فرماندار ابهر تاکید کرد

نقش موثر سرشماری کشاورز در تأمین امنیت غذایی

فرماندار ابهر گفت: سرشماری عمومی کشاورزی نقش مهمی در تأمین امنیت غذایی دارد.

احمد ذوالقدر (یکشنبه ۶ آبان ماه) در جلسه توجیهی با دهیاران شهرستان ابهر برای همکاری در سرشماری عمومی کشاورزی، با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های متکی بر داده‌های صحیح آماری یکی از رموز موفقیت و پیشرفت سازمان‌هاست، عنوان کرد: نبود آمار و اطلاعات دقیق برخی مدیران و سازمان‌ها را در برنامه‌ریزی دچار اشتباه می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه سرشماری کشاورزی نقش مهمی در تأمین امنیت غذایی دارد، متذکر شد: با توجه به اینکه سرشماری نقش موثری در سرنوشت شهر و کشور دارد. بنابراین نیاز است که آمارگیران با دقت و کارشناسی کار خود را انجام دهند و مردم نیز در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

فرماندار ابهر با اشاره به ظرفیت بالای ابهر در حوزه کشاورزی، تصریح کرد: این سرشماری مبنای برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری ۱۰ سال آینده در حوزه کشاورزی خواهد بود که باید دقیق و صحیح انجام شود و دهیاران نیز باید اهمیت این کار را برای اهالی ساکن در روستاها بیان کنند.

ذوالقدر با یادآوری این مطلب که آخرین آمارگیری عمومی نفوس و مسکن در سال ۹۵ انجام شده و طبق این آمار برنامه‌ریزی‌ها در کشور صورت گرفت، افزود: اعتباراتی که به شهرداری‌های و دهیاری‌ها داده می‌شود بر اساس همین سرشماری‌ها است.

وی با بیان اینکه علاوه بر پتانسیل‌های کشاورزی، ابهر در حوزه صنعت نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، تصریح کرد: شهرستان ابهر در تولید کشمش تیزاب و کشت لوبیا مقام اول را به خود اختصاص داده است. همچنین این شهرستان در تولید جوجه یک روزه‌ و گوشت قرمز نیز مقام دوم استان را دارد که این موضوعات بیان‌گر اثرگذاری ابهر در بحث اقتصادی و کشاورزی در استان و کشور است.

به گزارش ایسنا، سرشماری عمومی کشاورزی به معنی شمارش همه واحدهای کشاورزی کشور و ثبت خصوصیات هر یک به طور جداگانه بوده و از آنجا که این سرشماری تمام واحدهای کشاورزی نقاط روستایی و شهری سراسر کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد، به آن سرشماری عمومی کشاورزی گفته می‌شود.

همچنین سرشماری کشاورزی، گردآوری اطلاعات فعالیت‌های مختلف کشاورزی شامل «پرورش محصولات سالانه نظیر گندم، جو، شلتوک و ذرت»، «پرورش محصولات دائمی نظیر پرتقال، سیب، خرما و انگور»، «پرورش گاو و گوساله، گوسفند و بره، بز و بزغاله، گاومیش و بچه گاومیش و شتر و بچه شتر»، «کشت محصولات گلخانه‌ای»، «پرورش آبزیان خوراکی شامل ماهیان گرمایی و سردابی و میگو»، «پرورش طیور»، «پرورش کرم ابریشم» و «پرورش زنبور عسل» از بهره‌برداران کشاورزی است.

بر اساس آخرین سرشماری که در سال ۱۳۹۳ اجرا شده بیش از ۴ میلیون بهره‌بردار کشاورزی در کشور وجود دارد که ۹۰ درصد آنها در مناطق روستایی فعالیت دارند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۶ آبان ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۹
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403080604189
  • خبرنگار : 50163