رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اعلام کرد:

تولید بیش از ۵۵۰ هزار تن گندم در سال زراعی گذشته در اردبیل

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در سال زراعی گذشته در تولید گندم که به عنوان یک محصول استراتژیک بوده و مستقیما با امنیت غذایی در ارتباط است بیش از ۵۵۰ هزار تن تولید داشتیم.

نوبخت اژدری ششم آبان در دیدار دوره ای با آیت الله دکتر سید حسن عاملی، نماینده ولی فقیه در استان اردبیل گفت: استان اردبیل قطب کشاورزی کشور است و سالانه ۲.۸میلیون تن انواع محصولات زراعی ، ۲۷۸هزار تن انواع محصولات باغی ، ۲۵هزار تن انواع محصولات گلخانه ای ،  ۷۵۵ تن انواع گیاهان دارویی ، ۲۶۲هزار تن انواع فرآورده‌های دامی، ۵۰ هزار تن تولیدات طیور و ۷هزار و ۳۰۰ تن عسل تولید می‌شود.

وی ادامه داد: استان اردبیل در تولید عدس ، بذر چغندر قند ، ذرت بذری ، سورگوم و مینی تیوبر رتبه اول کشوری ، در تولید سیب زمینی ، هلو ، شلیل ، پنبه و سویا رتبه دوم کشوری، در تولید عسل و کلزا رتبه چهارم کشوری را داراست و ۱۰ درصد از جوجه یکروزه کشور را نیز تامین می کند.

این مقام مسئول اضافه کرد: خوشبختانه در سال زراعی گذشته در تولید گندم که به عنوان یک محصول استراتژیک بوده و مستقمیا با امنیت غذایی در ارتباط است بیش از ۵۵۰ هزار تن تولید داشتیم که امیدواریم با بکارگیری توصیه های فنی و استفاده از ارقام مقاوم و سازگار و بکارگیری دانش فنی در کاشت و داشت و برداشت و بهره گیری از توان مکانیزاسیون استان و استفاده از ظرفیت های مراکز تحقیقاتی و بخصوص ترویج و آموزش میزان تولید این محصول در سال زراعی جاری را نیز ارتقاء دهیم.

در ادامه امام جمعه شهرستان اردبیل نیز گفت: امروزه کشاورزی صنعتی و مدرن می تواند پاسخگوی نیاز جمعیت رو به رشد باشد و این مهم با دانش و علم و فناوری به روز کشاورزی میسر می‌شود و ترویج باید کاربرد عملی آنها را به کشاورزان با فنون و روشهای مختص خود آموزش دهد و این امر باعث افزایش میزان تولید محصولات و تقویت اقتصاد و معیشت کشاورزان زحمتکش را در پی خواهد داشت.

آیت الله عاملی افزود:  مدیریت بهینه مصرف آب کشاورزی، افزایش میزان تولید محصولات گلخانه‌ای، بالا بردن سطح اطلاعات و توان علمی و عملی بهره برداران، بکارگیری مکانیزاسیون، استفاده از توان تحقیقاتی و پژوهشی محققین و اهمیت دادن به گسترش شرکت های دانش بنیان در بخش کشاورزی می تواند بستر لازم برای توسعه پایدار و توانمند را در استان فراهم سازد.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل ادامه داد: استان اردبیل علاوه براینکه قطب کشاورزی است قطب دامداری و دامپروری نیز هست و دست اندرکاران بخش کشاورزی استان که وارثان سنگرسازان بی سنگر هشت سال دفاع مقدس هستند و سربازان خط تولید و امنیت غذایی محسوب می شوند می بایست تمامی سعی وا هتمام خود را هم در بخش زراعت و هم در بخش دام بکار گیرند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۶ آبان ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۹
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1403080604150
  • خبرنگار :