در اختتامیه نمایشگاه صنعت ساختمان یزد عنوان شد؛

پیشگیری از اتلاف انرژی و سرمایه با معماری مدرن

بیست و سومین نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان در استان یزد با حضور بیش از ۸۰ شرکت فعال در حوزه مصالح و تجهیزات ساختمانی به کار خود پایان داد.

در این نمایشگاه که به مدت چهار روز در محل نمایشگاه بین‌المللی یزد برگزار شد، شرکت‌های تولیدکننده و فروشنده مواد نوین ساختمانی اعم از گروه‌های کالایی مـواد، تاسیسات برقی و مکانیکی، آسـانسور، درب و پنجره، شـیشه و تجهیزات جانبی در دو سالن و محوطه روباز به وسعت ۱۰ هزار مترمربع، محصولات خود را به علاقمندان و فعالان این حوزه معرفی کردند.

هدف از این نمایشگاه که با حضور تولید کنندگانی از استان‌های تهران، خراسان رضوی، فارس، اصفهان، آذربایجان شرقی، یزد و مرکزی برگزار شده بود، انتقال اطلاعات و تکنولوژی، معرفی ابتکارات و نوآوری‌ها و آشنایی با آخرین دستاوردهای حوزه صنعت ساختمان و همچنین همکاری و ارتباط مستقیم بین تولیدکننده و مصرف کننده بود.

برگزاری این نمایشگاه، فرصتی ارزشمند برای شرکت‌ها و تولیدکنندگان بود به طوری که علاوه بر ایجاد فضای معرفی محصولات و فناوری‌های جدید آنان به بازار، بستری مناسب برای معرفی برندهای داخلی موفق به علاقه‌مندان و فعالان این حوزه به شمار می‌رفت.

امکان برقراری ارتباطات جدید و شبکه‌سازی افراد با سایر کسب‌وکارها، تامین‌کنندگان، توزیع‌کنندگان و حتی سرمایه‌گذاران از دیگر مزایای این نمایشگاه‌ بود، ضمن این که در پی برگزاری این رویداد، شاهد اطلاع‌رسانی جدیدترین روندها، تغییرات بازار و فناوری‌های روز در صنعت ساختمان برای فعالان این حوزه نیز در قالب کارگاه‌های حاشیه‌ی نمایشگاه بودیم.

البته برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی که فضایی برای تبادل ایده‌ها و الهام گرفتن از فناوری‌های جدید است، باعث ایجاد حس رقابت‌پذیری شرکت‌ها و در نتیجه رشد و توسعه تولیدات داخلی نیز می‌شود.

مهمترین موضوع درخور توجه این نمایشگاه که بسیار به چشم بازدیدکنندگان و علاقمندان آمد، عرضه و ارائه انواع مصاح نوین ساختمانی بود؛ مواد و مصالحی که با استفاده از فناوری‌های جدید و نوآوری‌های علمی در حوزه ساختمان‌سازی تولید شده‌ و هر یک از مزایا و ویژگی‌های بارزی نسبت به مصالح سنتی برخوردار بودند.

این مصالح نوین با بهبود کارایی و بهره‌وری در ساخت‌وساز، مشکلات و محدودیت‌های بسیاری از مصالح سنتی را برطرف می‌کنند به عنوان مثال، بسیاری از آنها نسبت به مصالح سنتی از مقاومت و طول عمر بیشتری برخوردار هستند و ضمکن کاهش نیاز به تعمیرات و نگهداری مداوم، طول عمر سازه را افزایش داده و باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شوند.

بسیاری از بازدیدکنندگان با توجه به شرایط ناترازی انرژی در کشورمان، اهتمام خاصی به مصالحی و تجهیزات کاهنده مصرف انرژی در ساختمان‌سازی داشتند؛ مصالحی که باعث کاهش هزینه‌های گرمایش و سرمایش ساختمان و حتی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در راستای حفاظت از محیط زیست می‌شوند.

از طرفی مصالح ساختمانی نوین اغلب سبک‌تر از مصالح قدیمی بودند به نحوی که باعث کاهش وزن کلی ساختمان می‌شوند و عملاً از خسارت حوادثی مانند زلزله بر ساختمان می‌کاهند ضمن این که کاهش هزینه‌های حمل و نقل و همچنین هزینه‌های زیرساختی نظیر «فونداسیون» را نیز به دنبال دارند.

