اظهارنظر کلانتری درباره شفافیت، کاغذ و انتصاب‌ها

معاون فرهنگی وزارت ارشاد می‌گوید: تمامی معاونت‌های وزارت ارشاد خود را مکلف می‌دانند، در راستای شفافیت گام بردارند.

عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه نشست دیدار با چاپخانه‌داران که امروز(یکشنبه، ششم آبان) در وزارت ارشاد برگزار شد، در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش ایسنا درباره انتقاداتی که درباره انتصاب دبیر هفته کتاب مطرح شده است، گفت: به صورت سنتی، دبیر هفته کتاب رئیس مؤسسه [مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران] بوده بنابراین طبق قاعده این انتصاب صورت گرفته است.

او درباره اینکه دلیل انتقادات شاید تأخیر در انتصاب باشد، گفت: تازه داریم با عزیزان آشنا می‌شویم. به تازگی کار خود را شروع کرده‌ام و مشغول ارزیابی‌ عملکردها هستم.

کلانتری همچنین در پاسخ به دیگر پرسش ایسنا درباره شفافیت در حوزه معاونت فرهنگی و شفاف‌سازی معاونت در دوره اخیر در زمینه تخصیص کاغذ، هزینه نمایشگاه‌های کتاب و هیأت خرید کتاب، گفت: شفافیت جز برنامه‌های وزیر محترم ارشاد است. تمامی معاونت‌هایی که با ایشان کار می‌کنند، خود را مکلف می‌دانند، در این راستا گام بردارند.

او افزود: بنابراین واسپاری کارها به حلقه‌های میانی و اصناف، استفاده از ظرفیت‌های مردمی و فعالیت‌های سازمانی در چارچوب شفافیت پیگیری خواهد شد. کارگروه شفافیت شکل گرفته و یک به یک تمامی فعالیت‌های معاونت‌ها رصد می شود، از جمله مواردی که شما اشاره کردید به جهت اطلاع‌رسانی بر روی سایت درج می‌شود، تا همه مطلع شوند.  

کلانتری خاطرنشان کرد: معتقدم شفافیت، پیشرفت پایدار کشور را تضمین می‌کند، همچنین این موضوع از فساد جلوگیری کرده و اتفاقاً به حکمرانی ما در این شرایط پیچیده، سخت و با وجود کمبود منابع مالی کمک می‌کند. 

معاون فرهنگی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری درباره موضع وزارت ارشاد در خصوص تولید کاغذ گفت: تمام سعی و تلاش ما از روز اولی که مستقر شدیم، با تأکیدی که وزیر محترم داشتند و دارند این بوده که بتوانیم در واقع شرایطی را فراهم کنیم که نهادها و سازمان‌هایی که ذی‌مدخل در بحث کاغذ هستند، مسئولیت خودشان را ادا کنند و در نهایت بتوانیم شاهد رونق صنعت چاپ و نشر باشیم. تلاش ما این است که این اتفاق بیفتد و جلسه چاپخانه‌داران اساسا در همین راستا شکل گرفته بود.

او در پاسخ به این پرسش که برخی شنیده‌ها حاکی از این است که وزارت ارشاد قرار است، پیگیری حوزه کاغذ را به وزارت صمت بسپارد، گفت: هیچ تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است، کارگروه کاغذ کما فی‌السابق فعالیت خود را ادامه می‌دهد ، قطعا تقویت می‌شود و تمامی ذینفعان و کارشناسان و متخصصان متناسب با توضیحی که دادم، به میز گفت‌گو برمی‌گردند که در نهایت امر بتوانیم تصمیماتی بگیریم که واقعاً به نوعی موجب رونق صنعت چاپ و نشر شود.

عبدالحسین کلانتری در خصوص برگزاری جلسه ‌ی در خصوص کاغذ بدون حضور تولیدکنندگان در وزارت ارشاد گفت: در جریان نیستم. مگر اینکه قبل از این دوره باشد، من جلسه‌ای نداشتم.


انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۶ آبان ۱۴۰۳ / ۱۶:۴۶
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1403080604372
  • خبرنگار : 71573