کنسرت ارکستر سازهای ایرانی به یاد روح‌الله خالقی

کنسرت ارکستر سازهای ایرانی که به یاد روح‌الله خالقی نام‌گذاری شده است، شانزدهم تا هجدهم آبان‌ماه در برج آزادی برگزار خواهد شد. 

به گزارش ایسنا، خواننده این ارکستر، وحید تاج و رهبر ارکستر، محمدرضا عزیزی خواهد بود. ارکستر سازهای ایرانی در تلاش است تا ادای احترام و یادواره‌ای برای روح‌الله خالقی باشد. 

این ارکستر از بهار امسال کار خود را با عضوگیری و آزمون‌های ورودی متعدد آغاز کرده است و سپس پس از تمرینات بی‌شمار آماده اجرا برای عموم شده است. 

اعضای شورای هنری ارکستر، علیرضا عقیقی، پویا محمدی، امیر محمدرضایی، صابر محمدی، کیارش داودی، کیارش بکتاشیان، مسعود آذین، علی عابدین، فرنوش تدین، کاوان کریمی، جلال نقی‌لو، نستوه درویش، مسعود جعفری و … خواهند بود. 

ارکستر سازهای ملی از شانزدهم تا هجدهم آبان‌ماه در برج آزادی برگزار خواهد شد. 

روح‌الله خالقی، موسیقیدان، آهنگساز، نوازنده ویلن و آموزگار موسیقی ایرانی بود. او از آن سبب از مهم‌ترین موسیقیدان‌های ایران است که در روزگاری که در این مرز و بوم توجه به موسیقی ایرانی کاهش یافته بود، تلاش کرد تا نقش مهمی را برای حفظ آن ایفا کند. 

خالقی به عنوان «بنیانگذار موسیقی ارکسترال» نیز شهرت دارد. او قطعه‌های بی‌شماری را ساخت که درهمگی آنها علاقه و توجه او به ساختار موسیقی ایرانی هویداست. 

او در اسفند ۱۳۲۲ با کمک چند تن از مهمترین چهره‌های موسیقی ایران اعم از ابوالحسن صبا، حبیب سماعی، موسی معروفی، جواد بدیع‌زاده، احمد فروتن راد و مهدی خالدی ارکستر ملی را تشکیل داد که نخستین اجرای آن در اردیبهشت ۱۳۲۳ انجام شد. 

خالقی به سبب تلاش بسیار و ستودنی‌اش برای حفظ میراث موسیقی ایرانی، به زعم بسیاری حاجی موسیقی ایران شناخته می‌شود. 

از او قطعات بی‌شماری مثل تصنیف نغمه نوروزی و بهار عاشق به یاد مانده است و کتاب‌های مهمی که در زمینه موسیقی ایرانی و غربی در سه جلد نگاشته شده است. این کتاب‌ها برای کسانی که در زمینه موسیقی فعالیت می‌کنند منبع بسیار مهمی برای هموار کردن راهشان خواهد بود.

انتهای پیام 

  • یکشنبه/ ۶ آبان ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۲
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1403080604272
  • خبرنگار : 71625