معاون محیط‌زیست استان همدان:

غذارسانی به حیوانات در چرخه طبیعت دخالت ایجاد می‌کند

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: غذارسانی به حیوانات موجب دخالت در چرخه هرم طبیعت و موجب تغییر رفتار حیوانات بوده که به‌ هیچ‌وجه آن را تائید نمی‌کنیم.

مهدی صفی‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: با توجه به اینکه موضوع غذارسانی به حیات وحش یک دخالت غیرطبیعی در طبیعت و حیات وحش به شمار می‌رود خیلی موافق آن نیستیم و به لحاظ کارشناسی و فنی مورد تأیید نیست‌.

وی افزود: موضوع غذارسانی به حیات وحش و حیوانات یک دخالت غیر طبیعی در اکوسیستم و طبیعت بوده که می‌تواند خوی طبیعی حیوان را تغییر دهد و موجب تغییرات در رفتار حیوانات شود.

صفی‌خانی ادامه داد: غذارسانی به حیواناتی که هزاران سال با طبیعت خو گرفته و می‌دانند که چگونه در طبیعت خود را محافظت کنند، موجب دخالت در چرخه هرم طبیعت بوده و این دخالت موجب تغییراتی در طبیعت خواهد بود که به نفع طبیعت نیست.

وی با بیان اینکه غذارسانی به حیات وحش و حیوانات حتی پرندگان مورد تأیید نیست، افزود: باید اجازه بدهیم حیوانی که طبیعت آن این است که در فصلی مهاجرت و در فصل دیگر زاد و ولد دارد کار خود را در دامن طبیعت و حیات وحش ادامه دهد و در کارش دخالت نداشته باشیم چرا که طبیعت تأمین غذای مورد نیاز را به حیوان یاد داده است.

صفی‌خانی بیان کرد: در مناطق حفاظت شده سطح استان که دارای شرایط خاصی هستند نیز ما حد امکان چنین کاری را در بحث غذارسانی به حیات وحش انجام نمی‌دهیم، مگر برای برخی از چهارپایان پستاندار علف‌خوار در مواقع بحرانی از جمله فصل سرد سال که دارای فصلی سنگین از نظر سرما در یک یا دو روز باشد.

وی با بیان اینکه در مناطق حفاظت شده استان تراکم جمعیتی حیوانات چهارپا پستاندار علف‌خوار از جمله قوچ و میش و کل و بُز بالاست، تصریح کرد: ممکن است این حیوانات در فصل سرد سال به دلیل تراکم جمعیت و سرما دچار مشکل شوند که برای این نوع از حیوانات هر ساله در صورت مواقع بحرانی  و  بسیار سرد از مقداری علوفه انباری استفاده می‌شود که در این رابطه هم در حدامکان سعی می‌کنیم این نوع غذارسانی انجام نشود.

صفی‌خانی گفت: در رابطه با گوشت‌خواران در مناطق حفاظت شده این نوع از غذارسانی را نداریم، ضمن اینکه غذارسانی به پرندگان و سایر جانواران و گونه‌های جانوری را هم توصیه نمی‌کنیم.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۶ آبان ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۹
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403080604212
  • خبرنگار : 50037