طرح تحقیقاتی کاشت پنبه برای نخستین بار در ایلام اجرا شد

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان ایلام گفت: کاشت ۱۲ گونه پنبه در مرکز تحقیقات کشاورزی چرداول برای اولین بار در ایلام به منظور شناسایی نوع سازگار آن با اقلیم استان کلید خورد.

«فریدون سلیمانی» در این خصوص به خبرنگاران اظهار کرد: پنبه یک گیاه صنعتی و پرکاربردترین نوع الیاف طبیعی هست که در ساخت منسوجات امروزی نقش دارد، از دانه، الیاف روی بذر و کنجاله آن در صنایع ریسندگی، پوشاک، خوراک دام، گلیسرین، الکل، مقوا، کاغذ استفاده می‌شود.

 وی خاطرنشان کرد: گیاه پنبه جز بوته‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان محسوب می‌شود و یک گیاه با مزیت رقابتی و  اقتصادی بالا است.

سلیمانی تصریح کرد: استان ایلام با توجه به اقلیم خاص خود (تعداد روزهای آفتابی زیاد و روزهای بدون یخبندان) مناسب کاشت پنبه است و از این رو با هدف کشف استعداد مزارع استان ما شروع به کاشت آزمایشی ارقام مختلف داخلی و خارجی از این گیاه کردیم و تا کنون از این مزرعه سه مرحله برداشت کردیم که نتایج آن رضایت بخش بوده است.

«طاهره امامی» مجری این طرح تحقیقاتی بیان کرد: پنبه یک گیاه حساس به شرایط تنش است و تنش رطوبتی خشکی و دمای بالا باعث ریزش زیاد در پنبه می‌شود. این محصول به رطوبت و ازت حساس و دارای رشد نامحدود است. در دنیا معمولاً از هورمون کنترل رشد استفاده می‌شود تا طول دوره زایشی را کوتاه یا هم‌زمان‌رس یا زودرس‌تر شوند.

وی گفت: پنبه از زمانی که شروع به گل‌دهی می‌کند تا ۶ هفته غنچه می‌دهد ولی اگر مدیریت صحیح داشته باشد و بار غنچه سه هفته اول کنترل شود تقریباً ۹۰ درصد پتانسیل عملکرد دارد، آب و هوا و خاک مناسب استان ایلام شرایط را برای کاشت پنبه مهیا کرده است.

این محقق گفت: محصول پنبه در صنعت ریسندگی، خوراک دام، کاغذسازی، روغن کشی خوراکی و بهداشت کاربرد دارد.

به گفته وی پنبه از گیاهای آبی است و یکی از مهمترین مزیت‌های آن مقاومت بسیار بالا و سازگاری خوب با کم‌آبی است .

امامی افزود: یکی از دلایل کاشت پنبه و ترویج آن کاهش وابستگی صنعت نساجی به پنبه وارداتی است و با توجه به پتانسیل بالای صنعت نساجی ترویج کاشت این محصول باعث کاهش وابستگی به واردات و افزایش میزان اشتغال‌زایی و ممانعت از خروج ارز از کشور است.

این محقق  اضافه کرد: ایلام با توجه به اقلیم خاص مناسب کاشت پنبه بوده و از این رو با هدف کشف استعداد مزارع استان این مرکز شروع به کاشت آزمایشی لاین‌های مختلف از جمله 12 رقم ایرانی؛ گلستان، لطیف، پرتو، تابان، ارمغان، خرداد، خورشید، شایان و ساجدی و سه رقم وارداتی که در سه تاریخ کاشت اجرا کرده است.

«جواد اشرفی» از محققان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان ایلام نیز در خصوص این طرح  اظهار کرد: با توجه به مطالعاتی که طی سال زراعی گذشته در ایستگاه تحقیقاتی چرداول انجام شد، آفات مهم کشت این محصول ، می‌توان به حشراتی مانند کک، سنک و شته اشاره کرد.

وی افزود: آفت کک در مراحل ابتدایی رشد با تغذیه از برگهای پنبه به این محصول خسارت زیادی وارد و در مراحل بعدی رشد آفاتی مانند شته و سنک با تغذیه از شیره گیاه باعث ضعیف شدن بوته‌ها می‌شوند.

محقق طرح تحقیقاتی پنبه در استان ایلام ادامه داد: در صورت بالا بودن جمعیت این آفات و یا عدم کنترل به موقع باعث صدمه به گل‌ها و غوزه‌های پنبه و ریزش آنها می‌شوند.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان ایلام، اشرفی در پایان مطرح کرد: با شرایط آب و هوایی که استان ایلام در فصل تابستان دارد و حاکم است بیماری‌های قارچی و باکتریایی که نیاز به رطوبت و دمای خنک دارند در استان مشاهده نشده است .

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۷ آبان ۱۴۰۳ / ۰۰:۰۲
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1403080704553
  • خبرنگار : 71299