گزارش ایسنا از دومین نشست تخصصی «نقشه راه»؛

کشاورزی محور توسعه یا سراب پیشرفت/ از انتقاد شدید کشاورزان تا تردید کارشناسان

دومین نشست از سلسله نشست های تخصصی «نقشه راه» به میزبانی ایسنای گلستان این بار میزبان کارشناسان حوزه کشاورزی بود تا سند بخشی استراتژیک این حوزه را به بوته نقد کشانده و به این سوال پاسخ دهند که کشاورزی می تواند محور توسعه استان باشد یا تنها سرابی از یک پیشرفت خیالی است؟

صبح امروز دوشنبه هفتم آبان ماه در ادامه سلسله نشست گفت و گوی راهبردی موسوم به «نقشه راه» که به منظور بررسی سند چشم انداز و اسناد استراتژیک بخش های ۳۰ گانه این استان است؛ دومین نشست با محوریت بررسی چالش ها و فرصت های سند استراتژیک بخش کشاورزی به میزبانی خبرگزاری ایسنای گلستان در سالن جلسات این رسانه و با حضور مسئولان، کارشناسان و نخبگان این حوزه برگزار شد.

استراتژی اشتباه ما را به جان منابع طبیعی انداخته است

مشاور استاندار گلستان در مدیریت استراتژیک با اشاره به اینکه در فرآیند اجرا سه آسیب بزرگ وجود دارد، اظهار کرد: وقتی اسناد تهیه می شد همواره تلاش شده است تا به آسیب های اجرا و مشکلاتی که در این مسیر وجود دارد نیز توجه شود.

دکتر حمید دنکوب با بیان اینکه امروز رقابت مهم در سطح دنیا و منطقه رقابت در علم و فناوری است، خاطرنشان کرد: مشکل اصلی استان فقر است که در مسیری اشتباه برای رفع آن به جان محیط زیست و منابع طبیعی و آب افتاده ایم.

وی با تاکید بر اینکه درآمد حانوار شاخص های مشخصی دارد که در  بیش از دو دهه ای که از استان مازندران جدا شده‌ایم هرسال از مازندران فقیرتر شده و سرانه درآمد مردم ما امروز کمتر از میانگین کشور شده است که تلاشهای بی وقفه مدیران استان در دو سه سال اخیر برای رساندن آن به میانگین کشوری بوده است.

فعالان کشاورزی باید به بازار و تجارت جهانی فکر کنند

مدیر تیم تهیه کننده اسناد استراتژیک استان گلستان با بیان اشاره به اینکه مدیران در روز هزاران تصمیم می‌گیرند، ادامه داد: استراتژی اصلی و پیشران استان باید مشخص می شد تا به این تصمیم گیری ها یک جهت دهی مشخص و ثابت داده شود.

دنکوب بر توجه جدی به برنامه داشتن از مزرعه تا سفره تاکید کرد و گفت: ما متاسفانه سالهاست فقط در حلقه تولید مانده‌ایم و تمام انرژی و همت خود را در این راستا معطوف کرده ایم در حالی که در این سالها اگر به بازار و تجارت می اندیشیدیم قطعا موفق تر بودیم.

وی تجارت جهانی مبتنی بر مزیت‌های رقابتی را استراتژی اصلی استان گلستان دانست و تصریح کرد: ما قبل از هر چیز باید تجارتی که مزیت رقابتی دارد را بیاموزیم و با گذر از صرفا تولید و هدر دادن منابع طبیعی به ویژه آب و خاک با بهره وری پائین به کارمان ادامه دهیم.

ناترازی در کشاورزی ناشی از ناترازی حکمرانی است

مشاور استاندار گلستان با اشاره به اینکه ما نمی‌توانیم فقر گلستان را بدون مگاپروژه و با مشاغل خرد و اشتغال خانگی برطرف کنیم، گفت: کریدور شمال به جنوب، مگاپروژه منطقه آزاد و اقتصاد دریا محور سه مگاپروژه مهم استان برای رسیدن به پیشرفت و تعالی است.

