در دوره آموزشی دبیران اقامه نماز مطرح شد:

آماده حمایت از تولید آثار فاخر در حوزه نماز در استان‌ها هستیم

مشاور وزیر و دبیر اقامه نماز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه آموزشی و توجیهی فعالان و دبیران اقامه نماز وزارت فرهنگ و ارشاد گفت: وزارتخانه آماده حمایت از تولید آثار فاخر استان‌ها در حوزه‌ی نماز است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید رضا ارباب سلیمانی -مشاور وزیر و دبیر ستاد اقامه نماز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - با بیان اینکه نماز متعلق به تمام مسلمانان است و در ادیان دیگر نیز نماز مورد توجه بوده است.  ۱۲۴ هزار پیامبر منادی نماز بودند و امروز شما با آن همراه هستید.  در ارتباط با موضوع نماز در وزارتخانه اسناد بالا دستی وجود دارد. سخنان امام خمینی(ره)، بیانات متعدد و مکرر مقام معظم رهبری، قوانین و مصوبات و برنامه‌ های ابلاغ شده از سوی دولت های مختلف است.

وی با اشاره به آئین‌نامه ابلاغی در دولت شهید رئیسی اظهار کرد: این آیین‌نامه که سال گذشته بازخوانی و تصویب و به بخش‌های مختلف ابلاغ شد می‌تواند در جهت ماموریت‌ها کارگشا باشد.

حجت‌الاسلام ارباب سلیمانی با اشاره به تفاهم‌نامه‌ی امضا شده بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستاد اقامه نماز بیان داشت: این برنامه یکی از برنامه‌هایی است که در تفاهمنامه وجود دارد و در حال برگزاری است.  تمام اقدامات وزارتخانه و استان‌ها درسامانه سجاد ثبت می‌شود و از طریق سازمان اداری و استخدامی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام ارباب سلیمانی تصریح کرد: در این برنامه بازخوانی ماموریت‌ها را خواهیم داشت و از اساتید ستاد اقامه نماز بهره خواهیم برد. در پایان دوره گواهینامه‌هایی هم از طریق مراکز رسمی به رابطین ارائه خواهد شد. اگر اثر فاخری در استان‌ها در حال تولید باشد آمادگی داریم از آن‌ها حمایت کنیم.  ساختاری برای اقامه نماز در وزارتخانه نداریم. اقامه نماز ماموریتی است که خداوند به پیامبرش ابراهیم و اسماعیل دستور می‌دهد تا نماز را به پا دارند و امروز شما این وظیفه را برعهده گرفته‌اید.

جامعه‌ای که فرهنگ واقعی نماز بر آن حاکم باشد، آسیب‌پذیر نخواهد شد

 همچنین در این مراسم محمدمهدی احمدی- مشاور عالی وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی- با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با هیات دولت، اظهار کرد : همانطور که مقام معظم رهبری تاکید کردند، آن‌چیزی که مهم است ایجاد یک روحیه معنوی در مخاطب است تا احساس لذت و ارتباط باخدا را پیدا کند.  عبادت کثرت در نماز و روزه نیست که به عادت تبدیل شده باشد، بلکه باید همراه با معنویت باشد. وقتی تبدیل به عادت شد، فرد از این ارتباط با خدا لذت نمی‌برد و در حالت نماز خواندن و نخواندن تاثیر چندانی نخواهد داشت.  وقتی فقط در مناسک ماندیم و در بحث  آداب و رسوم نماز گیر کردیم، تاثیری در کمتر شدن گناه نخواهد داشت. در این حالت فرد نماز می‌خواند بعد از آن دروغ می‌گوید و غیبت می‌کند.   

مشاور عالی وزیر مناسک را پل ورودی به معنویت نماز خواند و تصریح کرد: وقتی مناسک را به خوبی انجام دادیم، وارد حوزه معنویت می‌شویم. حوزه‌ای که به وسیله آن حس خوب به خداوند در ما ایجاد می‌شود. چیزی که درخصوص مخاطبان برای ما مهم است، این است که با عشق نماز بخوانند و نیاز به امر کردن نباشد. همانطور که ائمه عاشقانه منتظر وقت نماز بودند.  در ابتدا باید خودمان تلاش کنیم ناخالصی‌های خودمان را کاهش دهیم و درون خود را پاک کنیم تا کلام ما تاثیرگذار باشد. سخنی که از دل برآید در مخاطب تاثیرگذار خواهد بود.  اگر کلام ما از گلوی مبتلا به گناه خارج شود، هیچ تأثیری نخواهد داشت. حتی اگر آب زمزم هم از یک لوله گل آلود خارج شود گل آلود شده است.

محمدمهدی احمدی اولین کار رابطین نماز را ایجاد  معنویت در خودشان دانست و افزود:  وقتی این کار انجام شد، سخنی که گفته می شود باور پذیر می‌شود. در وزارتخانه می‌توانیم از ابزار هنر استفاده کنیم. ابزار سمعی و بصری بسیار تاثیر گذار است. همانند اثر عصر عاشورای فرشچیان که مقام معظم رهبری در باره آن فرمودند که سینه من پر از مصبیت امام حسین(ع) است، اما اثر استاد فرشچیان مرا گریاند و آثار مختلفی که تولید شده و اثرگذار بوده است. با استفاده از این ابزار تأثیر گذار سبک زندگی مفاخر و انسان‌های اهل معنا را به نمایش درآوریم تا مردم  زندگی آن‌ها را از طریق سمعی و بصری ببینند.

مشاور عالی وزیر و مدیر کل حوزه وزارتی ایجاد اعتماد میان مخاطبان را دیگر وظیفه رابطین نماز عنوان و اظهار کرد: باید رفتار ما به گونه‌ای باشد که در بین مخاطبان ما اعتماد ایجاد کرده و بتوانند ناخالصی درونشان را نمایان کنند و خیالشان راحت باشد که فقط نزد شما باقی خواهد ماند.   برای بیان ناخالصی ها و دریافت راهنمایی برای رفع آن‌ها امنیت ایجاد کنید. رفتار ما بسیار اثرگذار است، اگر رفتار ما خشن باشد و رفتار مهربانانه و همراه با اعتماد سازی نداشته باشیم، افراد دچار دوزیستی می‌شوند.

احمدی با اشاره به خاطراتی از امام خمینی (ره) افزود: باید امام خمینی (ره) را در کارهایی همانند امر به معروف و نهی از منکر الگوی خود قرار دهیم. ایشان فردی بودند که با عمل خود از بهترین روش برای بیان غیر مستقیم استفاده می کردند. مورد دیگری که بسیار تاثیر گذار است اعمال ماست. سعی کنید بیشتر از اینکه سخنرانی کنید عمل کنید تا مردم از عمل شما الگو برداری کنند.

انتهای پیام 

  • یکشنبه/ ۶ آبان ۱۴۰۳ / ۱۹:۳۷
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1403080604474
  • خبرنگار : 71461