دخترانی که می‌خواهند متفاوت باشند

برخی معتقدند زن فقط باید در خانه باشد و خانه‌داری و بچه‌داری کند، اما موفقیت مرد و زن نمی‌شناسد، اراده و پشتکار رمز موفقیت دختران این سرزمین است، زینب و سارینا دو نفر از همان دخترانی هستند که ترجیح دادند برخلاف دیگر هم‌سن و سالانشان که دنبال تفریح و خوش‌گذرانی و یا اینستاگردی هستند، متفاوت باشند و به دنبال اهداف و آرزوهایشان بروند.

همه چیز از یک طرح استعدادیابی شروع شد، طرحی که پس از انجامش سربلند از آن بیرون آمدند و شدند دو نونهال وزنه‌برداری که تاکنون مدال‌های طلای بسیاری را به دست آورده‌اند.

زینب خویی که با ۱۰ سال سن آرزویش رسیدن به المپیک است گفت: کلاس دوم بودم که علاقه‌مند به رشته وزنه‌برداری شدم، این ورزش در ذات من و ورزش خانوادگی ما است. پدرم جزو پیشکسوتان وزنه‌برداری این شهر و برادر بزرگ‌ترم نیز در این ورزش دارای مقام‌های مختلفی است.

او که اکنون در کلاس چهارم مشغول به تحصیل است، گفت: به دلیل علاقه‌ای که به این ورزش داشتم توانستم تست‌های آمادگی جسمانی را با موفقیت پشت سر بگذارم.

زینب اظهار کرد: پس از انجام تمرین‌هایی که توسط مربی به من داده شد توانستم باهم گروهی‌های خودم در مسابقات استانی شرکت کنم. پس از به دست آوردن مقام در استان همراه سارینا که او هم از همشهریانم است به‌عنوان نماینده خراسان رضوی اعزام به مسابقات کشوری وزنه‌برداری نونهالان منطقه ۵ شدیم که در آنجا هم توانستیم مدال طلا را به دست آوریم.

وی که آرزویش ورود به تیم ملی است و برای رسیدن به این هدف مدام در حال تمرین کردن است، تصریح کرد: گرچه امکانات خوبی در باشگاه وزنه‌برداری داریم اما چون سالنی اختصاصی برای بانوان وجود ندارد تمامی خانم‌های علاقه‌مند نمی‌توانند راحت‌ به ورزش دلخواهشان بپردازند.

خویی افزود: گرچه وزنه‌برداری حرفه‌ای از سن ۱۳ سالگی شروع می‌شود اما ما کمتر از این سن شروع کرده‌ایم، تمام تلاشم را می‌کنم تا بتوانم زحمات خانم مربی‌ام که دلسوزانه برایم تلاش می‌کند را با حضور در مسابقات کشوری، آسیایی و حتی مسابقات المپیک جبران کنم.

این ورزشکار با تأکید بر اینکه انتظار داریم آموزش‌وپرورش بیشتر به دانش‌آموزان مدال‌آور ورزشکار اهمیت دهد، گفت: چون کفش‌های وزنه‌برداران بیش از ۱۳ میلیون تومان است برای حضور در مسابقات کفش و لباس مناسب نداریم.

ورزش‌کاراته و وزنه‌برداری را باهم انجام می‌دهم

سارینا دیگر دختر وزنه‌بردار خطه جنوب خراسان است که از ۵ ماه قبل به ورزش وزنه‌برداری روی آورده است. او که اکنون در کلاس پنجم تحصیل می‌کند همزمان در کنار وزنه‌برداری ورزش کاراته را هم انجام می‌دهد.

سارینا نوری در خصوص آشنا شدنش با این ورزش گفت: گروه‌ نونهالان باشگاه‌های بانوان شهرستانم برای استعدادیابی به هیئت وزنه‌برداری دعوت شدند، ما هم از دو تیم کاراته و تکواندو خانم آرادمهر و اسدی در این استعدادیابی و در بین حدود ۵۰ نفر شرکت کردیم، پس از آزمون‌هایی که مربی تیم وزنه‌برداری بانوان شهرستان از ما گرفت، در پایان با تلاش‌ها و آمادگی جسمانی که داشتم به‌ عنوان یکی از ۴ نفر تیم وزنه‌برداری نونهالان شهرستان کاشمر در مسابقات استانی شرکت کردم.

وی بابیان اینکه استعداد داشتن برای وزنه‌برداری یکی از ملاک‌های انتخاب مربی بود، گفت: برای حضور در مسابقات نونهالان استانی و کشوری باید سن ۱۰ تا ۱۲ سال داشته باشیم و از سن ۱۳ سال به بعد وزنه‌برداری حرفه‌ای شروع می‌شود.

نوری با اشاره به اینکه برای اینکه من و دوستانم بتوانیم در این ورزش پیشرفت کنیم مربی ما تمام دوره‌ها را بدون دریافت هزینه‌ای برای ما برگزار می‌کند، اظهار کرد: امیدوارم در ادامه فعالیت وزنه‌برداری بتوانم از هزینه‌های این ورزش بربیام گرچه خانواده‌ام حمایتم می‌کنند ولی نیاز به حمایت مسئولین هم داریم.