دنکوب با تاکید بر اینکه بدون منطقه آزاد تجاری و پایانه های صادراتی نمی توانیم وارد بازار جهانی شویم، ادامه داد: برای رسیدن به نقطه غایی پیشرفت اقتصاد دریا محور باید در دستور کار ما قرار گرفته و زنجیره ها و صنایع قابل رقابت را شناسایی و در آن زمینه سرمایه گذاری کنیم که در این راستا تاکنون ۲۲ زنجیره ارزش راهبردی در گلستان شناسایی و هدف گذاری شده است.

وی اضافه کرد: اگر کشاورزی استان ضعیف شود تمام بخش ها ضعیف می‌شود زیرا استان ما کشاورزی است و اگر استراتژی ضعیف داشته باشیم تمام فرآیند های توسعه ناقص و روند فقرزایی در استان افزایش یافته و تداوم خواهد داشت.

مشاور استاندار گلستان در مدیریت استراتژیک با بیان اینکه ناترازی در کشاورزی منبعث از ناترازی حکمرانی است، افزود: در کوتاه مدت و میان مدت باید قبل از هرچیز باید بخش کشاورزی را از مسیر تولید محور که باعث فرسودگی آب و خاک شده خارج کرده و به بخش بازاریابی و تقویت زنجیره ها سوق دهیم تا در دورانی که کشاورزی تبدیل به بنگاه اقتصادی شده، صاحبان بنگاه که کشاورزان هستند بیشترین منفعت را ببرند.

اسناد چشم‌انداز هیچ ضمانت اجرایی ندارد

دبیرِ خانه کشاورز  استان گلستان با طرح این سوال که قبل از هرچیز باید به این مسئله توجه داشت که آیا سند چشم اندازی که تدوین شده با توجه به سند بالادستی کشور قابلیت عملیاتی شدن دارد یا خیر؛ گفت:  اجرای موفق برنامه های سند چشم انداز نیازمند اجازه، همراهی و هماهنگی مسئولان بالادست کشوری است.

علی‌قلی ایمانی ادامه داد: به طور مثال ما برای تولید و صادرات محصول سرمایه گذاری می کنیم ولی از آن طرف عده ای که انحصار واردات را در دست دارند به راحتی می توانند با واردات بی رویه به تولید و صادرات ضربه بزنند و این موارد تنها با هماهنگی و همراهی مسئولان بالادستی حل خواهد شد.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران کشور با بیان اینکه قوانین حمایتی در بخش کشاورزی ضمانت اجرایی ندارد، گفت: ما قانون خرید تضمینی محصولات را داریم ولی براساس چهارچوب لازم اجرا نمی شود.

ایمانی با تاکید اینکه سند چشم انداز باید با توجه به برنامه های بالادستی تدوین شود تا اسناد ضمانت اجرایی داشته باشد، گفت: قوانین بخش کشاورزی نیازمند بازنگری است و در کنار آن باید بگردیم و  ضمانت اجرایی محکمی برای اجرای اسناد کشاورزی بیابیم.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان با بیان اینکه برای اجرایی و عملیاتی کردن سند چشم انداز، احتیاج است تمام دستگاه و نهادهای مرتبط پای کار حضور داشته باشند تا نظر خود را اعلام کنند، اذعان کرد: یکی از ویژگی‌های مهم برای اجرایی سازی اعتقاد به کار است.

سید افشین مساوات با اشاره به اینکه  وقتی افراد پای کار حاضر می‌شوند، باید اعتقاد داشته باشند،تا بتوانند افراد کار خود را با بهترین رویکرد و پیگری انجام دهند، توضیح داد: باید برگزاری نشست‌های تخصصی نهایتا نتیجه‌ای به همراه داشته باشد، حقیقتا این نشست ها نباید فقط دور هم نشستن و ظاهری باشد؛ باید در پی این جلسات، نتیجه و ثمره آن مشخص شود.

سکانداران کشاورزی از بدیهیات امر هم چیزی نمی‌دانند

رئیس انجمن سیب زمینی کاران گلستان با انتقاد از به کارگیری افراد غیرمتخصص در رده‌های بالای مدیریتی گفت: افرادی که تخصص کافی ندارند سکان کشاورزی را به دست گرفته و در مورد مسائل مهمی نظیر خرید تضمینی و صادرات تصمیم گیری می کنند و این مسئله کشاورزان را دچار مشکلات زیادی می کند.

