برگزاری نخستین کارگاه آموزشی پرتوزایی طبیعی با هدف آگاه‌سازی مردم رامسر

نظام ایمنی هسته‌ای کشور با ماموریت حفاظت از مردم، کارکنان، محیط زیست و نسل‌های آینده در برابر اثرات زیان‌بار پرتوها، با مشارکت و همکاری اداره آموزش و پرورش شهرستان رامسر اقدام به برگزاری این دوره آموزشی ۲ روزه کرد.

به گزارش ایسنا، «محمد محمدی» مدیر ارتباطات و اطلاع‌رسانی مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور گفت: سر فصل‌های دوره، تابش و منابع آن، اثرات مخرب پرتو بر انسان و محیط زیست، روش‌های کاهش پرتوگیری، مناطق با پرتوزدایی بالا، روش‌ها و دستگاه‌های اندازه‌گیری تابش و مواد پرتوزا بود که توسط اساتید این مرکز طی ۲ روز ارائه گردید.

محمدی افزود: بهبود تعامل با ذی‌نفعان و فرهنگ‌سازی در سطح ملی، یکی از اهداف مهم در سند چشم‌انداز مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور است.

وی ادامه داد: با توجه به الگوی ۲ مرحله‌ای ارتباطات، ما مفاهیم مربوط به پرتوهای طبیعی رامسر را به دبیران منتقل کردیم و این دبیران به‌عنوان سفیران اطلاع‌رسانی، نقش حیاتی در انتقال دقیق و موثر اطلاعات به جامعه ایفا خواهند کرد.

«رحمت‌الله حسینعلی ثانی» مدیر آموزش و پرورش رامسر نیز که با برنامه‌ریزی مناسب تعداد زیادی از مدیران، معلمان و دانش‌آموزان را در این دوره ۲ روزه شرکت دادند و تعامل مناسبی فی‌مابین سازمان انرژی اتمی ایران و آموزش و پرورش فراهم آورده‌اند نیز بیان داشت: خوشبختانه تعامل شایسته‌ای بین آموزش و پرورش رامسر، سازمان انرژی اتمی ایران و مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور به وجود آمده و در آینده نیز تلاش بیشتری در این راستا انجام می‌دهیم.

«ایوب بنوشی» رئیس کمیته آموزش مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور نیز گفت: مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور کارش نظارت بر پرتوگیری مردم است. مردم ۲ دسته‌اند، یک عده مردمی که شغل‌شان کار با پرتو نیست و یک عده مردمی که شغل آنها کار با پرتو است. آنهایی که شغل‌شان کار با پرتو است با روش‌های قانونی ما بر آنها نظارت می‌کنیم، اما مردم هم بصورت عام در همه جای دنیا، در همه جای کشور و از جمله رامسر در معرض پرتوها هستند.

وی ادامه داد: آموزش‌های مستقیم و اعمال قوانین برای مردم غیر ممکن است و در هیچ جای دنیا این کار انجام نمی‌پذیرد بلکه راه آن آگاهی‌رسانی است؛ اینکه ما به مردم یاد بدهیم که این پرتوها چگونه است، یک چیز طبیعی است، همه جای دنیا هست و دارند با آن زندگی می‌کنند، معمولی‌اش مشکلی ایجاد نمی‌کند و این آگاهی‌رسانی را می‌خواهیم از طریق گروه‌های مرجع انجام بدهیم از جمله معلمان، افرادی که در بهداشت محیط هستند، گاها پزشکان، ماماها، مهندسین، اینها همکار ما باشند و آن چیزی را که ما بلدیم با دیگران تقسیم کنند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص پرتوزایی طبیعی در رامسر گفت: این پرتوزایی طبیعی که انسان در آن هیچ مداخله‌ای ندارد، یک بخشش از آسمان بر ما می‌بارد و یک بخشش از زمین بر ما می‌بارد، از بدو خلقت هم بوده و یک سری هم تولید می‌شود و از بین می‌رود و به یک تعادلی رسیده است. به‌عنوان نمونه آن بخشی که از آسمان بر ما می‌بارد، هرچه ارتفاع ما زیاد شود نسبت به سطح دریاها آن مقدارش بیشتر می‌شود، در مناطق ساحلی‌مان که حتی از سطح دریاهای آزاد پایین‌تر هستند، مقدارش کمتر است، اما برعکس پرتوهایی که از زمین می‌آیند، آنها ممکن است در برخی مناطق بیشتر باشد. در نقاط خاصی از رامسر ما چنین چیزی را داریم و این باعث شده ما یک مرکز تحقیقاتی در رامسر احداث نماییم. این مرکز تحقیقاتی می‌تواند بسیار مورد توجه کل کشور و همه جای دنیا باشد و بسیاری هم داوطلب سرمایه‌گذاری در اینجا هستند که بیایند و تحقیقات انجام بدهند و ما اگر بتوانیم اینکار را صورت دهیم، می‌توانیم کلی درآمدزایی و حتی گردشگر داشته باشد، به همین خاطر اولین جایی که ما برای آگاهی‌رسانی انتخاب کردیم شهر رامسر بود.

این کارگاه ۲ روزه برای اولین بار در سالن کانون فرهنگی هنری امین (کتالم) برگزار شد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۷ آبان ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۹
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 1403080704847
  • خبرنگار : 71049