ارائه خدمات بهزیستی به ۷۹ کودک کار در قزوین

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: به‌منظور کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از کار کودکان در خیابان و همچنین توانمندسازی و ارتقای کیفیت زندگی کودکان کار و خیابان، ۲۴۱۱ خدمت تخصصی به ۲۴ کودک پذیرش‌ شده در مراکز دولتی شبانه‌روزی «نگهداری» و ۳۵۰۷ خدمت تخصصی به ۵۵ کودک پذیرش‌شده غیردولتی روزانه در راستی حمایت آموزشی کودک و خانواده ارائه‌ شده است.

علی دهباشی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: دفتر امور آسیب‌دیدگان با ۶ مرکز (۳ مرکز دولتی و ۳ مرکز غیردولتی) و یک فعالیت در اداره بهزیستی شهرستان قزوین جهت ارائه خدمات به افراد درمعرض آسیب و یا آسیب‌دیده اجتماعی فعال است.

وی بابیان اینکه بیش از ۱۲۹۷ خدمت تخصصی به دختران درمعرض آسیب درجهت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به‌صورت شبانه‌روزی ارائه‌ شده است، افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون پنج دختر آسیب‌دیده اجتماعی از خدمات شبانه‌روزی مرکز خانه سلامت بهزیستی استان قزوین، بهره‌مند شدند، همچنین در مرکز غیردولتی روزانه بالغ‌بر ۳۷۳۸ خدمت تخصصی به تعداد ۲۴ دختر پذیرش‌شده، به‌صورت رایگان ارائه‌ شده است.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین بیان کرد: در راستای حمایت از زنان آسیب‌دیده اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مجدد آن‌ها بالغ‌بر ۷۷۵ خدمت تخصصی روانشناسی، مددکاری، پزشکی، آموزشی و حقوقی در مرکز دولتی «خانه تلاش» ارائه‌ شده است؛ این مرکز به‌صورت شبانه‌روزی و رایگان به زنان در معرض آسیب خدمات ارائه می‌دهد.

وی تصریح کرد: همچنین به‌منظور کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از کار کودکان در خیابان و همچنین توانمندسازی و ارتقای کیفیت زندگی کودکان کار و خیابان، ۲۴۱۱ خدمت تخصصی به ۲۴ کودک پذیرش‌شده در مراکز دولتی شبانه‌روزی (نگهداری) و ۳۵۰۷ خدمت تخصصی به ۵۵ کودک پذیرش‌شده غیردولتی روزانه در راستی حمایت آموزشی کودک و خانواده ارائه‌ شده است.

دهباشی‌پور خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون به‌منظور کنترل، پیشگیری و در نتیجه کاهش آسیب‌های مرتبط با حوزه زنان آسیب‌دیده اجتماعی در سطوح فرد، خانواده و اجتماع در زنان آسیب‌دیده اجتماعی با حداقل سن (۱۳ سال و حداکثر سن ۶۰ سال) ۳۱ فرد پذیرش‌شده، بالغ‌بر ۲۲۶۹ خدمت تخصصی در زمینه‌های حمایت، بازپروری و توانمندسازی، آموزش‌های تخصصی لازم به آنان در برابر رفتارهای پرخطر ارائه‌ شده است.

وی ادامه داد: از آنجا که نارضایتی هویت جنسی به معنای عدم رضایت فرد از جنسیت خود است و این موضوع انگشت‌شمار در سطح اجتماع در حال افزایش است، لذا بهزیستی در این زمینه نیز ورود کرد. هویت جنسی دربردارنده تصویری است که هر فرد به‌عنوان یک مرد یا زن دارد. به‌طورمعمول مختصات جنسی و جنسیتی افراد با یکدیگر هماهنگ است اما گاهی این مختصات با یکدیگر ناسازگار است؛ بنابراین در ادبیات علمی برای این شرایط از واژه «ملال جنسیتی» استفاده می‌شود. از ابتدای سال جاری تا به امروز ۹ نفر پذیرش‌ شده و ۹۳۷ خدمت تخصصی شامل خدمات روانشناسی، مددکاری و حقوقی به این افراد ارائه ‌شده است.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین در پایان گفت: دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی به‌عنوان متولی حمایت اجتماعی از بیماران مبتلا به اختلال «ملال جنسی» فعالیت دارد که این افراد جهت تشکیل پرونده و انجام مراحل درمان و پیگیری‌های پس‌ از آن و همچنین حمایت‌های مالی و اجتماعی دیگر می‌بایست به اداره بهزیستی شهرستان قزوین مراجعه کنند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۷ آبان ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۳
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1403080704819
  • خبرنگار : 50560