رمضان مقصودلو با بیان اینکه برخی مسئولان با با بدیهیات صادرات و تعهدات ارزی آشنایی ندارند، اضافه کرد: متاسفانه کسانی در صدر امور قرار گرفته و محصولات مهم و استراتژیک را قیمت گذاری می کنند که از قیمت نهایی تمامم شده تولید محصول توسط کشاورزان آگاهی ندارند به همین دلیل برخی مواقع قیمتی را پیشنهاد می کنند که کشت محصول با آن قیمت توجیه نداشته و این مسئله سبب کاهش تولید می شود.

وی با بیان اینکه نظام توزیع عادلانه آب در کشور از پایه غلط است، بیان کرد: باید برای سیستم آبیاری نوین تسهیلات ارزان قیمت قرار داده شود تا همه کشاورزان بتوانند با نصب سیستم های نوین آبیاری حداکثر بهره‌وری را در مصرف آب داشته باشند و از هدررفت سرمایه ملی جلوگیری شود.

رئیس انجمن سیب زمینی کاران گلستان ضمن تاکید بر حمایت بیشتر دولت از کشاورزان  اضافه کرد: کشاورزان با تسهیلات کشاورزی با بهره ۲۳ درصدی که برای خرید ادوات کشاورزی و تجهیز مزارع خود می پردازند، قادر نیستند با تولیدات کشورهای همسایه رقابت کنند و جای خود را در بازارهای جهانی پیدا کنند.

رئیس جمهور برای تبیین اسناد به گلستانی‌ها وقت بدهد/ این اسناد دست ما را پُر کرد

 عضو اتاق بازرگانی گرگان نوشتن سند چشم انداز توسعه گلستان را اقدامی ارزشمند برشمرد و تصریح کرد: اگر سند چشم‌انداز نوشته نمی‌شد مسئولانِ ما هنگام ارائه مطلب در سازمان برنامه و بودجه مستنداتی در اختیار نداشتند تا ارائه دهند.

سعید رستمی با اشاره به اینکه ما هرچه قدر در استان صحبت کنیم اما مسئولان بالادستی را مجاب نکنیم این اسناد اثردهی نخواهند داشت، ادامه داد: باید رئیس جمهور و مدیران برنامه و بودجه برای استاندار ما وقتی تعیین کنند تا با آنها دیدار کرده و اسناد را برای آنها تبیین کند.

وی با تاکید اینکه استاندارگلستان، نمایندگان مجلس و همه مسئولان باید دست در دست هم داده و برای تحقق سند تلاش کنند، تصریح کرد: نمایندگان مجلس و استاندار باید پروژه های مهم استان که تکمیل آنها موجب تحقق سند چشم انداز می‌شود، نظیر منطقه آزاد اینچه برون، آب شیرین‌کن، اقتصاد دریا محور و غیره را برای مسئولان کشوری تشریح و اعتبار لازم برای پیشبرد آن را جذب کنند.

تصمیم‌گیری‌ها در کشاورزی یکپارچه نیست/ انتقاد از هجوم به منابع آب و خاک بدون ضابطه

سکینه رضا عرب با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی مولفه اصلی تأثیرگذار بر روی تولید، منابع پایه اعم از آب و خاک هستند، اظهار کرد: یکی از مشکلات موجود احاطه و تسلط کافی نداشتن جهاد کشاورزی در تصمیم گیری‌های مربوط به بخش آب و خاک است.

سرپرست مدیریت برنامه و بودجه سازمان جهادکشاورزی با بیان اینکه مدیریت منابع آبی متناسب با شرایط استان نیست، اذعان کرد: با اصلاح این امر و واگذاری سهم مدیریت منابع آب بخش کشاورزی به متولیان این بخش که شامل بخش خصوصی نیز می‌شود؛ مدیریت راحت‌تر و بهره‌وری بیشتر خواهد شد.

وی استفاده بیش از اندازه ارگان‌ها و اشخاص از آب را جز تبعات مدیریت حوزه آب توسط دیگر نهادها برشمرد و افزود: با این کار برنامه‌ریزی در راستای تولید بیشتر با حفظ منابع پایه وجود نخواهد داشت.

