مدیر جهاد کشاورزی کلات مطرح کرد

ماندن کشاورزان در چرخه تولید نیازمند حمایت‌های به موقع صندوق بیمه کشاورزی

مدیر جهاد کشاورزی کلات گفت: برای اینکه کشاورزان در چرخه تولید بمانند و به محصول تولید بپردازند، نیازمند حمایت‌های به موقع صندوق بیمه کشاورزی هستیم.

جعفر خالقی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه در سیلاب‌های امسال خسارت‌های بسیاری به بخش کشاورزی وارد شده است، به اقدامات صورت گرفته برای جبران بخشی از خسارت‌های ناشی از سیلاب‌های اردیبهشت‌ماه و خردادماه که به کشاورزان وارد شد اشاره کرد و گفت: پس از وقوع سیلاب‌ها بلافاصله توسط کارشناسان وضعیت خسارت‌های وارده مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه سیلاب به دهانه‌های آبگیر و مزارع شهرستان خسارت‌های قابل توجهی وارد کرد، اظهار کرد: با اعتباراتی که از سوی ستاد مدیریت بحران استان تخصیص یافت بلافاصله ۶۷ دهانه آبگیر با توجه به اهمیتی که داشتند مرمت شدند.

خالقی با اشاره به اینکه این مرمت در راستای جلوگیری از آسیب بیشتر به شالیزارهای شهرستان بود، بیان کرد: پس از آن مرمت جاده‌های بین مزارع در دستورکار قرار گرفت به طوری که بالغ‌بر ۳۵۰ کیلومتر از این جاده‌ها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

مدیر جهاد کشاورزی کلات افزود: با مرمت راه‌های دسترسی اکنون حضور کشاورزان بر سر مزارع به راحتی انجام می‌شود و مشکلی برای برداشت محصول ندارند.

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که چرا علیرغم افزایش سطح زیر کشت گندم اما عملکرد شهرستان امسال پائین بود؟ گفت: گرچه امسال ۲۰ هزار هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت گندم قرار گرفت اما متأسفانه پراکنش خوبی در بارندگی‌ها نداشتیم.

مدیر جهاد کشاورزی کلات میزان بارندگی شهرستان را ۲۵۴ میلیمتر اعلام کرد و افزود: به عنوان مثال فقط ۶۰ میلیمتر طی ۴۸ ساعت بارش داشتیم، این پراکنش و به موقع نیامدن باران خسارت‌های جدی به گندم زارها وارد کرد.

وی با بیان اینکه متأسفانه در زمانی که گیاه نیازمند آب بود اما بارندگی خوبی در شهرستان نداشتیم، تصریح کرد: وزش بادهای گرم از دیگر عوامل عملکرد پائین این محصول در شهرستان بود.

خالقی اظهار کرد: گندم زارها از بادهای گرمی که در اردیبهشت‌ماه داشتیم خسارت‌های قابل توجهی دیدند و این موجب شد میانگین تولید شهرستان به حدود کمتر از ۳۰۰ کیلوگرم در هکتار برسد.

وی با بیان اینکه پیگیری‌های لازم در این خصوص صورت گرفته است، گفت: برای این کشاورزان در چرخه تولید باقی بمانند امیدواریم از طریق صندوق بیمه کشاورزی بتوانیم مبلغی به عنوان خسارت به کشاورزان پرداخت کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی کلات همچنین به وضعیت نهاده‌های کشاورزی اشاره کرد و افزود: مهم‌ترین نهاده کشاورزی که در سطح شهرستان به آن احتیاج داریم انواع کود شیمیایی است.

وی گفت: گرچه تخصیص کودهای شیمیایی به شهرستان حدود ۱۵۰۰ تن بوده اما کشاورزان فقط حدود ۳۰۰ تن را توانستند جذب کنند، در حالی که به هر میزانی کشاورزان نیاز داشته باشند کود شیمیایی موجود داشته و داریم و مشکلی در این خصوص نیست.

خالقی بیان کرد: نهاده دیگری که کشاورزان و به خصوص دامداران نیازمند آن هستند جو دامی است، سال گذشته با توزیع ۳۹۰۰ تن جو دامی مدت دار ۶ماهه رتبه اول استان را کسب کردیم و یکی از شهرستان‌های برتر استان در این خصوص بودیم که توانستیم دو برابر سهمیه اختصاص یافته را جذب کنیم.

وی در ادامه به اقدامات انجام شده در حوزه مکانیزاسیون شهرستان اشاره و اظهار کرد: خوشبختانه اعتبارات خوبی در این خصوص داریم و تراکتورداران و کشاورزان مشکلی ندارند البته با توجه به آخرین بخشنامه‌ای که ابلاغ شده در خصوص مکانیزاسیون نیازمند دارا بودن معدل حساب هستیم.

مدیر جهاد کشاورزی کلات گفت: کسانی که درخواست مکانیزاسیون را دارند می‌توانند با مراجعه به بانک و جهاد کشاورزی در صورت داشتن شرایط لازم از تسهیلات استفاده کنند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۶ آبان ۱۴۰۳ / ۲۲:۱۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403080604526
  • خبرنگار : 30147