در مواجهه با تومورهای اسکلتی و عضلانی چه باید کرد؟

تومورهای اسکلتی یا استخوانی به دو دسته خوش خیم و بدخیم تقسیم می‌شوند و بیشتر تومورهای غیر سرطانی، خوش‌خیم هستند؛ تومورهای خوش‌خیم معمولا خطرناک نیستند و در بیشتر موارد به دیگر اعضای بدن پخش نمی‌شوند با این حال بسته به نوع تومور، گزینه‌های درمانی بسیار متفاوتی وجود دارد که از یک درمان مراقبتی تا جراحی برای خارج کردن تومور را در بر می‌گیرد.

دکتر پیام محمدحسینی متخصص ارتوپدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کلمه «تومور» ناخودآگاه موجب ایجاد ترس و وحشت در بیمار می‌شود و به اشتباه در باور عامه به عنوان بدخیمی جا افتاده است، به همین دلیل در اغلب موارد در مواجهه اولیه با بیماران از کلمه «توده» استفاده می‌کنیم.

وی افزود: به بیان ساده به هر نوع رشد غیر طبیعی سلول و بافت، تومور گفته می‌شود که به دو دسته خوش‌خیم و بدخیم تقسیم می‌شوند بنابراین واژه تومور مترادف بدخیمی نیست و بسیاری از تومورها ضایعاتی خوش‌خیم و کاملا درمان‌پذیر هستند، اما نکته مورد توجه، چگونگی مواجهه با توده‌ها یا تومورها است. 

این متخصص ارتوپدی گفت: هنگام مشاهده یا شک به هر نوع توده در یک نقطه از بدن باید برای بررسی به متخصص مربوطه مراجعه کرد. در مورد تومورهای اسکلتی و عضلانی مراجعه به متخصص ارتوپدی برای ارزیابی ضروری است. 

بیش از ۷۰ درصد تومورها خوش‌خیم‌اند

محمدحسینی عنوان کرد: امروزه با افزایش روزافزون شیوع تومورها در دنیا مواجهه هستیم که به تبع آن در ایران و خوزستان نیز آمار بالاتری از این بیماری نسبت به قبل مشاهده می‌شود، اما نکته امیدوارکننده این است که می‌توان گفت بیش از ۷۰ درصد تومورها خوش‌خیم هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: تومورهای عضلانی معمولا به صورت توده قابل لمس هستند و راحت تر تشخیص داده می‌شوند اما تومورهای استخوان معمولا قابل لمس نیستند و بیمار با درد مراجعه می‌کند.

به محض مشاهده هر گونه توده به متخصص ارتوپد مراجعه کنید

وی افزود: در این زمینه مهمترین کار، افتراق بین تومور خوش خیم و بدخیم است و تشخیص زودهنگام بدخیمی یک تومور بسیار اهمیت دارد. برای درمان تومورهای خوش‌خیم معمولا وقت کافی وجود دارد و عجله نداریم، اما در تشخیص و درمان تومورهای بدخیم زمان خیلی مهم است و بسیار در موفقیت درمان تاثیر گذار است. 

محمدحسینی گفت: کوچکترین تاخیری در تشخیص و درمان تومور بدخیم، خطرهای جبران ناپذیری برای بیمار دارد به همین دلیل گفته می‌شود به محض مشاهده هرگونه توده یا علامت باید به سرعت به متخصص ارتوپدی متبحر مراجعه شود.

وی ادامه داد: تومورهای خوش خیم معمولا رشد آهسته‌تری دارند و به ندرت علامت‌دار می‌شوند و برخی از آن‌ها حتی در طول عمر هیچ وقت علامت‌دار نمی‌شوند و به طور اتفاقی حین بررسی به دلیل علل دیگر تشخیص داده می‌شوند. بیشتر این تومورها یا به درمان نیاز ندارند یا راحتی قابل درمان هستند.

وی تصریح کرد: تومورهای بدخیم، رشد خیلی سریعی دارند و معمولا با علائمی مثل توده‌های خیلی وسیع بافت نرم، دردهای شدید و کاهش وزن و شکستگی استخوان همراه هستند و در زمان کوتاهی ممکن است به سایر قسمت‌های بدن دست‌اندازی کنند.

این متخصص ارتوپدی گفت: برای بررسی و افتراق بین خوش‌خیم و بدخیم بودن تومور بعد از معاینه توسط پزشک متخصص، باید رادیولوژی، سونوگرافی و سی تی اسکن و ام آر آی و در نهایت باید نمونه‌برداری انجام شود و تشخیص قطعی به خصوص در موارد بدخیم با جواب پاتولوژی مشخص شود.

وی افزود: نمونه‌برداری از تومور به سه روش انجام می‌شود که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. همچنین نمونه‌برداری باید حتما توسط متخصص مربوطه انجام شود. روش کم خطر و آسان‌تر، نمونه‌برداری سوزنی (fine Niddle aspiration) است که نسبت به روش‌های دیگر عوارض کمتری دارد اما با توجه به اینکه میزان نمونه به دست آمده در این روش معمولا ناکافی است دقت کمتری نسبت به سایر انواع دارد و گاه نیاز به تکرار نمونه‌برداری هست. روش دیگر، بیوپسی باز (Open biopsy) است که به دو روش برداشتن بخش کوچکی از توده Insisional ) ) و یا برداشتن کل توده ( Exisional ) انجام می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد: در حال حاضر بهترین و مطمئن‌ترین روش، نمونه‌برداری روش انسیزیونال است که میزان بافت کافی برای تشخیص دقیق و قطعی در اختیار متخصص قرار می‌دهد؛ روش اکسیزیونال یا همان برداشت کامل تومور در موارد خاص قابل انجام است. نکته مهم که باید به آن توجه کرد این است که در صورت هر گونه شک به بدخیمی نباید این روش را به کار برد.

این متخصص ارتوپدی بیان کرد: روش‌های درمانی تومورها چه خوش خیم و چه بدخیم با آگاهی کامل و همراهی بیمار با پزشک انجام می‌شود و همراهی خود بیمار در درمان قطعا با درصد موفقیت بالاتری همراه خواهد بود. 

انتهای پیام 

  • یکشنبه/ ۶ آبان ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۲
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403080603979
  • خبرنگار : 50225