رضا عرب با اشاره به اینکه استفاده هر ارگان به صورت دلبخواهی از منابع باعث هجوم به منابع پایه می‌شود، تصریح کرد: درست است که استان گلستان بنا به شرایط اقلیمی و دیگر شرایط تولید خود را افزایش داده است اما سوال اساسی اینجاست که به چه قیمتی این اتفاق رخ می‌دهد؟

وی با تاکید بر اینکه از دست رفتن منابع پایه به خصوص در حوزه آب و محیط زیست هزینه گزافی است برای داشتن تولید بیشتر، ادامه داد: برای رفع این معضل و حفظ این منابع باید دستگاه‌های تاثیرگذار هم‌راستا و هم‌سو در کنار یکدیگر کار کنند.

سرپرست مدیریت برنامه و بودجه سازمان جهادکشاورزی با اشاره به اینکه یکی دیگر از مواردی که باید در سند چشم انداز دیده شود؛ حوزه نیروی انسانی است، توضیح داد: نیروهای انسانی به دو گروه مولد که به عنوان کشاورز محسوب می‌شوند و نیروی انسانی متخصص که به عنوان کارشناس در بخش فعال هستند تقسیم می‌شود و آموزش و تخصصی کردن دانش در این نیروی انسانی مولفه ای برای رسیدن به هدف های استان یعنی بهره‌وری بیشتر خواهد بود.

ساده سازی اسناد استراتژیک برای فهم بهتر ضروری است/ عدم موفقیت اسناد به دلیل عدم فهم آن است

محمدرضا جامی مدیرکل تعاون روستایی استان گلستان نیز در این نشست با اشاره به اینکه تدوین سند چشم انداز استان کار مطالعاتی ارزشمندی بوده است، اظهار کرد: این سند فرصتی است برای اینکه مدیران، مستقل از مسائل اجرا و عملیاتی تمام جوانب را برای رسیدن به موفقیت‌ها بررسی و اجرا کنند.

وی با بیان اینکه عملیاتی کردن سند چشم انداز نیازمند همسویی، همراهی و اعتقاد بیشتری از سوی لایه بعد از استاندار می‌باشد، ادامه داد: این همکاری همسویی ها باید از مقامات بالاسری تا مدیران بخش کوچک ادامه داشته باشد.

مدیرکل تعاون روستایی استان گلستان با تاکید بر اینکه مسائل، پیشنهادات و انتقادات مربوط به سند چشم‌انداز باید در یک فضای گفت‌وگو مطرح و پرداخته شود، اذعان کرد: در این گفت‌وگو ها افراد متفاوت با دیدگاه‌های متفاوت نظرات خود را بیان می‌کنند که می‌توان در این میان به نگاه مشترکی دست یافت.

جامی یکی از ضعف های موجود را کمبود جلسات گفتمان در رابطه با سند چشم انداز دانست و گفت: باید برای این امر فرصت بیشتری گذاشت تا به دنبالش از نتیجه بهتری برخوردار شد.

آماده اجرای اسناد بخشی ۳۰ گانه هستیم

وی با اشاره به اینکه مدیران و مسئولان در مواجه با این سند سوالات مشترکی چون، توانایی تامین چقدر منابع داریم؟ چه مقدار منابع برای سرمایه‌گذاری خارجی می‌توانیم تامین کنیم؟ با چه سرعتی این برنامه پیش خواهد رفت؟ در ذهن‌شان پدید می‌آید، ادامه داد: پاسخ‌دهی به این سوالات سبب بهتر عملیاتی کردن این سند توسط دستگاه‌ها و نهادها می‌شود.

مدیرکل تعاون روستایی استان گلستان با بیان اینکه بخش تعاون همانطور که از اسمش معلوم است انتظارات مالی ندارد، خاطرنشان کرد: این بخش آمادگی کامل برای کمک و همراهی عملیاتی کردن اسناد سی‌گانه بخشی و مجموعه های مختلف آن را دارد.

