مدیر امور پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف:

تعداد زیادی از اساتید برجسته مهاجرت کردند/ پول وکیل نداریم تا دانشگاه را از شرایط تحریم خارج کند

مدیر امور پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف با تاکید بر اینکه با توجه به بودجه اندک و مهاجرت تعدادی از اساتید برجسته دانشگاه در رتبه‎بندی تایمز سقوط نکردیم، گفت: شرایط تحریم بین‌المللی دانشگاه شریف نیز تاثیر منفی در رتبه‌بندی جهانی ما گذاشته است، متاسفانه پول وکیل نداریم که دانشگاه را از شرایط تحریم خارج کند.

محمدرضا هرمزی نژاد در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان این مطلب رتبه دانشگاه صنعتی شریف در رتبه بندی جهانی تایمز برای امسال ثابت ماند، اظهار کرد: ما همواره تلاش می‌کنیم رتبه دانشگاه هر سال در رتبه بندی های جهانی بهبود پیدا کند؛ اما امسال در رتبه بندی تایمز رتبه ثابتی داشتیم. البته از این بابت خوشحال هستیم چرا که در این شرایط مالی، مشکلات بودجه و همچنین در وضعیتی که ما تعداد نسبتا زیادی از همکاران خود را به دلایل مختلف نداریم و این افراد مهاجرت یا مرخصی های بدون حقوق داریم ثابت ماندن رشد علمی وضعیت بهتری است.

وی در ادامه تاکید کرد: اساتیدی که از دانشگاه صنعتی شریف مهاجرت دائم یا موقت می کنند، افرادی بسیار فعال از نظر پژوهشی به شمار می روند؛ چرا که کشورهای خارجی اساتید درجه دوم و سوم را استخدام نمی کنند و دنبال استخدام نخبگان هستند. بنابراین ما همکاران بسیار برجسته ای را از همه دانشگاه ها از جمله دانشگاه صنعتی شریف به دلیل مهاجرت از دست دادیم و افرادی که ماندند چندین برابر تلاش می کنند تا وجهه و رتبه دانشگاه حفظ شود به طور مثال در تایمز همکاران ما تلاش مضاعفی انجام می دهند تا رتبه دانشگاه سقوط نکند.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف تاکید کرد: ارتقای جایگاه و رتبه دانشگاه در رتبه بندی های بین المللی یک پروسه طولانی مدت است اینگونه نیست که کاهش یا افزایش رتبه دانشگاه به دلیل شرایط موجود باشد. اگر رتبه دانشگاه صنعتی شریف با توجه به مشکلات و شرایطی که عنوان کردند، همچنان ثابت مانده به این دلیل است هنوز شالوده های پژوهش در این دانشگاه قوی هست و کمتر تحت تاثیر مشکلات قرار گرفته است؛ بنابراین نگران این وضعیت در سال های آینده هستیم.

استاد دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی شریف یادآور شد: اگر در دانشگاه شریف نیز امید، انگیزه و آرامش فکری در بدنه دانشگاهی نداشته باشد رتبه و جایگاه علمی او سقوط خواهد کرد. در واقع عواملی نظیر پول، وضعیت بین المللی، امید و انگیزه به عنوان یک زنجیره به هم وابسته هستند ما باید به عنوان متولیان دانشگاه همه این عوامل را با هم ارتقا ببخشیم.

وی با بیان اینکه هیچ وقت در دانشگاه صنعتی شریف رتبه بندی ملاک و معیار فعالیت نبوده  است، افزود: با این وجود به رتبه بندی و جایگاه علمی خود در سطح جهانی به عنوان یک هشدار مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین وقتی سنجه های ما بالا یا پایین می شوند یک هشداری به دانشگاه است.

هرمزی نژاد خاطرنشان کرد: رتبه علمی دانشگاه صنعتی شریف همواره بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ دانشگاه های برتر جهان قرار داشته است. البته این وضعیت با توجه به میزان بودجه دانشگاه رتبه قابل قبولی است. وضعیت بودجه ای دانشگاه قابل قبول با یک دانشگاه هم ردیف آمریکا قابل قبول نیست. با این وجود سال گذشته رتبه دانشگاه شریف در رتبه بندی تایمز رشد داشته است.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف به تاثیر تحریم دانشگاه در کاهش رتبه جهانی آن اشاره کرد و گفت: متاسفانه ما به دلیل تحریم از سوی اتحادیه اروپا نمی توانیم وارد پروژه های بزرگ جهانی شویم. اگر چه اساتید و دانشجویان تحریم نیستند می توانند فعالیت های بین المللی علمی خود را انجام بدهند اما دانشگاهی از نظر جهانی رتبه بندی می شود میزان گرنت های بین المللی آن دانشگاه را در نظر می گیرند وقتی که موسسه یا دانشگاه تحریم باشد طبیعا نمی تواند وارد پروژه های جهانی شود در نتیجه رتبه بندی جهانی آن دانشگاه کاهش می یابد.

استاد دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی شریف تاکید کرد: بیش از ۹۰ درصد بودجه دانشگاه صرف حقوق، دستمزد و غذا می شود. در نتیجه دانشگاهی که این وضعیت بودجه را دارد تامین دستمزد و هزینه یک وکیل برای دفاع از دانشگاه در دادگاه بین المللی و خارج شدن از وضعیت تحریم بسیار سخت است. بنابراین دولتمردان باید به طور جدی در این زمینه ورود و دانشگاه را از شرایط تحریم بین المللی خارج کنند.

وی خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه و بخش حقوقی وزارت علوم باید برای رفع تحریم دانشگاه شریف تلاش کنند. اگر چه دانشگاه شریف برای خارج شدن از این وضعیت اقداماتی را انجام داده است؛ اما ما اگر نتوانیم در عرصه بین المللی وکیل خوبی برای دفاع داشته باشیم نمی توانیم در این زمینه موفق عمل کند.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه ۱۵ درصد بودجه کل دانشگاه باید صرف امور پژوهشی شود، گفت: معمولا این تخصیص صورت نمی گیرد ما باید با دردسر بودجه فعالیت های خود را تامین کنیم، رییس دانشگاه نیز معتقد است من باید با بودجه ای که در اختیار دارم هزینه امور مهم تری را پرداخت کنم؛ اما دانشگاه شریف همواره سعی کرده است به این بودجه ها اکتفا نکند و درآمدهای اختصاصی خود را داشته باشد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۷ آبان ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۰
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1403080704683
  • خبرنگار : 71567