در نیمه نخست امسال

بیش از ۶۴ همت تسهیلات امهالی پرداخت شد

طبق آمارهای بانک مرکزی در شش ماهه نخست امسال، میزان تسهیلات امهالی شبکه بانکی کشور به ۶۴ هزار و ۲۷۸ میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش ایسنا، اخیرا بانک مرکزی طی گزارشی آمار تسهیلات امهالی پرداختی توسط شبکه بانکی کشور (تمامی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری) از ابتدای فروردین ماه سال جاری تا پایان شهریورماه (نیمه نخست امسال) را منتشر کرده که بر اساس آن در این بازه زمانی؛ مجموعا ۵۶ هزار و ۴۶۹ فقره تسهیلات امهالی به ارزش ۶۴ هزار و ۲۷۸ میلیارد تومان، پرداخت شده است.

تسهیلات امهالی چیست؟

تسهیلات امهالی بانکی یا امهال وام به فرایند تاخیر در پرداخت مبالغ معوقه یا اصل و جریمه به توافق بین بانک و مشتری اشاره دارد. به عبارت دیگر، در صورتی که یک مشتری نتواند مبلغ اصل و جریمه را در زمان تعیین شده پرداخت کند، امهال تسهیلات انجام می‌شود و امهال در تسهیلات به معنای مهلت دادن در بازپرداخت آن است که البته براساس موقعیت های مختلف از شرایط ویژه‌ای برخوردار است.

براین اساس، در مواقعی که افراد با مشکلات خسارت‌های طبیعی، دست و پنجه نرم می‌کنند و بحث درآمد آن‌ها با مشکل مواجه می‌شود؛ یک تاخیر زمانی در بازپرداخت وام آن‌ها اتفاق می‌افتد. برای مثال در زمان همه گیری کرونا، امهال تسهیلات برای عده‌ای از افراد ارائه شد که به واسطه آن توانستند بازپرداخت اقساط خود را در مدت طولانی‌تری انجام بدهند.

میزان تسهیلات امهالی بانک‌ها چه قدر است؟

شبکه بانکی کشور در نیمه نخست سال جاری در مجموع ۶۴ هزار و ۲۷۸ فقره تسهیلات امهالی پرداخت کرده است که سهم سه بانک ملی ایران، تجارت و گردشگری از کل تهسیلات پرداخت شده ۳۷ هزار و ۱۷۱ فقره بوده است.

بنابراین، مطابق داده‌های بانک مرکزی، بانک ملی ایران با ۳۴ هزار و ۴۸ فقره تسهیلات امهالی به ارزش ۱۳.۷ همت، بانک تجارت با دو هزار و ۹۱۶ فقره و به ارزش ۱۳.۱ همت و بانک گردشگری با ۵۷ فقره تسهیلات به ارزش ۱۰.۹ همت در جایگاه اول تا سوم پرداخت تسهیلات امهالی از سوی شبکه بانکی کشور قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۶ آبان ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۳
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1403080604202
  • خبرنگار : 71956