جامی با تاکید بر اینکه دلیل شکست ۷۰ درصد استراتژی ها فهمیده نشدن آن استراتژی است، اظهار کرد: شاید مسئولان استان حتی فرصت مطالعه اطلاعات مربوط به سند را نداشته باشند، لذا ساده‌سازی این سند برای قابل فهم بودنش برای لایه‌های مختلف میانی و پایه که می‌خواهند در این مسیر همراهی و کمک کنند، از ضروریت‌ها است.

بی توجهی سند به سطح پائین بهره‌وری در کشاورزی

دستیار فرماندار کلاله تغییر ریل از مسیر کشاورزی تولید محور به کشاورزی بازار محور را امری صحیح و مناسب وضعیت استان گلستان برشمرد و گفت: علی‌رغم مزایای این امر اشکالاتی نیز در این مسیر وجود داشته که در سند توسعه به آن اشاره نشده است.

محسن رخش خورشید در بیان انتقاداتی نسبت به سند استراتژیک بخش کشاورزی گلستان گفت: در این سند نسبت به پایین بودن بهره‌وری در کشاورزی استان توجه کافی صورت نگرفته و سیاستگذاری نیازمند حمایت بودجه در اسناد بالادستی می‌باشد.

وی خردی، پراکندگی و تغییر کاربری اراضی کشاورزی را از آفت‌های بزرگ مغفول مانده در سند کشاورزی دانست و تصریح کرد: سیاست‌های هم عرض و اقداماتی از قبیل سنددار کردن زمین‌های کشاورزی زیر حد نصاب فنی به این آفت‌ها دامن می‌زنند.

کیفیت و سلامت پائین محصولات عامل بازماندن از بازارهای جهانی/ کاهش اختیارات وزارت جهادکشاورزی آسیب زاست

دستیار فرماندار کلاله عدم توجه کافی به کیفیت و سلامت محصولات کشاورزی را مانع دستیابی به بازارهای جهانی و منطقه‌ای برشمرد و گفت: متاسفانه درسند استراتژیک بخش کشاورزی به این موضوع توجه کافی نشده و محصولاتی که از خرید تضمینی برخوردار نباشند، پس از صادرات برگشت می‌خورند.

 رخش خورشید با اشاره به تصدی گری بالای دولت در امور اجرایی بخش کشاورزی اظهار کرد: در جریان خرید کلزا توسط بخش خصوصی و عدم پرداخت پول کشاورزان شاهد این بودیم که دولت برای پرداخت مطالبات و تعیین تکلیف وارد عمل شده و پایبندی به تعهدات نیز در سند توسعه لحاظ نشده است.

وی با تاکید بر اینکه در سند توسعه کشاورزی استان به ساختار نامناسب بازار و ناپایداری زنجیره‌های ارزش توجه کافی نشده است، ادامه داد: به طور مثال و در بعضی موارد فروش و صادرات آب و خاک به کشورهای خلیج فارس به جای محصول کشاورزی، درآمد اقتصادی بیشتری برای ما رقم زده و این نمایانگر عدم توجه به ناپایداری منابع طبیعی است.

دستیار فرماندار کلاله در ادامه افزود: در اسناد بالادستی اختیار از بخش کشاورزی سلب و واردات محصولات کشاورزی آب‌بر به وزارت نیرو واگذار شده و بخش کشاورزی قدرت ایفای هیچ نقشی در این امور ندارد.

قیمت دستوری بزرگ ترین آفت کشاورزی در کشور

معاون امور سرمایه‌گذاری جهادکشاورزی استان گلستان با طرح این سوال که آیا در تدوین سند نقش ثبات اقتصادی و سیاسی، تحریم‌ها، و اقتصاد دستوری درنظر گرفته شده است یا خیر، ادامه داد: کشاورز ما بهترین حالت ممکن گندم را تولید می‌کند از آن طرف دولت ارز مرجع یا ارز ارزان قیمت برای واردات گندم و یا شیرخشک می‌دهد، مساله‌ای که به وجود می‌آید این است که در این شرایط آیا تولیدکننده توان رقابت را خواهد داشت.  
 