غالب مصالح نوین عرضه شده در این نمایشگاه در برابر زلزله، آتش‌سوزی و شرایط آب و هوایی نامساعد مقاوم‌تر از مصالح سنتی بودند و ساختمان را در صورت بروز حوادثی همچون زلزله و آتش سوزی حفاظت یا فرصت بیشتری برای فرار به افراد می‌دهند.

مصالح جدید علاوه بر این که به معماران و طراحان امکان می‌دهند تا طرح‌های خلاقانه‌تر و پیچیده‌تری اجرا کنند، به راحتی با فناوری‌های هوشمند و اینترنت اشیا (IoT) هماهنگ می‌شوند که به مدیریت هوشمند ساختمان‌ها کمک می‌کند.

این مواد در کنترل ناترازی انرژی نیز بسیار تاثیرگذار هستند و برخی از آنها قابلیت جذب و ذخیره انرژی دارند که باعث تنظیم دما و رطوبت در ساختمان می‌شوند.

البته متاسفانه با تمام نکات مثبت و مزیت‌هایی که برای مصاح ساختمانی نوین ذکر شد، گاه به علت‌های مختلف ‌استقبال خوبی را از این حوزه برای استفاده در صنعت ساختمان کشورمان شاهد نیستیم. به عنوان نمونه، بسیاری از مصالح نوین، اگرچه در بلندمدت مقرون‌ به‌ صرفه هستند اما هزینه اولیه بیشتری نسبت به مصالح قدیمی دارند و این موضوع یکی از مسائلی است که مردم را از استفاده این مصالح دور کرده است.

بعضاً نیز سازندگان و معماران سنتی، آگاهی کافی از مزایای مصالح نوین و نحوه استفاده از آنها ندارند و همین علت، موجب شود که از مصالح قدیمی استفاده کنند.

دسترسی محدود به مصالح نوین از دیگر عواملی است که باعث استفاده نشدن از آنها در صنعت ساختمان سازی کشورمان شده است به طوری که مصالح نوین ساختمانی هنوز هم در برخی مناطق کشور از جمله مناطق روستایی و دورافتاده در دسترس نیست و این محدودیت باعث شده افراد به استفاده از مصالح سنتی روی آورند.

از طرفی با توجه به این که مصالح نوین نسبت به مصالح قدیمی، جدیدتر هستند، برخی افراد از عملکرد بلندمدت و دوام آن‌ها اطمینان ندارند و از مصالح سنتی که سال‌ها امتحان خود را پس داده‌اند، استفاده می‌کنند.

بسیاری از افراد و سازندگان هم به دلیل عادت داشتن به روش‌های قدیمی و مقاومت در برابر تغییر، از مصالح نوین استفاده نمی‌کنند؛ این افراد معمولاً به روش‌های آزموده و رایج بیشتر اعتماد دارند و از خطرات احتمالی ناشی از استفاده از فناوری‌های جدید اجتناب می‌کنند.

برخی سازندگان هم به دلیل تجربه کم در استفاده از مصالح نوین، احتمال می‌دهند که به کارگیری این مصالح موجب مشکلاتی در طرح و بنای آنها شود و به همین علت برای کاهش ریسک، ترجیح می‌دهند از مصالح آشنای قدیمی استفاده کنند.

بیست و سومین نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان یزد که از تاریخ دوم تا پنجم آبان ماه، پذیرای علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان بود. با وجود برخی کاستی‌هایی همچون کمبود نیروی برق کار هنگام برگزاری نمایشگاه‌ با توجه به گلایه برخی غرفه‌داران، فرصتی مناسب برای آشنایی افراد با خواص و کاربردهای بی‌شمار مصالح نوین ساختمانی و تحولات اتفاق افتاده در این حوزه بود.

خوشبختانه مسئولان زیادی از این نمایشگاه بازدید داشتند ولی شاید بهتر بود برای تعامل بیشتر بخش خصوصی و با ارگان‌های و دستگاه‌های دولتی مرتبط با حوزه ساختمان مانند راه‌ و شهرسازی، شهرداری‌ها، بنیاد مسکن، نظام مهندسی و دیگر بخش‌ها، نمایندگانی از این بخش‌ها در نمایشگاه حضور می‌یافتند چرا که این نمایشگاه می‌توانست در بهبود صنعت ساختمان در استان به ویژه در اجرای طرح‌هایی مانند طرح ملی مسکن موثر واقع شود.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۶ آبان ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۲
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403080604197
  • خبرنگار : 50592