رئیس مرکز سرای نوآوری گیاهان زینتی دانشگاه آزاد گلستان خبر داد

تولید عصاره درمان سرطان برست در بزرگترین گلخانه نوآوری کشور در دانشگاه آزاد گرگان

رئیس مرکز سرای نوآوری کشت و تجاری‌سازی گیاهان زینتی دانشگاه آزاد گلستان با اشاره به اقدامات فناورانه و نوآورانه انجام شده در این مرکز علمی گفت: عصاره ای از یکی از گیاهان استخراج کرده‌ایم که در درمان سرطان برست کاربرد دارد و این نوآوری پس از طی کردن مراحل ثبت اختراع معرفی خواهد شد.

محسن تجری رئیس مرکز سرای نوآوری کشت و تجاری‌سازی گیاهان زینتی دانشگاه آزاد گلستان ظهر شنبه ۶ آبان در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی ۵۴ سرای نوآوری در کشور دارد، اظهار کرد: شهرک گلخانه فرهیختگان که ذیل سرای گیاهان زینتی دانشگاه آزاد واحد گرگان فعالیت می‌کند موفق شد در دهمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه‌های آزاد کشور رتبه نخست را کسب کرد.

وی با بیان اینکه صاحبان علم و فناوری در سراهای دانشگاه آزاد در کشور مشغول فعالیت بوده و چالش‌ها را بررسی و حل می‌کنند، گفت: به طور مثال برخی اساتید دانشگاه آزاد در گلخانه فرهیختگان این دانشگاه به بررسی علل بیماری‌ها و  کشف روش‌های درمانی آن‌ها می‌پردازند.  

رئیس مرکز سرای نوآوری دانشگاه آزاد گلستان، وسعت دانشگاه گلخانه فرهیختگان گلستان را پنج هکتار اعلام کرد و افزود: ۳.۷ این مساحت مسقف و مابقی در فضای آزاد بوده و گلخانه‌ها در ابعاد متفاوت از ۲۰۰متر تا ۵ هزار متر متفاوت است.

تجری با بیان اینکه گلخانه دانشگاه آزاد از دو قسمت تولید و فروش محصولات تشکیل شده است، تصریح کرد: تنوع گل‌های گلخانه فرهیختگان دانشگاه آزاد در بین نهادهای علمی کشور بی‌نظیر بوده و از گل‌های کاکتوس تا گل‌های پرطرفدار آپارتمانی در این مجموعه تولید و عرضه می‌شود.

تولید بذر گیاه پرفروش آدنیوم (رز بیابان)

وی فعالیت‌های فناورانه و علمی در گلخانه دانشگاه آزاد گرگان را دلیل تمایز و برتری این گلخانه نسبت به گلخانه‌های مشابه برشمرد و اضافه کرد: تلقیح مصنوعی و بذرگیری گل‌های وارداتی از کشورهای دیگر نظیر هلند از جمله فعالیت‌های شاخص در این گلخانه است به طور مثال بذر آدنیوم ونسای یا رز بیابان که از گل‌های بسیار پرفروش است در این گلخانه تولید می‌شود.

رئیس مرکز سرای نوآوری دانشگاه آزاد گلستان از تولید عصاره از اندام‌های یک گیاه که در درمان سرطان برست مؤثر است، خبر داد و افزود: این عصاره در دانشگاه علوم پزشکی گلستان تأیید شده و در حال حاضر در پارک علم و فناوری استان اصفهان مطرح و پس از مراحل پایانی ثبت اختراع معرفی می‌شود.

وی ادامه داد: چرخه تولید گیاهان ما کامل است یعنی از مرحله بذر تا گیاه بالغ در این مجموعه تولید می شود و این تفاوت گلخانه مجموعه ما با سایر گلخانه ها است که از تولید بذر به مرحله نشا و در نهایت گیاه بالغ می‌رسیم.

تجری با اشاره به اقدامات فناورانه و نوآورانه انجام شده در این مرکز علمی گفت: دو اقدام مهم در این زمینه در مرحله ثبت اختراع در حال انجام است و برای داوری به پارک علم و فناوری اصفهان رفته است یکی از این اختراعات تولید یک نوع قارچ کش طبیعی است چراکه در حال حاضر قارچ کش های موجود در بازار بر پایه شیمیایی است در حالی که این قارچ کش بیس گیاهی دارد و دیگر اختراع نیز عصاره ای از یکی از گیاهان استخراج کرده ایم که در درمان سرطان کاربرد دارد و این نوآوری نیز در حال طی کردن مراحل ثبت اختراع است.

آموزش رایگان پرورش گل و گیاه در دانشگاه آزاد گرگان

این مقام مسئول آموزش رایگان پرورش گل و گیاه برای بانوان علاقه‌مند، مددجویان کمیته امداد و فارغ التحصیلان رشته کشاورزی را از جمله اقدامات دانشگاه آزاد برای توسعه پرورش گل و گیاه و اشتغالزایی در استان نام برد و افزود: سال گذشته ۳۵ نفر از مددجویان کمیته امداد دوره آموزشی گل و گیاه را فرا گرفتند.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد گلستان سال گذشته از محل فروش گل‌های زینتی ۷ میلیارد تومان درآمدزایی داشت، افزود: در گلخانه فرهیختگان در هر دوره سه ماهه به ۷۰ نفر آموزش می‌دهیم و علاوه بر کلاس‌های آموزشی پس از تولید محصول نیز در کنار تولیدکنندگان هستیم و در فروش محصول نیز به آن‌ها کمک می‌کنیم.  

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۶ آبان ۱۴۰۳ / ۱۵:۴۹
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1403080604337
  • خبرنگار : 50604