محمد روشنی با انتقاد از ایفای نقش دولت در بخش کشاورزی، گفت: بلایی که دولت سر کشاورز آورد این بود که دولت با ارز مرجع و نیم بها گندم را از کشاورز خریداری می کرد و این تصور ایجاد شد که دولت گران‌تر از قیمت جهانی، گندم را از آنان خریداری می کند اما در حقیقت کشاورز به دولت، مردم و سایر مصرف‌کننده‌ها یارانه می‌داد. 

وی در ادامه اقتصاد دستوری یا قیمت‌گذاری دستوری را بزرگ‌ترین آفت بخش کشاورزی دانست و افزود: ما به عنوان متولیان این بخش با در اختیار داشتن یک دهم نرخ دستمزد جهانی کارگر، انرژی ارزان قیمت و آب وهوای مناسب چگونه گفته می شود که نمی توانیم در تولید مرغ با سایر کشورها رقابت کنیم اعتقاد من این است که اگر مرزها باز شود به نفع کشاورزان است. 

روشنی تصریح کرد: ما همیشه در حال نوشتن سند هستیم و می‌گوییم فلان کار باید انجام شود اما مسئله‌ای که مطرح می شود این است که آیا آن الزاماتی که لازمه اجرای سند است را فراهم کرده‌ایم. 

سرمایه گذاری در بخش کشاورزی جذاب نیست

معاون امور سرمایه گذاری جهادکشاورزی استان گلستان با اشاره به مشکلاتی که بر سر راه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی وجود دارد، گفت: به دلیل جذابیت‌هایی که سایر حوزه‌های اقتصادی دارد کمتر کسی علاقه‌مند است با منابع شخصی در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری کند. 

 وی با اشاره به کاهش تسهیلات تکلیفی داده شده در سه سال گذشته بیان کرد: طی سه سال اخیر از ۲‌ هزار میلیارد تومان تسهیلات تکلیفی داده می‌شد که در سال جاری این مبلغ به زیر یک هزار میلیارد تومان رسیده است. 

روشنی با طرح این سوال که آیا مشکلاتی مانند تورم و نقش آن در سند چشم‌انداز در نظر گرفته شده است یا خیر، اظهار کرد: باید توجه داشت که مشکلاتی مانند تورم و نقش آن باعث ایجاد خلل در سرمایه‌گذاری می‌شود به این معنا که معمولا سرمایه‌گذاران نتوانستند برنامه‌ای که نوشتند و براساس آن برای سرمایه‌گذاری معرفی شده‌اند را به خاطر تورم پیش ببرند و همیشه دچار مشکل می‌شدند زیرا یک برنامه سرمایه‌گذاری که امروز توجیه اقتصادی دارد، ظرف دو سال آینده می‌بینید که ورشکسته شده‌اند و مقصر هم سرمایه‌گذار نیست مقصر اقتصاد، تورم و سیاستگذاری‌ها است.

ایسنا بی طرف و حامی دولت منتخب است

رئیس جهاددانشگاهی واحد استان گلستان جهاد تبیین و گفتمان‌سازی را یکی از رسالت‌های جهاددانشگاهی دانست و افزود: در حقیقت یکی از رسالت‌های جهاددانشگاهی جهاد تبیین و گفتمان‌سازی حقیقی در رابطه با واقعیت‌های موجود در جامعه و آسیب‌شناسی در مباحث مدیریتی، رسانه‌ای و دیگر موضوعات می‌باشد. 
 
ابراهیم شهبازی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) جهاددانشگاهی را یک رسانه بی طرف دانست و گفت: رسانه جهاددانشگاهی به صورت بی طرفانه فعالیت می کند و درعین حال خیلی از مواردی که در خبرگزاری ایسنا به آن پرداخته می‌شود مشکلات اصلی مردم هستند و به نوعی ما طرف مردم و البته حامی دولت‌های منتخب هستیم.

 وی ادامه داد: همانطور که گفته شد فلسفه تشکیل این جلسه به نوع تبیین رسانه‌ای است هرچند که به نظر تعداد زیادی در نشست حضور ندارند اما هنگامی که این موضوعات رسانه‌ای می‌شود تعداد مخاطبین افزایش خواهد یافت و به نوعی مخاطب ما مدیران، متولیان امر و مردم خواهند بود. 

