معاون پژوهشی و تعاملات صنعتی دانشگاه علم و صنعت خبر داد

افزایش گرنت‌های جدید برای حمایت از دانشجویان و اساتید پژوهشگر

معاون پژوهشی و تعاملات صنعتی دانشگاه علم و صنعت از ارائه ۱۰ نوع گرنت جدید به دانشجویان و اساتید برای جهت‌دهی و حرکت در مسیرهای پژوهشی خبر داد.

روح‌الله طالبی، معاون پژوهشی و تعاملات صنعتی دانشگاه علم و صنعت، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه دانشگاه علم و صنعت در چهار سال گذشته روند رو به رشدی داشته است، اظهار کرد: بر اساس رتبه‌بندی تایمز، به رتبه دومین دانشگاه کشور دست یافته‌ایم که جایگاه قابل توجهی است و از لحاظ حجم قراردادهای پژوهشی نیز در رتبه اول بین دانشگاه‌های صنعتی قرار داریم.

معاون پژوهشی و تعاملات صنعتی دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: ۱۰ نوع گرنت مختلف در دانشگاه علم و صنعت در نظر گرفته‌ایم. ارائه این گرنت‌ها باعث ایجاد چارچوب و راهبردی برای جهت‌دهی به دانشجویان و اساتید به منظور حرکت در مسیرهای مشخص است.

وی با اشاره به معرفی چندین گرنت دانشگاهی افزود: حمایت از دانشجویان پسادکتری و ۱۵ درصد از اساتید دارای رتبه‌های بالای پژوهشی از اهداف اصلی تخصیص این گرنت‌هاست. این گرنت‌ها باعث ماندگاری فارغ‌التحصیلان دوره دکتری در دانشگاه و همکاری با اساتید نمونه دانشگاه خواهد شد. علاوه بر این، دانشگاه پرداخت شهریه ماهانه و پاداش نیز در نظر گرفته و برای افرادی که به دنبال انجام کارهای کیفی و محصولات با سطح بالای فناوری هستند، دستورالعمل‌های مشخصی طراحی کرده‌ایم.

طالبی بیان کرد: برای دانشجویان ارشد و دکتری نیز حمایت‌هایی در نظر گرفته شده است و به ترتیب ۵ و ۱۰ میلیون تومان برای دانشجویانی که کار تجربی انجام می‌دهند، تخصیص یافته است؛ با توجه به بودجه دانشگاه، این رقم قابل توجهی محسوب می‌شود.

به گفته وی، در خصوص گرنت تجهیزات و آزمایشگاه مرجع نیز بودجه مناسبی تخصیص یافته و با تشکیل کمیته‌ای، دستگاه‌های مورد نیاز دانشگاه که می‌توانند مورد استفاده سایر دانشکده‌ها نیز قرار گیرند، برای آزمایشگاه مرکزی تهیه شده‌اند. همچنین برای تعمیر و تجهیز دستگاه‌های پژوهشی، بودجه‌ای در اختیار روسای دانشکده‌ها قرار گرفته است.

معاون پژوهشی و تعاملات صنعتی دانشگاه علم و صنعت تأکید کرد: بحث مرجعیت علمی و تداوم روند پیشرفت این دانشگاه در سامانه ایران‌داک از طریق بررسی تعداد مقالات قابل مشاهده است، به‌طوری‌که تعداد این مقالات نسبت به دو رقیب سنتی این دانشگاه بیشتر شده است.

وی ادامه داد: گرنت مرجعیت علمی نیز برای اساتیدی که مقالات پراستناد دارند و در جبهه تحقیق فعالیت می‌کنند، با هدف تقدیر از آنان ارائه می‌شود تا با افزایش کیفیت کار، رتبه خود را در سطح بین‌المللی ارتقاء دهند.

طالبی با اشاره به دلایل کاهش رتبه دانشگاه‌های کشور در سال‌های اخیر بیان کرد: دانشگاه علم و صنعت هم در داخل و هم در خارج از کشور افزایش رتبه علمی داشته و ظرفیت‌سازی برای دستیابی به این هدف صورت گرفته است. بخشی از این عقب‌گرد دانشگاه‌های کشور به دلیل کاهش بودجه پژوهشی در سال‌های اخیر بوده است؛ البته باید اذعان کرد که در سال گذشته، میزان پرداخت بودجه به این بخش در شرایط بهتری قرار داشته است. از طرف دیگر، فعالیت اساتید در بخش صنعت باعث کاهش توجه به مرجعیت علمی شده است.

وی با بیان اینکه برای افزایش رتبه دانشگاه باید مأموریت هر دانشگاه مشخص شود و بر اساس آن برنامه‌ریزی صورت گیرد، گفت: مأموریت‌های دانشگاه باید در حوزه‌های مختلف دنبال شوند و حضور در سطح بین‌المللی را نیز در قالب مأموریت هدفمند دانشگاه بررسی کنیم. این رویکرد باعث ارتقاء جایگاه دانشگاه‌های کشور خواهد شد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۷ آبان ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۰
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1403080704873
  • خبرنگار : 71974