در تامین نیاز کشور به محصول «متیل آمین» یاد کرد و ادامه داد: این پروژه یک چهارم نیاز سالانه کشور به متیل آمین را پوشش می‌دهد و نقش بسزایی در کاهش ارزبری و واردات خواهد داشت.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از مزایای این پتروشیمی اشتغالزایی قابل توجه آن است که برای حدود ۲۰۰ نفر فرصت شغلی فراهم خواهد کرد. به علاوه صنایع پایین دستی متعددی نیز برای آن تعریف شده که با اجرای آنها سرمایه‌گذاری و اشتغال قابل توجهی در منطقه رقم خواهد خورد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۷ آبان ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۰
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403080704945
  • خبرنگار : 50181