ناترازی بین حرف و عمل ریشه و علت معلول‌هاست

شهبازی با اشاره به ارائه گفتمان ناترازی‌ها از سوی مسئولین و دولت‌مردان بیان کرد: متاسفانه در کشور ما گفتمانی تحت عنوان گفتمان ناترازی‌ها از طرف مسئولین و دولت‌مردان در حال ارائه است برای مثال انواع ناترازی‌ها و ناترازی‌های انرژی اما خب می‌توان گفت که این معلول است یعنی قبل آن باید ناترازی‌های علت را پیدا کرد بیشتر ناترازی بین حرف و عمل، شعار و عمل، برنامه و واقعیت و برنامه و تحقق برنامه که علت این ناترازی های ظاهری است. 

وی یکی از مشکلات در برنامه‌ریزی‌ها در کشور را علت‌انگاری معلول‌ها دانست و افزود: یکی از مشکلات بر سر راه برنامه‌ریزی‌ها در کشور علت‌انگاری معلول‌ها است و همچنین معمولا در برنامه‌ریزی ها آرزوهایمان را می‌نویسیم این مسئله‌ نیازمند توجه است.

رئیس جهاددانشگاهی واحد استان گلستان با اشاره به مغفول ماندن بخش کشاورزی به عنوان یک نهاد اجتماعی از نگاه مسئولین اظهار کرد: متاسفانه به خاطر الگوسازی‌هایی که در کشور ما صورت گرفته نظام کشاورزی با نظام پزشکی به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست و کشاورزان همیشه به عنوان قشر ضعیف جامعه در نظر گرفته شده اند این در حالی است که اهمیت نظام کشاورزی به جهت تامین نیاز غذایی و ایجاد امنیت غذایی برای جوامع خیلی بالاتر است. 

وی با تاکید بر اینکه باید مد نظر داشته باشیم که به جهت سختی کار و نبود بازنشستگی در شغل کشاورزی نباید نهاد اجتماعی کشاورزی و یا شخص کشاورز را با نهاد اجتماعی پزشکی، مهندسی، روانشناسی، کارمندان و انواع نهاد ها مقایسه کرد، اضافه کرد: کشاورزان حمایت ویژه‌ای دریافت نمی‌کنند و برنامه‌های اجرا شده در جهت رفاه حال آنان تحت عنوان بیمه و تسهیلات متاسفانه معمولا به نفع افرادی بوده که به نوعی سرمایه دار و یا می توان گفت فئودال بوده اند از جمله اصلاحات ارضی و برخی قوانین که در حال حاضر در حال اجرا است. 

قوانین مزاحم و غیرهمسو اصلاح شود

کارشناس اداره کل امور روستایی استانداری گلستان ضمن تشکر از مجموعه جهاددانشگاهی برای فراهم آوردن بستر گفتگو در جهت نقد و بررسی موضوعات مرتبط به توسعه استان و محققان و مدیران بابت زحماتی که برای تدوین سند چشم انداز استان متحمل شده اند، بخش کشاورزی را یکی از پایه‌های اقتصادی استان و آن را تحت‌تاثیر چند مؤلفه دانست و افزود: یکی از مؤلفه‌هایی که بخش کشاورزی را تحت تاثیر قرار می دهد سیاست‌های خارجی، قوانین و بخشنامه‌ها و تغییر و تحولاتی که در سطح فراتر از ملی اتفاق می‌افتد، مانند موضوعاتی مانند صادرات، واردات و مباحث مرتبط با تحریم در حوزه‌های تولید و اقتصاد می‌باشد. 

وی با اشاره به سخنان دکتر دنکوب در خصوص سند که بخش حکمرانی خوب را تشکیل می دهد، ادامه داد: موضوع دوم مرتبط با سطح ملی است که بخش حکمرانی خوب را تشکیل می دهد که در سند نیز به آن اشاره شده است بخش کشاورزی همانطور که گفته شد چندین دستگاه و نهاد همکار دارد و همانگونه که ۳۰ سند توسعه داریم متناسب با آن ۳۰ نظام سیاستگذاری و تصمیم‌گیری وجود دارد که بعضی از این سیاست‌ها و قوانین اگر همسو نباشند قطعا مغایر با سیاست‌ها و اهداف بخش کشاورزی است که باید حل و فصل شود. 

