«کاروانسرای حاج مهدی» کرمان به زودی مرمت و احیاء می‌شود

دادستان کرمان گفت: در راستای حفاظت از میراث فرهنگی و به منظور جلوگیری از تخریب بنای تاریخی «کاروانسرای حاج مهدی چهار سوق»، این مکان احیاء و مرمت خواهد شد. 

مهدی بخشی ۶ آبان ماه در نشست با مسئولان استان کرمان با موضوع تعیین تکلیف و واگذاری ملک «کاروانسرای حاج مهدی چهار سوق » اظهار کرد: ساکنان محله تاریخی ارگ کرمان بر این باورند که رها شدن مکان مورد تملک شخصی در این محله موجب تجمع معتادان و اتباع شده و مشکلات اجتماعی و فرهنگی زیادی را برای این محله تاریخی ایجاد کرده است که علی‌رغم بازدیدهای متعدد، هنوز هیچ اقدام ثمربخشی برای ساماندهی و احیاء این مکان تاریخی ارزشمند صورت نگرفته است.

وی افزود: بافت‌های تاریخی شهری، میراثی گران‌بها و حلقه پیوند یک شهر با اصالت‌های تاریخی و فرهنگی آن در گذشته است که حفظ و امانتداری از آن‌ها، علاوه بر رونق صنعت گردشگری، سبب حل مشکلات و آسیب‌های ایجاد شده در این مکان‌ها می‌شود. 

بخشی با ابراز نگرانی از تخریب این مکان ارزشمند افزود: دستگاه قضایی با حساسیت مضاعف و در راستای صیانت از حقوق عامه و رفع نگرانی‌های مردم در این عرصه ورود کرده و در تلاش است با ایجاد تمهیدات بازدارنده و پیشگیرانه از ادامه مشکلات و آسیب به این مکان جلوگیری کند. 

مدعی العموم در مرکز استان کرمان درباره نحوه تعیین بهای ملک مذکور توضیح داد: هیأتی مرکب از سه نفر کارشناس برای تعیین بهای ملک انتخاب خواهد شد تا با پیگیری‌ها و اقدامات به موقع متولیان امر در آینده نزدیک شاهد احیا و مرمت این منطقه به عنوان میراث گذشتگان باشیم.

سعید شاهرخی مدیرکل میراث‌فرهنگی استان کرمان نیز در این جلسه ضمن قدردانی از تلاش‌های دادستان برای حفاظت و صیانت از آثار ارزشمند تاریخی استان کرمان گفت: پس از انجام بازدیدهای میدانی از سوی دادستان کرمان و هیأت همراه مقرر شد با همکاری ادارات میراث فرهنگی و شهرداری اقدامات لازم به منظور حفظ بنای تاریخی «کاروانسرای حاج مهدی» در بافت قدیمی شهر کرمان انجام و از آسیب‌های فرهنگی که متوجه این بخش است، جلوگیری شود.

انتهای پیام 

  • یکشنبه/ ۶ آبان ۱۴۰۳ / ۲۰:۰۲
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 1403080604488
  • خبرنگار : 50187