وی افزود: امید در من و زینب زیاد است و خانم مربی مثل یک مادر ما را به مسابقات می‌برد و می‌آورد و اکنون هم همچنان حمایتمان می‌کند، امیدواریم بتوانیم با ورود به تیم و شرکت در مسابقات آسیایی نام شهرمان و استانمان را مطرح کنیم.

نوری با تأکید بر اینکه مربی، حمایت پدر و مادر، حمایت مسئولین و تغذیه خوب در پیروزی‌مان تأثیرگذار خواهد بود، گفت: خانواده‌های ما به‌تنهایی از پس هزینه‌ها برنمی‌آیند نیاز به همراهی و کمک داریم.

این ورزشکار که قدردان مدیر و معلمان مدرسه‌اش که از او تقدیر کردند است، افزود: همه فکر می‌کنند که با این سن کم باید وزنه‌های سنگین بلند کنیم درصورتی‌که در این سن مربی‌ها اجازه این کار را به ما نمی‌دهند و فقط باید در فن اجرا و آمادگی جسمانی کارکنیم برای همین در این ورزش آسیب نمی‌بینیم.

بانوان ورزشکار در جامعه مظلوم هستند

مربی و نائب رئیس هیئت وزنه‌برداری کاشمر نیز در ادامه به ایسنا گفت: دو سال قبل با اعضای هیئت وزنه‌برداری استعدادیابی مدارس را شروع کردیم و وقتی فدراسیون طرح استعدادیابی را در سال ۱۴۰۱ اعلام کرد کاشمر به عنوان اولین شهر در کشور توانست این کار را انجام دهد.

زهرا قوام پور با بیان اینکه در آن سال از بین ورودی‌های بسیاری که داشتیم ۴۲ نفر انتخاب شدند، تصریح کرد: همه فکر می‌کنند ورزش وزنه‌برداری خیلی سخت و آسیب‌دیدگی آن بسیار است در صورتی که در این ورزش کمترین ضرب خوردگی را داریم.

وی با اشاره به اینکه اکنون در شهرستان فقط ۸ نفر از بانوان مشغول وزنه‌برداری هستند، گفت: محدودیت‌هایی که در کشور برای ورزش قهرمانی خانم‌ها وجود دارد موجب شده که رغبتی برای ادامه کار نداشته باشند.

این ورزشکار با بیان اینکه بانوان وزنه‌بردار اکنون در سالن تختی فعالیت دارند، گفت: با برنامه ریزی‌هایی که برای برگزاری مسابقات وزنه‌برداری بانوان در استان و کشور انجام شده می‌توان ورزش وزنه‌برداری بانوان را رونق بهتری داد تا بتوانیم در مسابقات بین‌المللی شرکت پررنگ‌تری داشته باشیم.

قوام پور خاطرنشان کرد: گرچه ورزش وزنه‌برداری از سال ۱۳۹۰ در کشور پررنگ‌تر شد، ولی وزنه‌برداری در کاشمر پیشینه ۵۰ ساله دارد و مدعی در استان و کشور بوده است.

وی گفت: با شرکت این نونهالان در مسابقات و کسب مقام اول کشوری نور امید در گروه بانوان وزنه‌بردار شهرستان بیشتر شده است. امیدواریم سارینا و زینب دو دانش‌آموز مستعد این ورزش که از آمادگی جسمانی و استعداد خوبی برخوردار هستند بتوانند با حمایت مسئولین به رتبه‌های بالاتر ورزش وزنه‌برداری برسند.

مربی و نائب رئیس هیئت وزنه‌برداری کاشمر با اشاره به اینکه این دو ورزش‌کار جزو خوش فن‌ها در این دوره از مسابقات انتخاب شدند که امیدوارم بتوانند برای اردوهای تیم ملی دعوت شوند، گفت: ورزش بانوان در همه رشته‌ها مشکلاتی دارد.

وی افزود: کسانی که در رشته وزن برداری فعالیت می‌کنند گرچه استعداد دارند ولی به لحاظ درآمدی از قشر متوسط جامعه هستند، متأسفانه به دلیل هزینه‌های بالای این رشته و حتی رشته‌های دیگر کمتر شاهد حضور بانوان در عرصه‌های کشوری و بین‌المللی هستیم.

قوام پور ابراز امیدواری کرد: با تلاش‌هایی که بانوان دارند و تغییر نگاه مسئولین به ورزش بانوان، با حمایت‌های مالی و برگزاری مسابقات بیشتر زمینه حضور بانوان را در عرصه‌های ورزشی فراهم شود.

بدون شک پیشرفت یک ورزشکار بستگی به حمایت همه جانبه مسئولان دارد که متأسفانه بانوان این شهر در تمامی رشته‌ها این حمایت را همراه خود ندارند چه برسد به اینکه بخواهند یک سالن اختصاصی برای خود داشته باشند.

دختران کم سن و سالی از این شهر هستند که به دلیل استعداد و توانایی‌شان در مسابقات کشوری حضور دارند و مدال‌های بسیاری را برای این شهر به ارمغان آورده‌اند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۷ آبان ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403080704828
  • خبرنگار : 30147