رضا سلیمانگلی در ادامه به لزوم برگزاری جلسات با مجمع نمایندگان در رابطه با انجام مگاپروژ های تعریف شده در استان اشاره کرد و گفت: با توجه به وجود سه یا چهار  مگاپروژه تعریف شده در استان اگر بخواهیم این مگاپروژه‌ها نهایی و انجام شود پیشنهاد من این است که جلسات با مجمع نمایندگان استان برنامه‌ریزی و ظرفیت آن‌ها در راستای اجرا و در صورت اجرا میزان تاثیر آن ها در استان در حوزه های مختلف مورد تبیین و ارزیابی قرار گیرد.

کارشناس اداره کل امور روستایی استانداری گلستان اجرای سند چشم انداز را در موضوعات مختلف کمک کننده دانست و بیان کرد: با توجه به اینکه سند چشم انداز حاصل مباحثی عمیق و مبتنی بر نظرات کارشناسان، دستگاه های اجرایی، بخش خصوصی و مردم است می تواند در موضوعات مختلف نیز کمک کننده باشد.

لزوم بهره مندی از ظرفیت نمایندگان مجلس/ لزوم انتفاع کشاورز از زنجیره ارزش

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت مجمع نمایندگان در راستای حل و فصل قوانین و مقررات مزاحم و مغایر با بخش کشاورزی گفت: قوانین و مقررات مزاحم و مغایر با بخش کشاورزی چیزی نیست که ما بتوانیم آن را در سطح استان پیگیری و حل و فصل کنیم این هم نیازمند پیگیری در سطح ملی است و می توانیم با استفاده از ظرفیت مجمع نمایندگان آن را به سرانجام برسانیم.  
 
کارشناس اداره کل امور روستایی استانداری گلستان با بیان اینکه در زنجیره ارزش بهره‌برداران یا تولیدکنندگان نیز باید ذی نفع باشند، اظهار کرد: نگاه من این است که ما در ۲۱ زنجیره ارزشی که داریم یکی از موضوعات مهمی که در بخش تولید، فرآوری و بازاریابی در آن‌ها باید در نظر گرفته شود این است که بهره‌بردارهای ما نیز ذی نفع باشند یعنی اگر قرار است کارخانه ای در استان ساخته شود و سرمایه‌گذار در یک رسته اقتصادی مانند حوزه فراوری فعالیت کند باید توجه داشته باشیم که کشاورز و تولیدکننده های ما نیز ذی نفع باشند.  
 
وی ادامه داد: در حال حاضر زنجیره های ارزش در استان و در شهرک‌های صنعتی شکل گرفته اما باعث ایجاد تحول و تغییر در معیشت کشاورزان نشده است پس باید آن بنگاه های اقتصادی، تولیدکننده ها، کشاورزان و تعاونی‌های بخش روستایی باید توانمند شوند، در غیر این صورت اگر صرف شکل گیری زنجیره ارزش بدون اینکه کشاورز یا تولیدکننده ما نفعی از ارزش ایجاد شده نبرد نمی توانیم بگوییم که سند موفقیت آمیز بوده است. 

سلیمانگلی در ادامه افزود: تاکنون در حوزه برنامه‌ریزی مدیران تصمیم گیرنده بودند کارشناسان آن موارد را اجرایی می کردند ولی خوشبختانه سند با نگاه مشارکتی و کمک از کارشناسان مربوطه تدوین گردید.

کارشناس اداره کل امور روستایی استانداری گلستان در رابطه با اهمیت نقش کارشناسان در تدوین سند چشم انداز استان بیان کرد:کارشناس کسی است که چندین سال در حوزه تخصصی کار کرده با جامعه هدف نشست و برخواست داشته و با در نظر گرفتن تولیدکنندگان و دیدگاه ها، نظارت و دغدغه های آنان توانسته در تدوین سندی تحت عنوان سند ۳۱ گانه نقش مؤثری را ایفا کند. 

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۷ آبان ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۰
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1403080704618
  • خبرنگار : 50604