توسعه فناوری اینترنت اشیاء با توسعه سامانه‌های برد بلند

یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید سامانه برد بلند اینترنت اشیاء شده که نویدبخش تحولی در این صنعت در کشور است.

به گزارش ایسنا، به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، میثم ثقفیانی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به دستاوردهای این شرکت در حوزه فناوری اینترنت اشیا و تمرکز بر روی فناوری LoRaWAN ، تأکید کرد: ما از سال ۱۴۰۰ در زمانی که فناوری LoRaWAN هنوز نوپا بود، تحقیقات خود را در این حوزه آغاز کردیم. با وجود اینکه در آن زمان فناوری LoRa P2P خیلی کم شناخته‌شده بود، اما با توجه به این هدف ما برای ایجاد یک شبکه گسترده WAN روی فناوری LoRaWAN تمرکز کردیم.

ثقفیانی به کارکرد شبکه LoRaWAN اشاره کرد و گفت: شبکه LoRaWAN از سه بخش اصلی سرور، گیت‌وی و نود(Node) تشکیل شده که سرور وظیفه مدیریت شبکه و اپلیکیشن‌ها را بر عهده دارد. گیت‌وی‌ها به عنوان پل ارتباطی بین سرور و نودها عمل کرده و به اینترنت متصل می‌شوند.

وی افزود: انواع مختلف گیت‌وی‌ها با ارتباط شبکه PoE، LTE CAT1 و WiFi طراحی و تولید می‌شوند و قابلیت نصب در محیط‌های داخلی یا بیرونی را دارند. یکی از محصولات برجسته ما، مینی برد امبدد لینوکسی به نام MahanPi B+ است که نشان دهنده ظرفیت‌های بالای فناوری‌های ارائه شده توسط شرکت ما است. نودها نیز انواع مختلفی دارند و می‌توانند اطلاعات مختلفی را از محیط جمع‌آوری کرده و به سرور ارسال کنند. همچنین، این نودها قادر هستند تا عملگرهای خاصی را کنترل کرده و فرمان‌های عملکردی را اجرا کنند.

وی در ادامه از تولید و معرفی نودهای مصرفی با تکنولوژی‌های روز دنیا خبر داد و در این زمینه گفت: با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، توانسته‌ایم طیف گسترده‌ای از نودهای مصرفی را تولید کنیم که قابلیت‌های متنوعی را برای مدیریت بهینه مصرف آب، انرژی و سایر منابع فراهم می‌کند. سنسورهای هوشمند و سیستم‌های مدیریت مصرف، امکان نظارت لحظه به لحظه بر مصرف آب و انرژی را فراهم می‌آورند.

ثقفیانی همچنین به اهمیت مدیریت هوشمند روشنایی معابر اشاره کرد و افزود: ما گامی مهم در این جهت برداشتیم و نمونه اولیه سیستم مدیریت روشنایی با موفقیت تولید شده و آماده ورود به مرحله تولید انبوه است.

وی درباره ردیاب‌های بدون سیم‌کارت LoRaWAN که در حوزه‌های مختلفی کاربرد دارند، بیان کرد: این ردیاب‌ها در مدیریت شهری، ناوبری دریایی و مرزبانی کاربردهای قابل توجهی دارند. همچنین، مبدل IrDA به LoRaWAN با قابلیت قرائت هوشمند کنتورهای دیجیتال برق، امکان استفاده از زیرساخت‌های موجود را فراهم می‌کند و نیازی به تعویض کنتورهای فعلی نیست.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، تکنولوژی LoRaWAN را به عنوان یکی از راهکارهای پرکاربرد در حوزه اینترنت اشیاء خواند و افزود: این تکنولوژی به دلیل قابلیت مقیاس‌پذیری بالا مورد توجه قرار گرفته است و با بهره‌گیری از مکانیزم‌های مختلفی همچون مدیریت هوشمند ترافیک، کنترل دقیق پهنای باند و قابلیت تنظیم خودکار نرخ داده‌ها، امکان پشتیبانی از تعداد بسیار زیادی دستگاه را در یک شبکه فراهم می‌کند.

