استاندار خوزستان:

باید از ظرفیت تجربه و علم دانشگاه در جهت حل مشکلات خوزستان بهره برد

استاندار خوزستان گفت: برون سپاری را نتوانستیم انجام دهیم و در جایی که اجرا شد کیفیت لازم را نداشت و ثقل این کار در خوزستان است؛ در نتیجه مشکل اشتغال وجود دارد، بنابراین باید به سمت تقویت بخش خصوصی برویم.

محمدرضا موالی زاده در نشست با هیات رئیسه و اعضای هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز که امروز، ۶ آبان در دانشکده علوم این دانشگاه برگزار شد، اظهارکرد: اگر بخواهیم استان را متحول کنیم دانشگاه موتور محرکه توسعه استان است.

به گزارش ایسنا، وی خطاب به اعضای هیات علمی افزود: روز پنجشنبه جلسه مدیریت بحران تشکیل شد تا تمهیدات لازم برای بارندگی امسال اتخاذ شود و وضعیت معابر عمومی و گرفتاری‌های حوزه‌های مختلف مرتفع شود. از این به بعد در هر جلسه‌ای چه آموزش و پرورش، چه جلسات فنی، چه مباحث سخت افزاری توسعه و مباحث نرم افزاری توسعه، به سوی شما دست یاری دراز می‌کنم.

استاندار خوزستان گفت: باید چند کارگروه تشکیل شود تا در جلسات حتما از نیروهای دانشگاهی و تجربه و علم دانشگاه در جهت حل مشکلات استان بهره برد.

موالی زاده با اشاره به مشکلات آب استان از جمله انتقال آب از سرچشمه‌های کارون، تونل بهشت آباد، آب‌های سطحی و ورود پساب به رودخانه‌ها، عنوان کرد: برای بحث برگشت آب از خلیج فارس به نخلستان‌ها و شور شدن آب شرب، سد تنظیمی در بهمنشیر می‌تواند موثر باشد. با وجود این سد از ۴ میلیارد متر مکعب آب ورودی به خلیج فارس، دو میلیارد متر مکعب آب به استان باز می‌گردد. در بالا دست آب منتقل می‌شود و در پایین دست باید از آب شیرین کن استفاده کنیم. درحالیکه این اشکال دارد و باید با منطق دوستان را قانع کنیم اساسا حق با پایین دست است.

وی بیان کرد: ما توسعه دریامحور را دنبال نکردیم و مزیت نسبی را در ارتباط با کویر مرکزی در نظر نگرفتیم بنابراین اکنون فولاد را در اصفهان راه انداختیم و محصولات آب بر کشاورزی را در این استان بردیم. درحالی که فکر کردیم به این استان خدمت کرده‌ایم اما اصفهان و منطقه مرکزی کشور در آینده دچار مشکل خواهند شد.

موالی زاده عنوان کرد: خوزستان را در زمینه‌های مختلف مثل کشاورزی و طرح ۵۵۰ هزار هکتاری می‌تواند مزایای مختلفی داشته باشد.

وی بیان کرد: بزرگترین اقتصاد دولتی در کشور در خوزستان است و این دولت مدرن و نفت همزاد همدیگر هستند. اولین نهاد دولت مدرن در سال ۱۲۸۵ شکل گرفت و در سال ۱۲۸۷ اولین چاه نفت در مسجدسلیمان ایجاد شد. نفت دولت مدرن را در آغوش خود گرفت و رشد داد اما کماکان وابستگی نفت باقی ماند. برون سپاری را نتوانستیم انجام دهیم و در جایی که اجرا شد کیفیت لازم را نداشت و ثقل این کار در خوزستان است. در نتیجه مشکل اشتغال وجود دارد. بنابراین باید به سمت تقویت بخش خصوصی برویم.

استاندار خوزستان گفت: مشکل اشتغال استان خوزستان را چگونه می‌توان حل کرد. این مسأله نیاز به همکاری دارد. از اعضای هیات علمی و اقتصاددانان درخواست می‌کنم که کمک کنند و کارگروه‌ها را در جهت حل مشکلات استان تشکیل دهند.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده از دانشگاهیان و متخصصان، گفت: وقتی یک نیروی علمی در بحث‌های زیست محیطی، فلرهای نفتی، ریزگردها و... کنارم باشد قطعا قوت قلب خواهم گرفت و اگر گزارشی ارایه شد که سابقه کارشناسی ضعیفی دارد نیروی علمی می‌تواند کمک کند. این شرایط زیبنده زندگی در استان نیست و باید به یکدیگر کمک کنیم.

استاندار خوزستان با تاکید بر تشکیل کارگروهی متشکل از متخصصان و دانشگاهیان اظهار کرد: هر دستگاه اجرایی برای متحول شدن، در کنار نخبه اجرایی، نیازمند نخبه علمی است. اگر بخواهیم مشکلات استان حل شود و مهاجرت فرستی کاهش یابد و سرمایه جذب شود باید بتوانیم پالس‌های مثبت به خارج از استان بفرستیم و دانشگاهیان می‌توانند این کار را انجام دهند. من به کمک دانشگاهیان امید بسته‌ام.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۶ آبان ۱۴۰۳ / ۲۰:۵۹
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403080604508
  • خبرنگار : 50300