آغاز سرشماری پاییزه قرقاول/ روند افزایش جمعیت قرقاول در اردبیل

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش و ذخایر ژنتیکی استان اردبیل گفت: سرشماری پاییزه گونه حمایت شده قرقاول (نماد حیات حش استان اردبیل) در زیستگاه های استان اردبیل آغاز و تا پایان آبان ماه ادامه دارد.

میر صالح طاهری در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: در سالجاری مرحله دوم سرشماری قرقاول در زیستگاه‌های حساس و سایت‌های سرشماری این گونه حمایت شده در استان اردبیل آغاز و تا پایان آبان ماه، به مدت یک ماه انجام می‌شود.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش و ذخایر ژنتیکی استان اردبیل خاطرنشان کرد: سرشماری گونه مذکور همه ساله در دو مرحله، ابتدا در فصل بهار بر اساس ثبت صدا و مشاهده مستقیم و مرحله دوم در فصل پاییز پس از برداشت محصولات کشاورزی و با توجه به پوشش گیاهی منطقه، از طریق مشاهده مستقیم انجام می‌شود.

طاهری با اشاره به مشارکت جوامع محلی و همیاران در حفظ و حراست از این گونه ارزشمند گفت: بر اساس مشاهدات میدانی و سرشماری سالهای گذشته، آمار جمعیتی گونه در زیستگاه‌های استان وضعیت مناسبی دارد و رشد جمعیتی خوبی داشته است. بطوریکه در سرشماری بهاره سالجاری حدود ۱۵ درصد افزایش جمعیت مشاهده گردید.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش و ذخایر ژنتیکی استان با اشاره به اینکه زیستگاه این پرنده در استان اردبیل؛ شهرستانهای گرمی، بیله سوار و پارس آباد می باشد، اظهار کرد: قرقاول ایرانی با توجه به ویژگی های زیستی و اکولوژیک جز خالص‌‏ترین نژادهای قرقاول در جهان محسوب می‌‏شود و از نقطه نظر ذخیره ژنتیکی از ارزش ملی و بین‌المللی خاصی برخوردار است.

وی همچنین با بیان اینکه شکار این پرنده در هر زمان، مکان و به هر طریق ممنوع است، افزود: از دوستداران حیات وحش و افراد بومی تقاضا داریم در صورت مشاهده هر گونه تخلف و شکار غیر مجاز مراتب را با شماره تلفن ۱۵۴۰ اطلاع دهند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۶ آبان ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۹
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1403080603989
  • خبرنگار :