وی در ادامه به ویژگی کلیدی تکرارپذیری در فناوری LoRaWAN اشاره و تصریح کرد: این فناوری با ارسال داده‌ها از طریق چندین گره شبکه، احتمال موفقیت آمیز رسیدن داده‌ها به مقصد را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. در صورت بروز اختلال در یکی از مسیرها، داده‌ها از مسیر دیگری ارسال خواهند شد. علاوه بر این، قابلیت تنظیم خودکار قدرت ارسال در دستگاه‌ها، موجب می‌شود تا آن‌ها با توجه به فاصله از گیرنده و شرایط محیطی، بهینه‌ترین قدرت را برای ارسال داده‌ها انتخاب کنند.  

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، خاطرنشان کرد: مسیر تجاری‌سازی محصولات LoRaWAN همانند هر فناوری نوظهور دیگر، مملو از چالش‌ها و ریسک‌های متعددی است. این ریسک‌ها می‌توانند ابعاد فنی، بازاریابی، قانونی و اقتصادی را در برگیرند. درک عمیق و مدیریت مؤثر این ریسک‌ها، کلید موفقیت در تجاری‌سازی محصولات مبتنی بر LoRaWAN است. همچنین بازار اغلب در برابر پذیرش فناوری‌های جدید مقاومت نشان می‌دهد. هر چند از باند فرکانسی بدون مجوز استفاده می‌شود، اما مقررات خاص سازمان تنظیم مقررات می‌تواند به چالشی جدی تبدیل شود. علاوه بر این، نیاز به توسعه داشبوردهای متنوع برای کاربردهای مختلف مانند کشاورزی هوشمند یا ردیاب‌های بی‌سیم، هزینه‌های قابل توجهی را برای توسعه، نگهداری و بهبود تجربه کاربری(UI/UX) به دنبال دارد. 

ثقفیانی همچنین به معرفی یک محصول نوآورانه در حوزه کنتورخوانی هوشمند پرداخت و گفت: شرکت با ارائه این محصول، گامی بلند در جهت کاهش مصرف انرژی و افزایش بهره‌وری برداشته است. این کنتور هوشمند با مزایای منحصر به فردی نظیر قیمت مناسب، مصرف پایین برق، استفاده از ردیاب‌های بی‌سیم و ارزان قیمت و قابلیت هوشمندسازی در صنایع متنوع از جمله کشاورزی و خودرو، توانسته است بازار گسترده‌ای را به خود اختصاص دهد.

وی بیان کرد: مشتریان اصلی این محصول شرکت‌های توزیع برق، آب و گاز، بخش صنعت و معدن، شهرهای هوشمند و همچنین کشاورزی در پهنه‌های وسیع هستند. با استفاده از این محصول، آنها می‌توانند مصرف آب را بهینه کرده و بهره‌وری محصولات کشاورزی را افزایش دهند. همچنین صنایع مختلف می‌توانند برای مدیریت مصرف انرژی و آب در واحدهای تولیدی خود از این فناوری بهره ببرند.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به تحقق دستاوردهای مهم در تولید گیت‌وی و راه‌اندازی سرور، گفت: عمق تولید رقابتی که در تولید گیت‌وی و راه‌اندازی سرور به دست آورده‌ایم، دستاوردی است که به لطف تلاش‌های تیم سخت‌افزار و نرم‌افزار محقق شده و در کمتر شرکت خارجی مشابهی دیده می‌شود. بیشتر محصولات سخت‌افزاری خارجی فاقد پنل نرم‌افزاری اختصاصی هستند و برای استفاده از آنها، پلتفرم‌های رایگانی مانند TTN پیشنهاد می‌شود؛ پلتفرمی که در سال‌های گذشته ایران را تحریم کرده بود.

وی در پایان گفت: مزیت رقابتی اصلی ما، ارائه یک راهکار جامع(total solution) است که بر روی داشبورد اینترنت اشیاء ما به نشانی my.giot.ir قابل مشاهده است. این داشبورد با دیدگاه ایجاد بانک کلان داده(Big Data) جهت استفاده در هوش مصنوعی توسعه داده شده است و از دیتابیس‌های قدرتمند مبتنی بر داده زمانی(Time Scaled DB) استفاده می‌کند. همچنین محصولات ما در حوزه گیت‌وی و بیشتر نودهای خارجی(Node) در مقایسه با محصولات مشابه خارجی از نظر قیمت تمام‌شده در موقعیت بهتری قرار دارند و این امر امکان صادرات به کشورهای همسایه را فراهم می‌کند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۶ آبان ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۹
  • دسته‌بندی: دانش‌بنیان‌ها
  • کد خبر: 1403080604137
  • خبرنگار : 30057

برچسب‌ها