معاون اداره کل جهاد کشاورزی استان خبر داد

تولید ۳۹۶ تن گوشت شتر مرغ در خراسان شمالی

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از تولید ۳۹۶ تن گوشت شتر مرغ در این استان خبر داد.

شکاری در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر در این استان ۲۰ واحد پرورش شتر مرغ فعال وجود دارد که ظرفیت این واحدها ۴۱۸۷ قطعه است.

وی گفت: از تعداد شترمرغ‌های درحال پرورش در این استان ۲۲۷ قطعه مولد و ۳۹۶۰ قطعه نیز پروار است.

شکاری افزود: مقداری از گوشت شتر مرغ تولیدی در استان مصرف و مقداری نیز به سایر استان‌ها ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: برای توسعه فعالیت پرورش شترمرغ در این استان اقداماتی همچون پرداخت تسهیلات، واگذاری زمین، تامین نهاده‌های مورد نیاز از طریق سامانه بازارگاه انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا، در یک قطعه شترمرغ که به مرحله تولید می‌رسد از اسفندماه تخم گذاری آن شروع و حدود شش تا هفت ماهی طول می کشد که یک قطعه شترمرغ ۱۰۰ تا ۸۰ تخم می‌گذارد که معمولا ۵۰ درصد آن بدون نطفه است و ۵۰ درصد آن باقی می‌ماند که اگر آن‌ها را در داخل دستگاه بگذاریم ممکن است ۱۰ درصد سقط و عفونی شوند و از بین بروند در نتیجه از این تعداد ۳۰ تخم باقی می‌ماند که به مرحله جوجه می‌رسد که شش تا هفت ماه طول می‌کشد تا جوجه‌ها پروار شوند.

طی شش ماه مذکور هر جوجه فقط ۳۱۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم خوراک می‌خورد و حداقل هرکدام  ۱۰۰ کیلوگرم وزن می‌گیرد و گوشت تولیدی هر کدام ۴۵ تا ۴۰ کیلوگرم گوشتی خالص و بدون استخوان و چربی است.

یک راس گاو بعد از یک دوره بارداری می‌تواند یک جلد پوست تولید کند این درحالی است که در شترمرغ تولید ۳۰ جلد پوست وجود دارد و از سوی دیگر پوست این گونه حیوانی از لحاظ کیفیت بعد از پوست کریکودیل است.

در هر دوره تخم گذاری تعدادی از تخم‌ها بدون نطفه هستند که بعد از تخلیه این تخم‌ها، از آن برای تولید صنایع تزئینی استفاده می‌شود.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۷ آبان ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۰
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403080704850
  • خبرنگار : 50046