انتقاد سرپرست دانشگاه علامه از گسترش برخی رشته‌های ناکارآمد در دانشگاه

سرپرست دانشگاه علامه‌طباطبائی تاکید کرد: ما در دانشگاه علاقه داریم رشته‌ها را افزایش دهیم در صورتی که گاهی نیاز به این همه رشته نیست؛ چون برخی از آن‌ها کارایی ندارند. نیازی نیست ۲۰ هزار دانشجو داشته باشیم؛ بلکه می‌توانیم به جای آن ۱۰ هزار دانشجوی باکیفیت داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، شجاع احمدوند، سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی در نشست هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه‌طباطبائی اظهار کرد: موضوع جذب با وجود محدودیت‌هایی که وجود دارد باید از طریق گروه‌ها پیگیری شود. جمعی از همکاران ما ساخته شده‌اند برای معلمی و برخی از آن‌ها، زمان خود را بیشتر صرف پژوهش می‌کردند؛ با اختصاص گرنت آموزشی به یک هژمونی آموزش و تعادل بین پژوهش و آموزش می‌رسیم.

وی با بیان اینکه توجه به امور عادی و روزانه دانشگاه خوب است، افزود: ما در دانشگاه علاقه داریم رشته‌ها را افزایش دهیم در صورتی که گاهی نیاز به این همه رشته نیست چون برخی از آن‌ها کارایی ندارند. نیازی نیست ۲۰ هزار دانشجو داشته باشیم بلکه می‌توانیم به جای آن ۱۰ هزار دانشجوی باکیفیت داشته باشیم. ما به استادان تاثیرگذار، رشته‌های موثر، خدمات مطلوب‌تر و تجهیزات به‌روزتر نیاز داریم. ما در زمینه هوش مصنوعی توانایی‌های بسیاری داریم که باید آن‌ها را به کار بگیریم.

سرپرست دانشگاه علامه‌طباطبائی با تاکید بر اینکه هم سیاست وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و هم بنده، توجه بیشتر به مسئولیت اجتماعی دانشگاه است، افزود: باید در جهت سیاست‌های جامعه و کشور حرکت می‌کنیم و برای تحقق این امر لازم است رسالت خود را به عنوان یک دانشگاه علوم انسانی خوب درک و در راستای آن حرکت ‌کنیم.

وی با بیان اینکه من به آسایش و آرامش همکاران و استادان توجه دارم، ادامه داد: رسالت دانشگاه کمک به مدیریت امر عمومی است که بخشی از آن کمک به حکمرانی محسوب می‌شود و بخش دیگری از آن کمک به انعکاس و رفع نیازهای مردمی است. اینجاست که بخش مسئولیت اجتماعی دانشگاه نمود بهتری می‌تواند داشته باشد بنابراین لازم است ما نسبت به تحولات حساس باشیم.

احمدوند عنوان کرد: به طور مثال در ماجرای جزایر سه‌گانه که در حال تبدیل شدن به بحران است، ما به عنوان دانشگاه علوم انسانی کشور و به عنوان نهادی که می‌تواند به حکمرانی کمک کند باید در این چارچوب بیندیشیم و مجموعه‌ای از استادان را گرد هم جمع و گفت‌وگو کنیم. ما باید در برابر این بحران فعال و در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و... به این مسئله بپردازیم.

در ادامه علی اصغر کیا، رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه‌طباطبائی در ابتدای این نشست ضمن قدردانی از همراهی کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشکده در سه سال اخیر گفت: در این چند سال پرونده ترفیع بعضی از استادان و تغییر جایگاه آن‌ها در دستور کار قرار گرفته است. همچنین اقدامات دیگری در حوزه‌های جاری دانشکده، راه‌اندازی فصلنامه، ارتباط با صنعت، تجهیز دانشکده در زمینه‌های مختلف و راه‌اندازی استودیوی صوت و تصویر نیز انجام شده است. در خصوص پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رسانه‌های دکتری نیز آیین‌نامه‌های یکپارچه تحصیلی ابلاغ شده که در آن شیوه‌نامه دفاع از پایان‌نامه نوشته شده است.

وی با اشاره به دو مشکل اساسی دانشکده اظهار کرد: عدم تغییر ساختارهای تشکیلاتی و نبود پست معاونت آموزشی- پژوهشی (که در زمان کرونا حذف شده بود)، دو مسئله اساسی ما در مسیر رشد دانشکده بود.

کیا با اشاره به ظرفیت‌های دانشکده علوم ارتباطات ادامه داد: علاوه بر ۱۱ رشته‌ای که در دانشکده علوم ارتباطات است، چندین رشته جدید دیگر هم قرار است اضافه شود. تا امروز هزار و ۵۱۳ دانشجو در دانشکده مشغول به تحصیل هستند که ۹۲ نفر آن‌ها در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل می‌کنند و حدود ۱۶۰ نفر ورودی جدید داشتیم. البته باید قبول کنیم که در جذب هیئت علمی خوب عمل نکردیم و به تعداد بیشتری عضو هیئت علمی نیاز داریم. همچنین با توجه به حجم زیاد کارها، نیاز به نیروی بیشتری داریم. یکی دیگر از کارهای مهم انجام شده در دانشکده، تجهیز فضای آموزشی به سیستم‌های مورد نیاز است.

وی همچنین با اشاره به برگزاری همایش‌های مهم در دانشکده علوم ارتباطات، تصریح کرد: یکی از همایش‌های مهم پیش رو که به همت دکتر یادگاری قرار است برگزار شود، هفتمین همایش بازی‌های رایانه‌ای است. این همایش در ۲۰ و ۲۱ آذر ماه ۱۴۰۳ در این دانشکده برگزار می‌شود.

احمدوند در این نشست با قدردانی از حضور و همراهی اعضای هیئت علمی دانشکده علوم ارتباطات و موضوعاتی که مطرح شد.

در این نشست اعضای هیئت علمی دانشکده علوم ارتباطات نیز ضمن قدردانی از حمایت‌های هیئت رئیسه دانشگاه، به بیان دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود پرداختند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۶ آبان ۱۴۰۳ / ۱۵:۲۷
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 1403080604321
  • خبرنگار : 71567